Rundtur Trollstigen-Geiranger-Dalsnibba-Gamle Strynefjellsvei-Stranda-Trollstigen

Vi kjrte en rundtur der vi startet p ndalsnes, kjrte Trollstigen, Valldal, ferge til Eidsdal, Geiranger, innom Dalsnibba, Gamle Strynefjellsvei, ned til Stryn, deretter Stranda, ferge til Liabygda og tilbake Trollstigen.

Her er Isterdalen, ved foten av Trollstigen. Det tar ca 10 min kjre hit fra ndalsnes

Fjellet til venstre er Bispen. I hydemeter skal vi midt opp i fjellet. Det er her de kaster seg ut med flaggermusdrakt og suser forbi veien, oppe i verste sving.

Ser dere trollet som stakk ut nesen sin for vaske seg men s kom solen frem og gjorde den om til stein. Dere ser nesen til trollet midt i bildet, p hyre side i fossen.

Kanskje det er lettere se trollnesen her.

Her er det en av rampene der man kan ta bilde. Helt nede i dalen kan dere se ndalsnes og der ligger det et turistskip i dag. ndalsnes har ca 50 anlp hvert r. De fleste om sommeren men ogs noen om vinteren.

Utallige busser kjrer Trollstigen hver dag. Vi kjrte tidlig om morgenen og det var ikke k enda, men senere p dagen i den travleste tiden er det k av biler og busser. Det er ikke anbefalt kjre med campingvogn og skal man gjre det, er det best p tider p dgnet nr det er lite trafikk.

Det er sm mteplasser der bil og buss kan mtes eller buss og buss.

Det er bygd opp tre utsiktsramper der man kan f tatt bilder.

Her ser dere turistskipet der i det fjerne.

Det er ganske s spektakulrt. Det tar dog ikke s lang tid kjre opp nr det er liten trafikk, 10- 15 min

Da har vi vrt p toppen og er p vei ned til jordbrbygda Valldal. p den andre siden av fjellet. Gr man inn i fjellet her fra toppen av Trollstigen, kommer man til fjellpartiet Mannen. Man er redd for at deler av fjellpartiet under Mannen kan rase ut og fjellpartiet overvkes dgnet rundt og de som bor der, blir evakuert nr farenivet er hyt. Men forelbig har Mannen lurt alle og det kan det vre han gjr i hundre r til.

P vei til Valldal, stoppet vi p Gudbrandsjuvet. Der har de et spesielt hotell der du kan bo over juvet. Det sies vre venteliste for kunne bo der en natt.

LIkedan som p Trollstigen, er det bygd veier man kan g p for kunne se ned i juvet.

Vi har passert Valldal og er p vei til Linge for ta ferge over til Eidsdal. Til venstre ligger bygda Nordal og til hyre er Eidsdal. Fra Valldal kan man ogs ta en liten avstikker til de sm tettstedene Fjr og Tafjord. Der er det et flott utendrs badeanlegg, men Tafjord er kanskje enda mer kjent fra filmen Blgen der Tafjordulykken i 1934 er et brennbart tema for det spekuleres om at det kan skje et nytt stort ras.

Vi kjrer forbi fruktbygda Linge. Kjrer man gamleveien kjrer man forbi utsalgssteder for frukt. Vi kjpte noen nydelige plommer og tomater.

Vi er p ferga til Eidsdal. Ferga tar bare 10 min over men trafikken er s stor her at n midt i turistsesongen, gr det tre ferger her kontinuerlig hele dagen. Foran oss ser vi Stranda. Dit skal vi senere men ikke n.

N skal vi til Eidsdal.

S ble vi veldig sultne og vi rastet her ved Eidsvatnet, mellom Eidsdal og Geiranger.

Rene, skjre idyllen her.

Og s mtte vi disse stingene. I dette omrdet av landet, Eidsdal, Geiranger og Hellesylt er det veldig mange som driver med Geitedrift. Det er jo mye fjell i omrdet og geita er en veldig god fjellklatrer.

Da er vi klar for kjre ned rnesvingene, ned til Geiranger. Eagle bends som de kaller det p engelsk.  Blryken er ikke tke, men fra turistskipet. Et av disse skipene var ganske gammelt og de gamle skipene forurenser mye mer enn de nye, der de er mer opptatt av spare bde drivstoff og miljet.

Trailer fra katastrofefilmen Blgen der katastrofen inntreffer og Geiranger blir oversvmmet.

Her ser vi inn fjorden, mot Hellesylt. Det gr ferge fra Hellesylt til Geiranger, men vi hrte rykter om at det koster 15000 for en buss med passasjerer p denne ferga, men jeg kan ikke g god for om det stemmer eller ei, men det skal visst vre ganske s dyrt ihvertfall.

Det var folksomt p utsiktspunktet verst p rneveien. Det vrimlet av folk og trafikk.

Folksomt var det ogs i sentrum. Det var nesten kaos. En buss la for tidlig over og fikk knust et vindu bak i bussen og dermed sperret den hele den ene parkeringsplassen s vi mtte vente for komme oss videre.

Geiranger er et bittelite sted med bare 200 fastboende. Midt i fellesferien kan det komme 9000 beskende,  s det er klart at da blir det folksomt.

Her er rnesvingene hvor vi kjrte ned.

Vi kom oss til slutt videre fra trafikk-kaoset.

Vi stoppet ved Flydalsjuvet for ta bilder og selvflgelig er det her som mange andre steder i landet, mange som trosser inngjerdinger og begir seg ut p kantene. De setter seg p kanten og dingler med beina. Her str det folk i hyre kant i bildet og filmer og s bytter de p og g og sette seg p kanten der oppe, hvor dere ser personen i rosa. De verst oppe str p et omrde som er inngjerdet og beregnet til bildetaking.

Det er ganske s mange svinger opp igjen p denne siden ogs.

Her har vi kjrt opp p Dalsnibba. Det er en avstikker fra hovedveien med en fantastisk utsikt. Vi betalte 785 for en minibuss, men for bil kostet det kr 140,-, ingenting for passasjerer.

Det er fra Djupvatnet, veien gr opp til Dalsnibba, 1500 hydemeter over havet

Man kan springe:

Eller man kan sykle:

Vi tusler oss videre mot Stryn. Vi kjrer ikke letteste vei, tunnelene,men gamle Strynefjellsvei. Det er grusvei og det humper og det rister. Vi ser for oss at vi kommer til ha mareritt om svinger til natten, men det ble heldigvis ikke det.

Vakkert var det p fjellet.

Det var nok ikke til re for oss at fjellet hadde pyntet seg i slvstasen sin. Glimmer, er mineraler og kalles krkeslv

Vi starter turen ned mot fagre Stryn og tror dere ikke at det ventet oss noen svinger her ogs. Stryn har p fjellet et skianlegg som bruker vre pent om sommeren, men denne sommeren har vrt s varm at snen hadde forsvunnet.

Vi svinger oss nedover mot bygda og lettet var ihvertfall jeg nr veiene ble bedre, asfalt og mindre svinger. sitte i en minibuss hele dagen med drlig vei og mye svinger, ja det er ikke bare behagelig.

Men s kommer vi til Stryn og denne utsikten er jo en fin belnning.

Strynevatnet er 16 km langt, 198 m dypt

Her ser vi bygda Flo.

I bakgrunnen ser vi en typisk fjellgrd. Det finnes mange av disse grdene langs vestlandsfjordene. De aller fleste av de uten vei.

Vi fortsetter ferden mot Stranda der vi vet det venter oss kaffe og kake og det gleder vi oss til. Horningdalsrokken ser vi i det fjerne her. Vi kjrer langs Horningdalsvatnet som er Europas dypeste innsj, maksdypde 514 m.

Horningdalsrokken:

LIke fr Hellesylt, ser vi inn mot Norangsdalen

Hellesylt.

Mot Stranda

Mot Geiranger

Vi tar en liten avstikker innom Strandafjellet der det er blitt gondolbane. Strandafjellet har om vinteren skiheiser og det er et omrde med mye nybygging av hytter.

Tettstedet Stranda. Mellom her og Hellesylt, ligger Stabburets Grandiosafabrikk. Stranda Spekemat ligger ogs her.

Vakkert er det her ogs og dette er siste bildet p rundturen vr, for herfra kjrer vi en times tid, tilbake til Valldal, Trollstigen og ndalsnes. Trollstigen er vinterstengt s da m man kjre over rskogfjellet for komme til Stranda fra ndalsnes.

Vi koster likevel p oss et bilde av Trollveggen i det vi i mrket kjrer vre turgjester hjem igjen etter en minnerik tur.

Vi har, inkludert sm og store omveier inn p gamle veier, kjrt i dag 48 mil. Vi startet klokken 08.00 om morgenen og kom hjem klokken 23.00. Vi har hatt mange stopper underveis. Middag spiste vi i Stryn og heldig har vi ogs vre med vret.