Hva fyller du i koppen din

 

Noen liker kaffe, noen liker te

Andre liker ingen av delene

Vi bestemmer selv hva vi putter i koppen vår

Hvis vi kommer på besøk til noen, blir vi ofte bydd på kaffe eller te eller noe annet å drikke

Da sier vi ja takk eller nei takk

Tenker vi likedan med personen vi er

Tenker vi på hva vi putter inn i kroppen via ord og energier, skal tro

 

Hvis noen gir en et kompliment, så er det ofte vi takker nei

Vi fnyser litt av det og tror ikke på dem

Tenk hvis vi heller tenker at det er en gavepakke

For med den pakken følger det gode velmenende energier

Det følger også med glede og takknemlighet

Så neste gang, si tusen takk, det var hyggelig av deg å si det

Kanskje trengte du de gode ordene akkurat da

Eller du har behov for å legge gode ord på hyllen slik at du kan finne dem igjen når du møter det motsatte

 

Ja, for hva gjør vi da

Når noen står på døren inn til vårt indre og banker på med kritikk

Jo, da sier vi som oftest, stig på, kom gjerne inn

Vi suger til oss det negative og lar det virkelig få flytte inn i kroppen vår

Tenk hadde vi klart å si, ok, det er din mening og den må du få ha

Samtidig må vi da kjenne på følelsen inni oss, at vi vil ikke ta inn disse ordene

Vi lar følelsene stå igjen utenfor

Vi sier nei takk, det passer meg ikke akkurat nå

Jeg øver på dette og må innrømme at jeg ikke greier det bestandig

Men jeg er blitt flinkere, mye flinkere

Fordi om noen ikke liker det vi gjør, så betyr ikke det at det noe feil med oss eller det vi holder på med

Det er bare deres mening, deres ord, ikke noe annet

Det rare er bare at vi lar de gode ordene koke bort, mens vi putter de negative i gryten vår og rører og rører

Vi rører sammen en negativitetsgryterett som vi spiser, gjerne daglig, kanskje også flere ganger hver dag

Hva gjør dette med kroppen vår

Kanskje skal vi over til et annet kosthold

Kanskje det mentale kostholdet er mye viktigere enn kaffe og te og mat

 

Vi forstår nemlig ikke at det er vi selv som sårer oss selv

Ja, andre kan være kritiske og urrettferdige

Men det er vi som bestemmer hvordan vi skal reagere på det

Neste gang noen står i døren inn til ditt indre og sier noe du ikke liker, si nei takk til kroppen din

Nei takk, kropp, jeg vil ikke at du skal ta inn de vonde følelsene

Jeg lar ordene gå inn ene øret og ut andre øret

Jeg sier ok, og javel og inni meg bla bla bla

Og så ser jeg ordene forsvinne igjen ut på den andre siden av hodet

Enten går de i peisen eller i elven, det spiller ingen rolle

Det er jeg som bestemmer hva jeg skal ha i min kopp

Jeg foretrekker kaffe og sier nei takk til te

I dag

 

13 kommentarer

Siste innlegg