juli 2016

Fireretters på en vanlig søndag

Forrett: Scampi Blomkålsuppe. I dag gjorde jeg noe nytt. Når jeg koker blomkålene koker jeg med stilkene for å få så god kraft som mulig. I dag kokte jeg en tomat sammen med. Dette gjorde jeg r...

Sommermat -skalldyr

Det er fortsatt ferietid. Vi har vært hjemme noen dager nå og slappet av. Han jeg bor sammen med er aktiv mens jeg er ganske så lat. Med andre ord er alt som det bruker å være.   ...

Min lidenskap

Jeg har en lidenskap jeg gjerne snakker om Ja, om og om igjen Denne lidenskapen er for meg små skatter Mer som glitrende diamanter  Men for meg er de mer spennende enn som så Hva ...

Jeg lytter og jeg venter og jeg lengter

Jeg har dalt ned i heimen etter å ha vært på reise En reise langt nord i landet En reise kroppen min nok har ventet på Sjelen min har lengtet Det var noen biter som skulle på plass Bit...

Dag 18, Mosjøen - Isfjorden

Isfjorden Dagens mål. Vi ser hjem. Takknemlig for at alt har gått så godt.   I natt har jeg sovet i min egen seng. Det var deilig å lande der. Den lange reisen er over og man er kommet ...

Dag 17, Tromsø - Mosjøen

Nest siste etappe, fra Tromsø. I det vi starter, aner vi ikke hvor langt vi kjører. Det er 150 mil hjem. Været er skiftende fra grått og tungt til strålende, blå himmel og sol. Underveis begynt...

Dag 17, Vardø - Tromsø

Farvel Vardø   Denne dagen kjørte vi fra Vardø til Tromsø. En liten svipptur innom for å sove og for å hente statoilkoppene våre som vi hadde glemt på Håkøya. Ja, ikke bare for det da, jeg...

Dag 16, Vardø, Hamningberg

Vardø   Mange hadde anbefalt meg en tur til Hamningberg. Vår eksellente guide og sjåfør tok oss med dit. Det var ca 45 min å kjøre, 4,5 mil. Veiene var smale, bilene var mange og fruen va...

Dag 16, Vardø

I dag har vi hatt sightseeing i Vardø og vi har kjørt til Hamningberg. Bildene derfra kommer i neste del. Vi starter med Vardø. Som dere ser på bildet, hadde jeg en copilot  i dag. Ja, der...

Dag 15, del 3,Lakselv -Vardø

Varangerbotn  Vi så tusenvis av revebjeller Og hvitkløver Vestre Jakobs elv Vadsø kommune Vadsø ...

Dag 15, del 2, Lakselv - Vardø

Midnattssol i Vardø   Etter lunsj gikk turen videre. Hvorfor har jeg aldri fått med meg hvor fint det er her oppe. Man hører så mye om Lofoten og ja det er spektakulært der, men her er det...

Dag 15, Øksfjord - Lakselv

Farvel Vassdalen for denne gang. Farvel Øksfjord og Vest-Finnmark. Nå går turen så langt øst man kan komme i Norge, Vardø. Da har vi forlatt Øksfjord for denne gang. Vi har passert Alta og e...

Dag 14,Øksfjord, Skognes

Da har vi pakket og er klar for Skognes. Jeg kjenner det på kroppen. Følelsene ligger allerede utenpå kroppen. Tårene hoper seg opp der inne. Det er som om de gjør seg klar til å bli et...

Dag 13, Øksfjord

Utsikten fra kirkegården i Øksfjord.   I dag blir det en forholdsvis rolig dag, tror jeg. Ingen store utflukter. Vi har vært en tur på kirkegården. En slik tur gjør at tanker dukker opp o...

Dag 12, Øksfjord

På andre siden av fjorden, ligger Skognes, der min mor vokste opp. Det er bare en liten hytte der nå. Dit skal vi prøve å komme oss på torsdag.   Da har vi på nytt hatt en vidunderlig dag. ...

Tromsø - Øksfjord

Da forlater vi Tromsø. I skrivende stund er vi på vei mellom to ferger. Lyngsalpene og Olderdalen. Litt geografi på veien. Jeg kjenner at jeg egentlig liker ganske godt disse flytt-etap...

Tromsø, Dag 10, Sommerøya

Da er tiden i Tromsø over for denne gang. I dag har vi vært på tur til Sommarøya. Været er fortsatt ikke på topp, men merkelig nok er der opphold når vi har som mest behov for det. Det regn...

Dag 9, Tromsø

I dag er målet Fjellheisen. Heisen ble åpnet i 1962. Den har vært stengt nå i månedsvis for den er renovert. Banen er i Tromsdalen og hår opp til fjellhylle Storstein. Turen opp tok kun...

Dag 8, Tromsø

Ishavskatedralen    Da er vi i Tromsø. Bilen er satt igjen på verksted. I morgen skal vi hente leiebilen. Vi var en snartur i byen i går men jeg var sliten så vi var der ikke lenge. ...

Dag 7, Kvalnes - Tromsø

Dette er dagen vi forlater Lofoten for denne gang. Det har vært en flott opplevelse på alle måter. Vi har bodd i en svært spesiell rorbu, eid av mitt søskenbarn Jann Skognes og hans kone ...

Dag 6, Reine, Sakrisøy og Ballstad

Flakstadøya   I går kom vi til Tromsø Det ble ikke noe hyggelig tur. Bilen fant det for godt å begynne å ule. Vi ringte og konfererte med bilmekanikersønnen. Han bekreftet det vi tr...

Dag 5, Henningsvær og Svolvær, fra sol til tåke

Ja, det går litt i surr her hos meg. Jeg skal starte å blogge dag 5, men vi er på reisefot på sjuende dag. I dag skal vi kjøre fra Kvalnes til Tromsø. Tåka ligger tjukk så om det blir fi...

Dag 4, Moskenes - Kvalnes

Nå er vi på dag 6, men jeg blogger fortsatt dag 4, første dagen i Lofoten. Det er travelt å være turist. Lofoten har vist seg fra din beste side men også gjemt seg for oss i tåkedis. Når vi kjør...

Dag 4, Bodø - Moskenes

Dag 4 Bodø -Lofoten Anbefaler Thon hotel Bodø, billig og gode senger og frokost, 820 kr for to personer, inkl frokost. I går hadde jeg et fint møte med Torill Øines. Se blogginnlegg f...

Dag 4, Bodø-Moskenes

Dag 4, Bodø - Moskenes Bodødagen ble en lang og travel dag. Ingen tid til blogging. Men du verden hvor mange  flotte opplevelser. Det ble også så mange bilder at det må deles inn i...

Dag 3, Brønnøysund - Bodø

Torghatten langt der ute, får vente på oss til neste gang vi kommer.   Dag 3, Brønnøysund - Bodø Å sette grenser er viktig å lære seg. Derfor er det ingen bilder fra hullet i Torghatten. ...

Dag 2, Trondheim -Brønnøysund

Dag 2, Trondheim - Brønnøysund Ferden går videre etter den berømmelige frokosten på Scandic Nidelven. Frokosten er kåret til Norges beste 10 år på rad. Dagens gode råd er: Gjør noe annerledes i...

Dag 1, Isfjorden - Trondheim

Da er vi på vei Paden viser 13.33 Fint tall å starte på. Adele på radioen og nydelig vær. Turen starter opp til min mors rike. Med min tro er hun med oss på reisen og gleder seg med oss. Jeg ...

Du ser på skyene der oppe

Du ser på skyene der oppe Du ønsker å blåse dem vekk Hvor er vel solen blitt av Du vil så gjerne ha den tilbake Det du skal vite er at din styrke er stor Den er stor nok til å bringe s...

Dag for dag

Jeg drar snart på ferie. Vi skal kjøre bil denne gangen, i  eget land. Ingen cruiseferie i år. Jeg har nok litt abstinens, kjenner jeg. Det er ikke noe ferie som kommer opp mot det...

Hei og hopp og full galopp

Hei og hopp og full galopp Ja, det er sånn du helst vil være Du elsker aktiviteter og liv og røre Likevel holder du  litt tilbake Du viser ikke så lett hvem du er og hva du tenker ...

Hvorfor kan ikke akkurat passe være nok

Hvorfor hele tiden prøve så hardt Hvorfor er er det aldri nok Hvorfor kan ikke akkurat passe, være akkurat nok Hvorfor streve og streve hele tiden Kan du ikke bare være Være tilstede i livet d...

Samle venner til festlig lag - Grillaften

Det har blitt en tendens at vi alle sitter i hver vår stue når helgen kommer og ser tv og er på sosiale media. Vi snakker om at man går ikke på besøk til hverandre lenger. Vi er en vennegjeng som h...

Bøker lest juni 2016

Det ble ikke den aller beste lesemåned for meg. Formen sviktet og da har jeg ikke energi til å lese, men de bøkene jeg har lest har vært bra. Jeg har hatt noen krimbøker som har ventet len...

Du vakre, vakre sommerfugl

Alle dører åpner seg for deg Ditt enorme lys vil sprenge dem åpne Du har sterke drømmer og sterk vilje Det vil åpne dørene Du må bare stole på det Du vakler innimellom og tenker at det kan ikk...

Man kan ikke være en pingle når man har stoffskifteutfordringer

Fli frisk prosjektet mitt durer videre. Du verden det har tatt mange år. Siden desember har jeg tatt jod etter at en lege endelig fant ut at jeg hadde for lite. Eller prøvene viste det f...
Mariann Sæther Tokle

56, Rauma

Ja, hvem er jeg? Evig ung gudinne fra Isfjorden, født i Romsdalen, mellom de høye fjell. Jeg er innmari nysgjerrig på livet og elsker å lære. Jeg blander meg inn i alle samtaler, prater i munnen på deg, er kritisk og belærende, men har et hjerte av gull og mener bare godt med det jeg gjør. Jeg er overbevist om at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan se, og healing, meditasjon og tankens kraft er temaer som opptar meg mye.Jeg er ingen lege eller psykolog og det jeg deler er kun fra eget hjerte. Alt jeg skriver, skriver jeg egentlig til meg selv, men hvis andre også kan ha glede av det, er jeg takknemlig for det. Jeg tror aldri at jeg vet noe bedre enn noen annen og alle må følge sitt hjerte og hva de mener er riktig. Elsker å møte mennesker, enten det er et tilfeldig møte på et fly eller gode venner over et glass vin. Favoritthobbyer ellers er å lese bøker, spille pcspill og reise. Er og ivrig forkjemper for heimelagd mat. Jeg prøver å få med link til bilder og tekster som ikke er mine egne og jeg spør også om tillatelse før jeg deler. Har jeg delt noe jeg ikke bør dele, tar jeg takknemlig imot tips om det. Lillasjel er også på Facebook. Skriv Lillasjel i søkefeltet og dere finner meg.