Jonas Gardell, Til minne om betingelsesløs kjærlighet

Jonas Gardell, Til minne om betingelsesløs kjærlighet

 

Jeg har fått boken som et leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke, men får ikke betalt eller er pålagt å lese eller skrive om den.

Dette var en fin roman. Jeg kjente ikke til Jonas Gardell fra før og i starten av boken står det at han dør i en bilulykke så jeg må innrømme at jeg måtte google for å finne ut om han var død eller ei, før jeg begynte å lese boken. Jeg endevendte den for å finne ut hvem som i så fall hadde skrevet den, men kom frem til at det er nok han selv som i scenesetter sin egen død og ved det får en ekstra vinkling på historien.

For hva som er sant og ikke i denne fortellingen, ja det er ikke godt å vite. Han baserer romanen på sin egen barndom og en hyllest til sin mor, men samtidig sier han at i deres familie forteller de alltid sannheten og det må de gjøre så bra at vi alle tror på det de forteller.

Boken er humoristisk skrevet men samtidig rommer den alle følelser. Selv kjenner jeg meg mye igjen når han forteller om morens demens. Jeg har hatt flere nære familiemedlemmer, som har vært rammet og mye er svært gjenkjenbart og trist å lese.

Når man leser denne boken, skifter man derfor på å tørke en tåre samtidig som man neste øyeblikk ler høyt eller humrer for seg selv. Ofte var det så vannvittig morsomt skrevet at jeg måtte ha høytlesing til min mann.

Jeg leser gjerne flere romaner av Jonas Gardell da jeg går ut fra at han fortsatt er i live.

 

 

Det sies at god litteratur får deg til å le med det ene øyet og gråte med det andre. Gardells nye, store romanverk er en slik bok.

Dette er beretningen om Jonas Gardell og hans familie. En familie som ikke tror på svakhet, og som rundt hem-melighetene sine bygger de mest fantastiske legender. Alt er sant, man må bare bestemme seg for å tro på det!

Og kanskje mest av alt er denne slektskrøniken en historie om en mamma som alltid har vært er en særegen person, formet av oppveksten som frikirkedatter og i besittelse av en sterk lengsel etter frihet.

Da yngstesønnen Jonas blir født, er Ingegärd nær ved å dø, men hun ser inn i sin nyfødte sønns øyne og forstår at for denne hjelpeløse lille skapningens skyld må hun fortsette å leve. Der og da etablerer mor og sønn en tilknytning som aldri skal brytes.

«Et nydelig og intenst portrett av kjærligheten.» Expressen

Lars Jonas Holger Gardell (f. 1963) er en av Sveriges største og mest distinkte nålevende forfattere. I tillegg til å være forfatter, er han komiker, dramatiker og æresdoktor i teologi.

4 kommentarer
    1. Lurte litt på å lese denne, så det var kjekt at du omtalte denne nå. Jeg leste alle tre bøkene i trilogien Tørk aldri tårer uten hansker (regner med det er samme Jonas Gardell det er snakk om) Full pott på terningen til alle bøkene, så de anbefaler jeg deg, hvis du vil lese mer av ham 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg