Husker du når du skulle være lita mus og gjemme deg for katten ville ta deg

Dette er ord tatt ned på bestilling fra en som har gått bort. Ønsker du dette, ta kontakt på facebook eller sms 9946 7178.

Det jeg trenger av informasjon er navn og relasjon og helst et bilde.

 

Hei, lille mus

Dette er den store stygge katten som var ute etter å ta deg

Husker du det

Husker du når du skulle være lita mus og gjemme deg for katten ville ta deg

Så snart du så jeg kom hjem fra arbeid så peip du som ei mus

Pip pip hørte jeg fra et hjørne

Der stod du og gjemte deg og ventet på at jeg skulle være katten

Av og til krøp jeg på knærne rundt stoler og bord

Og du lo og lo når jeg fanget deg og kilte deg

Og av og til ropte din mor for da holdt vi på å rive ned noe

Ja, det var gode tider det, lille mus

 

Vi har det godt vi to, vi er sammen

Ingen av oss hadde nok trodd det skulle være slik

Vi var nok ikke de sterkeste i troen, kanskje din mor forstod mer enn meg

Jeg var nok sikker på at når jeg gikk herfra så var det over

Men så er det ikke det og vi er sammen

Og vi er der hos dere når dere tenker på oss

Vi har aldri vært påtrengende noen av oss, så vi kommer ikke ubedd

Men når vi føler at dere ønsker oss der, ja da er vi der

Det er nok at vi er der i tankene deres

 

Nå ja, jeg er der noe mer og du merker meg til tider

En mor vil være rundt sine på en annen måte enn en far

Vi hadde et godt og fredelig mor datter forhold du og jeg

Du likte å være med på det jeg gjorde

Hvis jeg skulle bake skulle du være med

Hvis jeg skulle brodere eller sy, ja da ville du ha eget

Du ville bestandig gjøre det samme som meg

Det var ikke bestandig dette passet helt for meg, da jeg kunne ha det litt travelt

Da ble du litt småfornærmet men du ble fort bli igjen

Du var mammas lille pike, det var du virkelig

Vi fikk ikke gitt deg alt vi ønsket, slik var det bare den tiden

Det er godt å se at det er litt bedre for din generasjon

Det er så mye som er forandret med tiden

Dere lever et helt annet liv enn oss

Dere er også mye mer på farten

Det var roligere når dere vokste opp, mer hjemmetid

Nå fyker dere både hit og dit

 

Du har noen sølvskjeer etter oss

Du bruker de ikke så mye for de må pusses

Sølvpuss er ikke det du liker best

Det er ikke så nøye med det heller

Det var før i tiden at alt skulle være så fint

Men så hadde vi ikke så mye heller den tiden

Jeg var opptatt av å lære deg at du skulle være snill og god

Det var viktig for meg at du ikke ble egoistisk og nedlatende overfor de du ville møte

Og den lærdommen har du tatt til deg så det er jeg glad for

Du er på et vis samme lille jenta som du var den gangen

Du er leken og du er snill og du er lysten på å lære og ut på eventyr

Du brukte å leke mye ute, du hadde din egen fantasiverden

Du snakket med deg selv og hadde både dyr og mennesker der ute

Du likte ikke at dyr ble slaktet til mat, du synes synd på dem

Du elsket å ligge ute på bakken og studere en bille eller en frosk og se hvor de tok veien

Og da stilte du tusen spørsmål som jeg ikke kunne svare på

Når jeg ikke kunne svare, ja da spurte du din far

Du visste at han ofte hadde svar på det du forundret deg over

Og hadde han ikke svar, ja da hendte det han diktet opp noe

Det kunne nok derfor hende at du ble litt feilinformert til tider

Det hendte du kom i situasjoner der du hardnakket påstod noe din far hadde fortalt deg, og så viste det seg at det stemte ikke

Din far ler her nå sammen med meg

Det var situasjoner du var sint som en furie

Du likte ikke at du hadde blitt lurt

Men din far visste at hvis han ikke ga deg et svar, ville du ikke gi deg

Derfor fant han på noe så du skulle være fornøyd

Særlig etter middag, når han ville slappe av med avisen, kom du og ville stille tusen spørsmål

Og ofte i det du skulle legge deg

Da skulle du gjerne fortelle om både det ene og andre du hadde opplevd eller lurte på

Du var ganske så veslevoksen av deg og spurte om ting vi ikke ante du kunne noe om

Men du likte å være sammen med de voksne og da sugde du til deg av det de snakket om

Når du så var sammen med barna prøvde du å spille voksen sammen med dem

Du ønsket at de skulle tro at du visste mye som de ikke visste

Og det var vel da du av og til fikk motbør, når de kunne fortelle noe annet

Ja, det var gode tider det, vesle mus

Du likte også godt å synge

Vi sang mye sammen alle de gamle barnesangene, fola blakken og nøtteliten og en tulle med øyne blå

Du liker fortsatt å synge og vi liker å være publikum

Takk for nå kjære deg

Vit at vi er rundt deg når du måtte ønske det

Vi er ikke der når vi føler du ønsker å være alene

Vi er ikke de som liker å trenge oss på noen, så det er vi forsiktig med

Det er godt å få være deg nær

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg