Ikke ta imot andres sårende ord

Ikke la andre såre deg

Ikke ta inn andres ord hvis de føles feil

Det er så lett å si at noen har såret deg

Det er bare det at ingen kan såre deg, hvis du ikke tar imot

Du har faktisk et valg

Du kan la ordene gå rett ut igjen det andre øret

Du er ikke nødt til å føle deg såret

 

Ja, jeg vet at mange vil protestere

De vil si at selvfølgelig blir jeg såret når noen sier noe sånt til meg

Men det er ingen selvfølge

Så sier du kanskje at det er ikke så enkelt at man bare lar være

Nei, jeg har ikke sagt det er enkelt

Men det kan læres

Man kan lære seg å stå trygt i seg selv uten å ta seg nær av hva andre gjør

Man er nemlig helt hjelpesløs i forhold til andre

Man kan ikke få forandret dem uansett hvor mye man ønsker det

Man kan kun endre seg selv og sine reaksjonsmønstre

Så tenk litt over det neste gang noen sier noe dumt

Tenk om du kan ta de ordene og putte de i søppelkassa

Du kan bokstavelig skrive dem på et ark for å så å kaste de

Du kan brenne de i ovnen hvis du ønsker det

Du kan skrive opp alle dumme ting som noen har sagt til deg på små lapper

Så kan du brenne opp en etter en

Jobb bevisst med eget hode

Bestem deg for at nå er det nok

Nå skal du selv ta kontrollen, ikke ta imot andres spark noe mer

Begynn å øve

Når du etterhvert mestrer, vil du føle deg sterkere og sterkere

Jeg ønsker deg lykke til

I dag
 

16 kommentarer
    1. Takk Mariann. <3 Dette traff midt på i dag! Jobber veldig for å ikke bli såret. Og å føle meg urettferdig behandlet! <3 Og takk for at du minnet meg på å snu tankene i dag!
      Og du, av og til er vi to litt samkjørte... Har delt et dikt jeg har skrevet om "ord" jeg også, på bloggen i dag! <3 Håper mandagen blir fin! <3 Klem.

    2. <3 mandagen min er strålende sol og solseng og sprudlevann :) ha en fin dag du og. Vet ikke om jeg får lest denne uken, begrenset Wi-Fi-produkter, men da skal jeg finne det når jeg kommer hjem. :)Unni:

    3. Fin tekst til flott bilde 🙂
      Ja det er som du sier. Jeg tenkte med en gang at DET er ikke enkelt. Jeg tar veldig fort til meg ting og analyserer ……………… og mange ganger sitter jeg igjen med ikke den beste følelsen.
      Jeg skal prøve som du skriver, å la det gå meg forbi. kaste det bak skuldrene og se fremover 🙂 For det er jo det vi MÅ prøve å gjøre. Selv om det altså ikke er enkelt 🙂
      Ønsker deg en flotters dag 😀

    4. Helt enig…man får ikke forandret andre enn seg selv…som du også sier..man må bare øve på å ikke la seg såre..noen ganger er det enkelt ..andre ganger litt vanskeligere..men umulig er det ikke nei <3<3

    5. Ja, en ting er å la det forsvinne ut døra igjen, og ikke bry seg om det. En annen ting som JEG jobber litt med om dagen, er å la de som SIER ugreie ting få møte hvordan de faktisk kan oppleves. Jeg driver og tar opp med folk ting jeg ikke synes er greit. Sier det RETT til dem, at DET og DET var ikke greit…. Så det er to måter å reagere på, og jeg gjør nok litt av hvert 🙂

    6. Dette er ikke enkelt og kan ikke læres over natten, men med litt øvelse og tro på at du kan lære deg det så vil det gå. Så jeg er så enig med deg!
      Et triks jeg bruker, men selvfølgelig ikke alltid like enkelt: Hvis noen sier noe sårende om eller til meg eller rett og slett prøver bevisst å ødelegge for meg, så tenker at, personen er underutviklet og ikke vet bedre! 😉

    7. Ja, man har jo lov å ta det opp men i mange tilfeller nytter det ikke, for ikke tror de på din versjon og ikke vil de høre på deg, og ikke får man endret de som regel så det er ofte kamper som bare sliter en ut. Man oppfatter jo ting så forskjellig. Håper de hører på deg 🙂 .frodith:

    8. Ja, det kan nok virke dømmende, men her er det tanker jeg bruker og har kun for meg selv. Hvis jeg hadde sagt det rett ut til personen hadde jeg i grunnen ikke vert noe bedre selv. Når jeg tenker underutviklet, tenker jeg at han/hun ikke forstår bedre. Legger ikke noe mer i det 🙂
      Ha en fin søndag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg