Barns sorg

 

Sorg er et stort og omfattende tema

Et veldig viktig tema

Sorgen må vi ta på alvor

Det må bearbeides

Den kan ikke skubbes under teppet og gjemmes

Før eller senere kommer den nemlig frem igjen

Guro Aarø har skrevet en bok om sin sorg

Her kan dere se klippet fra FrokostTv der hun ble intervjuet

http://www.tv2.no/a/6591848

Hun mistet sin storesøster når hun var 9 år gammel

Hun har nå skrevet en bok om dette

En nydelig fin bok der hun setter ord på alle de tankene en niåring gjør seg om døden og om savnet

Boken heter Nå lukker jeg mitt øye

 

http://forglemmegeiforlag.no/butikk/klikk-her/na-lukker-jeg-mitt-oye-guro-aaro-scarfi/

Jeg er så imponert over at hun husker så mye

Det sier meg at jeg selv har nok fortrengt

Skal tro hvor jeg har lagret minnene hen

Jeg ønsker å få dem tilbake

Jeg ønsker å huske jeg også

For jeg husker nesten ingenting av hvordan jeg hadde det som barn

Hvordan min mor og far var

Hvordan vi hadde det i vårt hjem

 

 

Jeg fylte 12 år i september det året min far døde

Han døde i juni

Han hadde vært syk en ukes tid

Ligget hjemme med høy feber

Det var en fredag han dro på sykehuset

Jeg husker at jeg så sykebilen fra skolen

Dagen etter skulle vi på sykehuset og besøke han

Det ble utsatt, for min bror skulle dit den dagen

Det ville derfor være fint om han fikk besøk flere dager

Dette var i 1972

Vi forflyttet oss ikke så lett den gangen som vi gjør i dag

Det å dra på sykehusbesøk var ikke noe enkel sak

Den natten døde han, alene uten at  noen av oss var hos han

Jeg husker søskenbarnet mitt kom med dødsbudskapet

Vi hadde ikke telefon

Jeg husker også at jeg la meg i min fars seng og var hysterisk

Ingen fikk komme nær meg

Begravelsen slapp jeg, for jeg ville ikke

De ville jo gjerne skjerme meg og hadde sikkert nok med egen sorg

Jeg har og et minne om en dame som stoppet og snakket med min svigerinne

Jeg vet ikke hva hun sa, men husker at da begynte jeg å gråte

Det er alt hva jeg husker

Jeg husker ikke hvordan han var og hvordan vi hadde det sammen

2 mnd etter begravelsen flyttet vi, ikke så langt, men ny skole

Over natten var derfor min tilværelse snudd opp ned

Livet ble aldri det trygge det engang hadde vært

Min mor var opptatt av egen sorg og jeg oppdro meg selv

Ja, jeg hadde mat  og klær og hus og hun var veldig glad i oss barna

Samtidig hadde hun vært gjennom traumatiske opplevelser hele livet, fra barnsben av

Nå kom nok dråpen som fikk begeret til å renne over

Egentlig var hun sterk som taklet mye, dog uten å få bearbeide noe som helst

Det preget henne veldig ettersom hun ble eldre

 

 

Det at jeg ikke fikk sørget skapte mange utfordringer i mitt liv

Både fysisk og psykisk

Det er det som er så dumt med sorg

Får du ikke jobbet deg gjennom den, vil den gjerne slå bein under deg på ett eller annet tidspunkt

Det vil prege deg hele livet

Som Guro også sier i boken sin, så går ofte sorg over til frykt

Man blir redd for morgendagen

Man blir redd for å miste flere

Man lukker hjertet sitt for da tror man at man blir sterk

Det blir man ikke, man blir syk

Det er ikke enkelt å takle et barns sorg når man er i sorg selv

Skjer det store kriser blir det sett inn fagpersonell som skal hjelpe de som er berørt

Det burde det også når det gjelder de som mister en

Det skulle vært mulig å få kyndig hjelp så man får snakket om det man har inni seg

 

 

Jeg anbefaler alle å lese Guros bok

Det er en vakker liten skildring

Jeg er så imponert over hvordan hun beskriver det hun tenkte og det hun gjorde

Ta barn i sorg på alvor

Barn er mye voksnere i sorgen enn vi skulle tro

De tar på seg et smil for å dekke over, for å skåne de som de vet har det vondt

Slik gjemmer de på egen sorg

Samtidig tar de ordene veldig bokstavelig

En sann blanding av et barns tankegang og en voksens

Nå er også sorg ulik fra menneske til menneske

Hver en av oss må finne en måte å leve ut sorgen på

Ferdig blir man kanskje aldri, men den går over til å bli gjemt lenger inne i hjertet

Det viktigste er at den ikke går over til å bli frykt

Frykt er nemlig ikke det spor bedre for kropppen vår

Den bør også bearbeides

Vi må ta vare på hver dag vi har

Vi kan ikke gruble over hva som skjer i morgen

Vi må leve livet når vi har det

I dag

 

En annen fin bok om sorg, er boken Sorg, som prest John Sylte har skrevet

John Sylte, Sorg

10 kommentarer
    1. Sterk historie du forteller i dag. Ja sorg må tas på alvor og bearbeides for både store og små. Men de små er jo vi voksne som er ansvarlig for å hjelpe dem i bearbeidelsen. Trist å høre hvordan din barndom ble, men din mor gjorde så godt hun kunne. Og så har du jo blitt et veldig klokt og fint menneske 🙂

    2. Åse Helen: Takk for gode ord <3 Ja, det er viktig å huske at de voksne også er i sorg og ikke klarer helt å gjøre det riktige for barna. Ikke vet de helt bestandig hva som er riktig heller. Den tiden prøvde de jo å skjerme barna for døden, det skulle ikke snakkes om. Heldigvis forstår vi litt mer i dag.

    3. Helt sant. Sorg er ikke noe som blir borte selv om vi ikke snakker om det. Og hver og en sørger på ulikt vis, og det tar ulik tid å komme over. Sorgen etter den som går bort forsvinner ikke, men den blekner og dagene begynner å bli mer normale igjen. Men små ting kan plutselig åpne sorgen igjen og da tror jeg et er viktig å ikke holde den inne i seg. Det er lov å være lei seg også lenge etter at en man er glad i har gått bort.

    4. Tusen takk, Mariann, for at du omtaler min historie og bok. Fint å følge bloggen din. Du skriver vakkert! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg