Inspirasjon


Inspirasjon kommer fra latin inspirare, og betyr blåse, pust, ånde inn i eller åndedrag. Begrepet brukes også i overført betydning for stimulans eller tilskyndelse til kunstnerisk eller annen åndelig virksomhet.

Begrepet inspirasjon er dermed et positivt ladet ord med flere betydninger:

 

Inspirasjon er et fint ord å smake på

Vi har god bruk for inspirasjon

Det er drivkraften vår

Det er den som lar oss være kreative

Det er mange typer inspirasjon

Alt ettersom hva man liker å holde på med

 

Man kan lure på hvor inpirasjonen kommer fra

Plutselig er man bare kjempeinspirert

Det er dager der jeg kan skrive 10 blogginnlegg

De kommer bare susende, nesten fortere enn jeg når å skrive dem

Bildene kommer gjerne samtidig

Når jeg får mer på plass rundt meg, både helse og orden i hus, vil jeg lage bilder igjen

Jeg applikerer bilder i silkestoffer

Jeg har bilder i hodet og på tegnng, men jeg har jo ikke overskudd til å komme i gang

Det gleder jeg meg til å ta fatt på igjen

Kanskje kan jeg og ta fatt på litt lappeteknikk igjen

Det er koselig arbeid

Jeg har ihvertfall begynt å strikke igjen

Det har vært et opphold der og

 

 

Det er rart hvordan man trenger inspirasjon også til de tingene man liker å holde på med

Uten inspirasjon får man ikke gjort noe som helst

Skal tro om det er en måte å få tak i inspirasjonen på, når den forsvinner

Jeg bruker meditasjon og healing

Da får jeg ro og bedre kontakt med meg selv

Men det er ikke nok

Andre ting må også på plass

Jeg må ha noenlunde kontroll over tankene mine

Hvis jeg er i grublemodus, da blir lite gjort

Da er jeg rastløs og urolig og har ikke konsentrasjon

Da har jeg ikke inspirasjon til noe som helst

 

Jeg ser på forklaringen av ordet

“betyr blåse, pust, ånde inn i eller åndedrag”

Ja, det er kanskje det aller viktigste

Dette å gi seg selv tid til å roe ned og puste

Kanskje derfor det er fint å meditere også

Da puster man jo så fint som bare det

Så neste gang jeg mangler inspirasjon

Da skal jeg PUSTE, dype åndedrag, lenge

Da kommer nok inspirasjonen dalende, tenker jeg

I dag

 

 

 

10 kommentarer
    1. Inspirasjonen kommer på besøk når jeg holder på med ting jeg liker?
      Som seint i går, etter et gebursdagsselskap. Hjem for å bytte tøy og komme seg opp fjellet igjen. Det var liksom bare slik. Kom opp på toppen, og hadde neste innlegg klart. Det skjer i hodet ved hjelp av pust uten tvil.
      Jeg går mye, må puste mye da..)
      å være i kontakt med seg selv er ikke lett.
      jeg er urolig? Snart er han elste hjemme. Da kan jeg puste igjen..:)

    2. Helt enig i dette med ro og pusting i forhold til inspirasjon, og kreativitet hvertfall. Men jeg ser også at jeg kan får kreative tanker og MYE å få ut på blogg plutselig, når jeg er i full fart også. Men HJERNEN må som regel ha litt ro ja.. At den ikke bekymrer seg i det minste…Da får den tid til å slippe til annet 🙂

    3. Inspirasjon kan man få av de mest uventede ting. Plutselig bare “ramler” den ned i hodet. Det er et lite overskuddsfenomen, men noen gangerkan jeg bli inspirert sjøl om jeg er sliten. Og DA glemmer jeg at jeg ikke føler meg helt på topp….Da kommer nemlig smilet, latteren og gløden! Skal bli spennende å se de applikerte bildene. Kikket litt på temaene på bloggen din, men så ikke noe som kunne tyde på at du har lagt ut bilder av kunsten din. 🙂

    4. Har ikke tenkt over hva ordet inspirasjon egentlig betyr, før nå. Og det er jo sant da, man får ikke gjort noe særlig uten inspirasjon. Kjenner meg godt igjen her 🙂
      Jeg strikker også, og jeg fotograferer. Men når jeg har slappe perioder, uten inspirasjon, så orker jeg ikke noe av det jeg vanligvis liker å gjøre….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg