Gdansk juni 2016, del 3

Man kan jo ikke ha vært i Gdansk uten å ha vært inne i Mariakirken,enten det nå er for å kjenne på atmosfæren eller gå opp i tårnet.

Den er diger.

Ikke noe er vakrere enn glassmalerier

Dette minnesmerket er nok etter de falne i andre verdenskrig. Et sterkt monument,

Fatima.

Vår Frue av Fátima er en tittel på jomfru Maria og en minnedag i den katolske kirkes kalender. Tittelen og minnedagen har sin opprinnelse i at jomfru Maria skal ha åpenbart seg gjentatte ganger for tre barn i byen Fátima i Portugal i året 1917, wikipedia. Akkurat denne figuren står i vinduskarmen på healingrommet mitt. Jeg kjøpte den i Valenciia.

Dette var et lite kapell inne i kirken. De hadde flere sånne små avlukker som man sikkert bruker ved private tilstelninger, som minnestunder.

Mens jeg ruslet rundt inne i kirken, gikk romkameraten min opp i tårnet.

Det graves og legges brostein og pusses på stadig vekk. De forstår betydningen av turismen har på byens økonomi og ved hjelp av byskatten de legger på all handel, finansierer de dette. På den måten er vi også med på å bidra når vi drar dit og legger igjen pengene våre.

Rådhustårnet.


 

Og via linsen åpenbarte det seg en due, ganske så symbolsk

#Gdansk

6 kommentarer
    1. Åå, Gdansk! Byen jeg forelsket meg i fjor. Var der i starten av desember, å storkoste meg der! Skal garantert tilbake. he he. Kjempe finebilder fra Gdansk :)) ( ukens blogg konkurranse ute på min blogg nå, trekker vinnere allerede i kveld, så bli gjerne med om du ønsker)

    2. Der var jeg også. Og hadde en veldig kraftfull opplevelse. Vi var både inne i selve kirken, og gikk opp til tårnet. Og det ble mange følelser (som ikke vare bare mine) den dagen!

    3. Den kirken så veldig lys og fin ut innvendig. Mange kirker er så mørke… Og de gamle husene med fasader som viser at her bor folk med penger, sånne har jeg sett mange av i gamle tyske byer – og jeg synes de er så fine!

    4. margarites: Ja, kirken var fin. Husene tror jeg det er byen som pusser opp for byskatten. Det blir lagt på 10 % av alt som blir solgt som går til opp-pussing av byen, slik jeg forstod det da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg