HVOR MYE EGOIST KLARER DU Å VÆRE

Bildene i dag er malt av Solveig Rimstad og valgt kun ut fra egen egoisme:)

Jeg er ikke så glad i det hvite som er ute nå og ønsker meg farger

http://www.solveig-rimstad.com/

 

Jeg havner stadig opp i samtaler om det å være egoist

En egoist er et negativt ladet ord

Definisjonen finner man her, hentet fra store norske leksikon

Egoisme, tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel, og som bare tar hensyn til andres vel når det kan tjene egeninteressen. I filosofi bruker begrepet ‘egoisme’ om den oppfatning at alle handlinger er motivert i egeninteresse (psykologisk egoisme), eller den oppfatning at man bør handle ut fra hva som er i ens egen interesse selv når det kan skade andre (etisk egoisme).

En egoist er en person som handler i egeninteresse, mens en handling kan beskrives som egoistisk.

 

En egoist er en person som handler i egeninteresse

Egoisme er å sette seg selv først selv om det går utover andre

Det er der vi blander sammen

Å sette seg selv først er ikke bestandig egoistisk

Jeg tror at hadde vi alle tenkt på oss selv først så hadde vi hatt en bedre verden

Nå blir du kanskje irritert

Det har du lov til, men les resten før du hisser deg opp

Er du egoist trenger du ikke å hisse deg opp over mine ord

Da er du trygg i deg selv, du står i egen kraft

 

Er jeg uforståelig nå, hvor vil jeg hen

Hvis du er i båt, ta på deg redningsvesten først, hvis ikke drukner du

Drukner du, da kan du ikke være til hjelp for noen andre

Hva sier de på flyet

Ta på deg oksygenmasken selv først, før du hjelper andre

Hvis du ikke får puste, hvilken hjelp er du da for andre

Disse glupe ord ble servert meg på trimmen på mandag

Ære være alle en møter som gir en god inspirasjon

 

Nettopp sånn er det

Vi kan ikke hjelpe andre, hvis vi ikke hjelper oss selv først

Så kan vi trekke det enda litt lenger

Hvis du gjør tjenester for andre hele tiden

Du vet man må stille opp og er med i speidern,  foreldrekontakt, idrettslaget og borettslaget og 13 andre grupperinger til

i tillegg handler du for svigermor, vasker for en tante, reparerer bil for naboen, klipper plen for bestemor

Ja, selvfølgelig skal man hjelpe hverandre

Men hva skjer her hvis du ikke tar vare på deg selv først

Jo, du møter veggen og du kan ikke hjelpe noen

Først og fremst må du ta vare på din egen person

Du må gi deg selv den hvile du trenger

Du må gi deg selv egenpleie, omsorg og kjærlighet

Hvis du skulker unna den biten, da greier du ikke lenger å hjelpe noen andre

 

Tenk på alt som kan ta slutt hvis man tar vare på, og er glad i seg selv

 Man trenger ikke baksnakke andre

Hvorfor skal man ha behov for å snakke stygt om andre, når en har det så bra selv

Det behovet faller bort

Vi trenger ikke å misunne noen noe

Vi har jo alt det vi trenger for å ha det godt inni oss

Da vil vi ikke misunne andre det de har

Vi trenger ikke å se ned på noen

Vi trenger ikke å se opp til noen

Vi er akkurat der vi skal være

Trygg på oss selv, glad for den vi er

Tenk hvor fredelig vi kan leve da

 

 

Når vi har kommet dit, med fred inni oss selv

Uthvilt og har indre fred og er tilfreds og takknemlig

Hva kan vi gjøre da

Ja, da kan vi være der for andre

Vi kan stå trygt i oss selv, trygt i egen kraft

Da står du der som en støtte for de som har behov for deg

Høres ikke det fint ut

Da er det ikke så ille å være egoist

 

Kanskje vi skulle hatt et bedre ord

Egoist er jo negativt ladet og beregnet på dem som kun tenker på seg selv

Det er ikke dit vi vil

Det er ofte det som blir misforstått

Vi skal være der for andre

Klart vi skal det

Det skal bare ikke gå på bekostning av oss selv

Vi skal være der for oss selv også

I dag

 

8 kommentarer
    1. Dette likte jeg. Jeg likte det fordi jeg forsto det, og det er bra. Egentlig så føler jeg meg fredelig inni meg. Og når jeg er fredelig og uthvilt klarer jeg fortsatt å bidra og hjelpe mine nærmeste. Det er en gave å klare det når ens eget liv er på hell :-))

    2. torhild elisabeth granli: Ja, det er en stor gave og du vet å sette pris på det:)Ellers forstår du jo det meste du, det er når jeg blir for åndelig du faller av lasset og det er jo forståelig;)

    3. Helt sant dette her. Man må ha fred med seg selv for å kunne hjelpe andre, og man må lytte til egen kropp. Det er ikke å være egoistisk, men sunn fornuft. Fantastiske illustrasjoner i dag også. Likte godt det med naustet og båten som speiler seg i vannet, og bien under ser nesten levende ut.. Ha en fredelig dag!

    4. Du dette var bra. Tror meg o deg tenker ganske likt på noen områder 🙂 Stikk innom min blogg, så kanskje du leser noe interessant
      shuinspire.com

    5. Hei.
      Har lest meg litt rundt i bloggen din, veldig bra. Jeg ser tankene dine dine, du beskriver de så godt. Stå på, det er så mange som trenger slike blogger, men det er så mange som unngår dette. dessverre.
      Å være egoist er faktisk i de fleste tilfeller viktig, så sant det ikke er for å såre eller la det gå ut over andre.
      Ha en fin uke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg