SKRIVELEIF

Du verden hvor ofte jeg har irritert meg

Jeg leser avisen eller andre tekster og ser skrivefeilene

Så begynte jeg å skrive selv

Fast bestemt på å luke ut alle skrivefeil

Jeg er flink i rettskriving, så det skulle vel ikke være noe problem

Trodde jeg

 

Jeg oppdaget etterhvert at det var ikke så enkelt

Vi gjør oss nemlig blind

Hjernen vår er litt rar

Det så jeg på et program på tv

Hjernen vår tar aldri inn hele bildet som vi ser med øynene

Den tar inn kun biter og setter det sammen

Den bruker tidligere erfaringer og opplevelser vi har hatt

Sammen med det, setter den sammen et bilde

Derfor kan vi se over en tekst flere ganger og ikke se skrivefeilen

Hjernen leser ordet riktig, selv om det står feil

Plutselig en dag når du leser teksten oppdager du feilen

 

Slik er det med andre opplevelser også

Du og jeg  kan være vitne til samme opplevelse

Når vi skal gjenfortelle viser det seg at vi har ikke sett det samme

Det er derfor vitneforklaringer er vanskelige

Hva skjedde egentlig

Har du opplevd det

At du og en annen har sett på akkurat det samme, men er uenig om hva som skjedde

Det er litt merkelig

Sånn er hjernen vår

Den analyserer og lager historier på grunnlag av tidligere erfaring

Det er litt spennende…….. og litt skummelt

I dag

Bildene passet kanskje ikke til teksten i dag, men er det så nøye, de er nå fine:)

6 kommentarer
    1. Intresangt..har opplevd å legge merke til ,at jeg har festa meg mest ved en ting i en situasjon,der andre har lagt mest vekt på noe annet de så, i allefall:)
      Jeg er eeeelendig på rettskriving ..og ikke snakk om komma og punktum…hehe..men jeg har selvironi på det..heldigvis :)…Fin kveld til deg 🙂

    2. annebe: Jeg utelater jo bevisst punktum og spørsmålstegn i bloggen min, det bare ble sånn når jeg begynte å skrive:) I tillegg har jeg nå lært meg at det er fint at alle bruker ordene, også de som har vansker med det og da får vi tålerere litt feil, det er helt ok:)Fin kveld ønskes deg også:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg