HJELP FÅR VI LOV TIL Å FLY? NYE REGLER:)

Jeg har blogget et par ganger om mitt aktive hode

Det er en flott ressurs når det gjelder å spekulere ut saker og ting

I går ble jeg så inspirert av en morsom diskusjon med et lite snev av alvor at hodet mitt begynte på sin egen vandring igjen

For bedre forståelse og bakenforliggende kunnskap om hvordan min hjerne fungerer, kan de som ennå ikke har fått den glede, lese gårsdagens blogg

Her: Høysensitive hjerner

 

Bakgrunnen for diskusjonen var at en høyst oppegående kvinne, som etterhvert er blitt litt lei av nitidige sjekker på flyplassene, somler kanskje “bittelitt” innimellom som en stille protest over regler som egentlig er teite.( Og ja da, alle vet at det er ikke de som jobber der som har lagd reglene, de gjør jo jobben sin, men har du prøvd å funnet ut navnene på de som har pønsket ut disse glupe reglene noengang? nei?)

Nå stod det å lese i avisene at de lagde mannekøer og kvinnekøer på flyplassen på Sola,flyplass, Stavanger på søndag
Hun var da “bittebittelitt” undrende på om gå sakte aksjonen hennes hadde ført til dette resultat,, at kvinner somlet mer enn menn så de fikk hver sine køer?

Nå er det derimot dementert, så hun må nok innse at hennes prøve på påvirkning ikke har nådd frem , så langt i hvert fall

Mannekø skyldes kontrollørmangel

Men…

Vi kan vel enes om at vi synes en del av disse reglene er teite

Du kan ha 1,,5 dl væske med deg, men ikke 1,75, for da kan du være terrorist

Hvis man har hjerne, sikkert en sånn som jeg har, og vil pønske ut en aldri så liten eksplosjon, kan man  sende 5 mann igjennom kontrollen med 1,5 dl sprengstoff hver, der de igjen kan blande sine fludier i en dertil egnet flaske. Om de da fløy med samme fly eller valgte forskjellige, tja det vil vel kanskje avhenge av hvor syk i hodet de var. Jeg tror kanskje jeg hadde bestilt meg en flight i motsatt retning, gjerne med avgang ihvertfall en halv time tidligere

Du kan ikke ha mer enn 3 lightere, for 4 kan være brannfarlig. Ja, det er jo logisk. Det er sikkert alle 150 passasjerene som samtidig har så mange lightere med seg, og det er brannfarlig det. Tenk på all gassen da. Når det først er snakk om gasser så føles det her i huset som om den mannlige avdelingen for lystgasser , kan være vel så brannfarlig som en liten lighter, men det har jeg aldri tørt å testet ut av redsel for å miste både hus og mann og innbo. Med så mange menn ombord i et fly så kan man vel tenke selv at en aldri så liten fyrstikk kan kanskje være nok?

Alle spisse redskaper som sakser, kniver er skummelt i det du går igjennom kontrollen, for du kan jo få kjøpt diverse spisse remedier når du har bare er ferdig med sikkerhetskontrollen så da er det ikke farlig lenger

Jeg ble så inspirert av denne diskusjonen, for jeg er jo arbeidsledig og funderer  litt på hva jeg skal vie livet mitt til, nå når jeg går ut i verden frisk og energisk med nytt mot

Superaktivt hode og arbeidsledig, jeg kan jo tilby mine tjenester til de som lager regler

Jeg virker ofte belærende og det kan jeg jo bruke, jeg kan holde kurs

Det er utrolig mange som skulle vært kurset før de skulle ut og fly

Konferanser er jo så populært og hvis vi sender hele Norges flyvillige befolkning på kurs så vil det skape masse arbeidsplasser

Foredragsholdere skal utdannes

Hotellene får oppsving

Man må ha vikarer for alle mens de blir kurset

Helledussan dette blir redningen for hele Europas økonomi

Alle må selvfølgelig betale alt selv

Det er jo sånn de gjør det, pålegger oss mer og mer  skatter og avgifter

Vi kan ha en egen flyavgift trekt direkte fra lønn eller trygd

Blir kanskje noen protester fra de som ikke flyr, men det er ikke verre enn at de uten tv og radio må betale NRK lisens, så det må vi tåle

 

Lovpålagt kursprogram:

1A: Sikring av psykisk helse hos passasjerer, 2 dager a 8 timer, 1B: 4 dager for de som har dokumentert flyskrekk på forhånd

Hvis det under kurset blir mistanke om en latent liggende flyskrekk i kroppen, må passasjeren ta 4 dagers kurset etterpå for å få godkjent flygningsdiplom

Psykologer jobber med hver enkelt for å klarlegge om det kan foreligge psykisk ustabilitet som kan fremprovosere panikkanfall, og igjen føre til sperring av nødutganger i flyet eller skape panikk hos medpassasjerer ved ukontrollert skrik og/eller bevegelser

2: Oppførsel ved boarding, 8 timer

Her går man igjennom alle rutiner ved boarding for å lære passasjerene hvordan å gå ombord i flyet og få satt seg og lagt bort bagasjen sin uten å hindre andre passasjerer. Sånne ulemper kan nemlig føre til at boardingen forsinkes og flyet mister kølappen sin ut av flyplassen og må stille seg bakerst i køen og trekke ny lapp, det blir fort 30 min forsinkelse. Ved vinterstid kan det igjen føre til at man må ha avising av flyet på nytt med dertil følgende enda 30 min. Når man da er klar for å taxe til rullebanen kan man i tillegg oppleve at man blir ytterligere forsinket fordi et annet fly har påberopt seg nødlanding og rullebanen blir evakuert. Ny kølapp. Alle disse rutiner blir nøye gjennomgått på boardingkurset. Hvis man ikke når å gå igjennom alle punkter i løpet av 8 timer, påberopes nytt kurs

3A: Vanlig høflig oppførsel,8 timer 3B Vanlig høflig oppførsel med barn i reisefølget, 2 dager a 8 timer, 3C: Vanlig høflig oppførsel av de over 55(Jeg er bare 52:). 3 dager a 8 timer, Litt lenger kurs da disse ofte kan ha en tendens til å være litt mer arrogant og frekke i kjeften siden de tror de vet mer og bedre enn alle andre hvordan andre skal være mot de selv ,men ikke hvordan de selv skal oppføre seg

På dette kurset øves det på å smile til hverandre og å  vise hensyn i toalettkøenog veien frem og tilbake til toalettet, som ofte kan være en påkjenning ved lenger flyreiser og store fly med mange passasjerer, spesielt ved alkoholservering. Søk toalett i tide er en god regel som det øves på. Ikke være høyrøstet for du vekker de som er slitne og prøver å sove er en egen bolk under dette kurset. Likedan hvordan spise flymat når du har en passasjer på hver side av deg, noe som kan være en utfordring for hver og en av oss

4: Medisinsk undersøkelse 6 timer: For å sjekke ut om helsen din er så bra at du kan fly, blir du flysyk og må spy, osv. Dette kurset må gjentas hvert år, hvis du ønsker å fly det året, hvis ikke annethvert år. Her blir man innkallet etter samme prinsipp som Eukontrollen på bilen. Har du etternavn på abc, må du inn første måneden i året, osv. Her går man og igjennom om man tåler å stå i varme busser som er trappet så fulle av folk at man ikke har noe plass å sitte. Man får og testet om man greier å holde seg fast i reimer mens man står på samme bussen mens sjåføren kjører åttetall i 40 varmegrader i 20 minutt, gjerne med et par barn og en gammel skrøpelig oldemor på 103 år, å passe på i tillegg, her skal alle ha drukket 1 liter lunken brus og spist masse sukkerholdig godteri hele dagen før kurset. En time i et rom dekket av glass, blant menneskelige odører, og i 40 grader og så mange mennesker at du står tettere enn hønene hos Prior er og obligatorisk.

Det vil i tillegg bli en del tester før du boarder:

Promilletest, sammen med kapteinen ,for det er han som har ansvaret om du får bli med eller ei. Man må blåse og viser promillen 1, da får man ikke bli med. Du kan likevel være heldig å få bli med hvis du har et bevis at du sovner lett etter alkoholinntak og at du har belte så du ikke mister buksa. Du blir her bedt om å gå på en strek som skal se ut som gangen inn til flyet.

Lukttest:  All lukt av gammel fyll, hvitløk og fremmede krydderarter, overforbruk av parfyme(du trenger ikke hele flasken for å lukte ,heller ikke av billigmerkene som lukter sur eddik), hårspray(hele boksen skal ikke brukes på en gang), gammel svette, for ikke å snakke om spylukt, Utslag på alle disse testene fører til utvisning fra flyet umiddelbart

Test av klær. Du kan ikke ha på deg eller ha i håndbagasjen klær som er lett antennelig. Kun klær av rene naturstoff, gjerne flammehemmende stoff. Husk å sjekke nøye merkingen før du drar hjemmefra så du ikke blir stående i en litt kinkig situasjon i det du skal boarde flyet i en genser eller bukse av syntetisk materiale

Hvis du etter disse testene og etter å ha vist frem diplomer fra gjennomgått kurs, ser at kapteinen nikker og smiler og ønsker velkommen ,da kan du sukke lettet ut

Da kan flyturen starte

God tur

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19982100)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg