SVARER DU JA ELLER NEI

 

Ja, nå er du nok spent på hva spørsmålet er

Ganske enkelt:  Lurer du deg selv?

Hender det seg at du psyker deg selv ned og tror du ikke greier

Har du lagd deg  neimønster i eget hode

Ja, nå ble det tre spørsmål, ikke bare ett

Det er jo typisk meg, gjør ikke noe enkelt

Jeg tror at vi alle psyker oss ned fra tid til annen

Noen gjør det hele tiden, andre en gang i blant

Jeg gjør det mye

Altfor mye

Det er heller ikke så enkelt å se når man boikotter seg selv

Veldig mange sliter med lav energi eller mye smerter eller utmattethet eller psykiske utfordringer

Det er reelle ting

Det å vite når en skal prøve og når en ikke skal, er ikke enkelt

Når man mange nok ganger har gått på trynet fordi man  prøver, da blir man redd

Hodet danner seg stoppere

Det gjør hodet på friske mennesker også

 

 

Jeg liker å bruke meg selv som et eksempel

Det er jo jeg som skal lære av disse skriveriene mine

Jeg har store vansker med å se når jeg skal presse meg og når jeg skal la være

Når er det hodet mitt er fullt av gamle nederlag og derfor stopper meg

I går skulle jeg på trim

De to siste gangen hadde jeg latt være

Nå var kroppen bedre og jeg visste at jeg måtte prøve igjen

På veien dit psyket jeg meg ned med dårlig samvittighet fordi jeg ikke hadde vært der

Når man først er så heldig å få en sånn mulighet, må man bruke den

Jeg var også litt engstelig for om kroppen ville dette

Jeg psyket meg rett og slett ned

Igjen lar jeg tankene bryte meg ned, istedenfor å bygge meg opp

Da kommer denne sangen med Bruno Mars på radioen

You are amazing, just the way you are

Jeg kjente kroppen ble lettere

Når han synger : When you smile”, ja da smiler jeg

Med ett ser jeg lysere på alt

Mer skulle det ikke til denne gangen

 

 

Jeg drar bestandig litt tidlig for jeg liker å hvile meg litt før det begynner

Da møter jeg en annen dame

Hun er til stor inspirasjon for meg

Hun er utrolig flink til å psyke seg opp

Flere som har samme sykdom som henne, de trener ikke

Hun er overbevist om at treningen gjør at hun holder seg friskere

Hun har store vansker med å bevege seg

Derfor starter hun tidlig fra hjemme for at kroppen skal hente seg inn igjen så hun greier trimmen

Det blåste så fælt og var så kaldt denne dagen at hun lurte på om hun måtte snu

Det gjorde hun ikke

Det er så lett å psyke seg ned

Det er så lett å tro at man ikke klarer

Jeg er hellig overbevist om at de fleste av oss bruker tankene feil innimellom

Vi lager oss unnskyldninger i eget hode

Hjernen lager, “jeg greier ikke tanker ”

Har man i tillegg et aktivt hode så er det enda vanskeligere å styre

Jeg er og overbevist om at mange er ikke klar over dette

De saboterer seg selv og forstår ikke at de gjør det

 

 

Nå skal det sies at man skal ikke bestandig presse seg

Det er det som er det vanskelige

Er man frisk og rask så kan man det

Får man mer smerter eller blir mer utmattet, må man være varsom

Men vi må ikke la det stoppe oss helt

Vi må tørre å utfordre oss selv innimellom

Tøye strikken litt og se om det er elastikk igjen i den

Bitte bltte ltt

Små cm  hver gang

Hver dag må man bruke tankene riktig

Man må tilgi seg selv for at man ikke greier det bestandig

Men man må trå til igjen

Nå har jeg lagd meg en liste over hva jeg skal gjøre i dag

Lager jeg liste, er det lettere at jeg gjennomfører det som står der

Hvis ikke “glemmer” jeg det som skal gjøres

Har du store utfordringer, er det vanskeligere å se mulighetene

Men de er der

Kanskje de er bittesmå og vanskelig å se

Bruk lupe

 

 

Vær villig til å se deg selv, se ærlig på deg selv

Vær villig til å innrømme for deg selv når du ser at du spenner bein under deg selv

Det er ikke noe nederlag

Det er en styrke

Det å se seg selv, er det viktigste vi kan gjøre for å utvikle oss

Hvorfor skal vi så gjøre dette

Hvem er det vi skal gjøre dette for

Jo, vi skal gjøre det for oss selv

For å få en bedre hverdag’

I dag

17 kommentarer
    1. Det er bortkastet tid, for du må nok gjøre tingene allikevel, så nedpsykiingen gir bare dårlig humør. Gjør det, få tingene unna, så går du raskere tilbake til det lystbetonte.
      I dag skal jeg redigere noe som jeg skrive i går. Jeg hater den jobben, men lover å være ferdig om 2 timer. så kan jeg kose meg igjen…:-) Ingen nedpsyking, bare gjøring….og så ferdig….:-)

    2. Jeg psyker meg veldig sjelden ned. Snarere tvert i mot. Min reise gjennom livet har ikke vært noen walk in the park. Mange andre hadde sikkert bukket under. Jeg klarte meg fordi jeg var så heldig å bli født med en glad sjel. Har selvfølgelig dårlige perioder som alle andre, men jeg går ikke på en smell av den grunn. Også kanskje det viktigste av alt – JEG VIL LEVE!

    3. deveny: Åh hvor flink du er, jeg er ikke så flink. Og med å skrive de ordene så psyker jeg meg igjen ned,hehe. Så fort gjort der det å fortelle hodet at man ikke greier ting, man spikrer tanken enda bedre fast i hodet sitt. Hehe, sånn er det å være menneske. Jeg er flink i dag, jeg gjør alle oppgaver jeg har planlagt og jeg begynner nå. Sånn var det det skulle være 😀

    4. Nå er jeg ferdig med mitt dritt brev. Ferdig og det er sendt. Jeg er stolt av å krysse det av listen og kan begynne på neste oppgave, uten verdivurdering. Bare gjøre det…..:-)
      Du må slutte med å bringe deg selv ned hele tiden…:-)

    5. Nei aldri har jeg psyka meg sjøl ned, andre har prøvd…uten å klare det 🙂 Og energiene mine er på topp stort sett hele tida, hvis jeg ikke har brukt av dem i jobb og hjelpa andre…
      Hver morgen, etter frokost, tar jeg fram sjamantromma mi, trommer inn energier i 10 minutter…så er jeg klar for ny dag <3 For meg er livet for kort til å henge meg opp i negative ting...vil ha 100% uttelling av hver dag...sånn at jeg kan trives med meg sjøl, sånn at jeg også kanskje kan gjøre andre glad <3

    6. deveny: Ja, jeg må det:) Jeg er egentlig ganske positiv og flilnk til akkurat dette, men jeg bruker ofte meg selv som eksempel for jeg er ikke noe bedre enn noen annen. Og i forhold til egen helse trenger jeg fortsatt påminnelser, men jeg har nok ikke klart å gjennomføre 2 år der jeg har tatt stoffskifte ned på et bunnnivå, helt frivillig, med en tsh på 24, skal være ca 1, uten at jeg har en positiv grunninnstilling 🙂 men for meg handler det like mye om å se seg selv helt ærlig for jeg tror vi fornekter mye,

    7. Noen ganger kan fornektelser sikekr også være nyttige…..men det er nok best å være ærlig.
      Flott at du har greid å dra deg opp….:-)

    8. deveny: Jepp, jeg har lært meg at det er kun jeg som kan styre hvordan min dag skal være:) Og nå er jeg snart ferdig med listen jeg også, skal bare bestille litt taxfree varer og det er jo ingen tung jobb,hehe Deretter blir det å skrive ferdig en bokblogg og så er det middagslaging. i dag skal jeg prøve meg på noen rotgrønnsaker som jeg skal bake i ovnen, ny opplevelse det også. Åh, jeg har det så godt:)) Takknemligheten er stor her i huset:)

    9. JA, det hender nok jeg lurer meg selv! Er i utgangspunktet veldig optimistisk, men kan nok utsette en del ting av ulike dumme grunner. Det blir jo ikke borte, bare utsatt, og det er ikke gøy, så må nok bli litt flinkere å bare gjøre ting med en gang. Hoppe i det. Det kan være småting som er helt ubetydelige noen ganger. Men nå skal jeg faktisk gjøre det. Ikke flere utsettelser, jeg er i gang. Takk for at jeg fikk et spark i riktig retning. Ha en fantastisk dag!

    10. Ja vi luller oss inn i den overbevisningen om at vi ikke kan, og så kan vi.
      Vi må bare tørre å gå det ekstra skrittet av og til. Se frem til døren, gå bort, og åpne den. Når vi har kommet dit, ja da er vi igang. Da kan vi.
      Jeg gjør det når det er ukjente faktorer inn i bildet som omhandler andres forventinger til meg. er jeg trygg på noe helt ok, men er jeg uttrygg da kommer psyken inn for fult.
      Alikevell. Jeg får det jo til. Noen ganger tar det bare litt lengre tid enn hva jeg trodde, og andre ganger går det med en gang..)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg