KYLLINGRULADER SOUS VIDE

Jeg vet ikke hvorfor men jeg har litt dilla på å fylle ting, lage ruller og fylt kyllingfileter, svinefileter,osv

Nå har jeg fått Sous vide koker og da blir alt så mye lettere

Disse ble laget  16.mai og så avkjølt for deretter å bli varmet etter at vi hadde gått tog 17. mai

Har du ikke mulighet til å dampe sous vide, kan du bruke vannbad. Har du ikke vakuumeringsmaskin, er det lettere at de koker i stykker, så da må man ha lite fyll og lukke dem skikkelig først


Jeg har en sous vide sirkulator. Jeg kan derfor bruke den i flere kokekar. Det finnes også sous vide kokere som er som kasseroller men da blir bruken begrenset for du får ikke plass til større ting enn det du får ned i kokekaret. Så enkel i bruk at til og med jeg lærte å bruke den på 10 sekunder. Still inn temperatur og tid og vips så starter den og slår seg av når tiden er ute.(google er til hjelp for tider og temperaturer. Det finnes tom en sous vide chat der du kan spørre om råd, Usa selvfølgelig:))

.,

Jeg surrer lett fyllet bestående av bacon, champignon, purreløk, paprika, hvitløk og litt  chili.

Kyllingfileter

Kyllingfiletene snittes i slik at det er mulig å banke dem flate

Jeg legger deretter på fyllet og litt reven ost og ruller igjen. Jeg legger hver del på et dobbelt lag plastfolie slik at jeg kan rulle dem sammen så de blir  tett

Deretter vakuumeres de en og en og dampes i sous vide kokeren min,  Ca 60 grader 4 timer
En sous vide koker stiller du inn på grader og tid, og så holder den jevn varme hele tiden. Kjøttet bilr da ikke mye stekt ytterst og mindre inni, men jevnt hele veien og kjøttet blir fantastisk saftig. Det smelter nesten på tunga. Hvis man googler sousvide får man opp mange tips og oppskrifter. Jeg kjøpte min koker fra Usa og betalte 200 doller pluss frakt og toll. Nå har det kommet en ny versjon som du kan justere høyden på. Du kan bruke hvilket som helst kokekar, til lammelåret brukte jeg klesbaljen min. Kjøttet er vakuumert og kommer ikke i kontakt med kokekaret. Sous vide betyr under vakuum.

Når de er ferdige, tar jeg dem i isvann så de avkjøles hurtig

Det grønne er bare fargen på plastfolien, husk å bruke en type som tåler litt varme

Ser de ikke flott ut, helt tette og fine ble de, enda de slett ikke var det når jeg pakket dem inn

Jeg surrer champignon og bacon og deretter rullene så de får litt farge på seg og får smak fra baconet

Koker inn med litt fløte for å få saus på

Gjett om de var saftige og gode, Nam, dette skal gjøres flere ganger, Neste gang blir det svinefilet. Og så går vi for biffruller, tenker jeg:)

#sous-vide

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg