Nuria Pradas, Skreddersydde drømmer

Nuria Pradas, Skreddersydde drømmer

Boken er inspirert av historien om motehuset og familiebedriften Santa Eulalia i Barcelona.

Jeg synes begynnelsen av boken var litt svak og med et hopp i tid som ødela mer enn det gjorde boken interessant.  

Jeg forstår ikke hvilken hensikt det hadde og jeg trodde dette var en sånn hjerte og smerte, kliss klass bok, men det er det slett ikke. 

Boken ble etterhvert mer og mer interessant og vi fikk følge mange personer i Barcelona fra tidlig nittenhundretallet.  

Trist å tenke på at også Barcelona, den vakre byen, også var bombet og ødelagt av krig og ufred. 

Boken ble bedre og bedre og etterhvert glimrende skrevet.

For meg føles det ofte som et skille mellom der forfatteren virkelig føler historien de forteller opp mot de partier de må dikte for å få historien til å henge sammen.

Jeg skriver jo selv til andre inspirert, slik at ordene bare faller ned i hodet mitt mens jeg skriver. Når jeg selv skal dikte, blir både ordene og setningsoppbyggingen annerledes og man blir ikke grepet på samme måte.

Jeg går ut fra at slik må det være  med de gode forfatterne, at de får ordene fallende ned når de er i skrivemodus. 

Ikke la deg lure til å tro at dette er en ren feelgood for boken rommer mye, mye mer enn det. 

For meg gikk den fra å  ære en bok jeg ville glemme, til en bok jeg virkelig vil huske. Anbefales

 

bilde og tekst under bildet er hentet fra Cappelen Damm sine sider og de har også sponset denne boken.

https://www.cappelendamm.no/_skreddersydde-drommer-nuria-pradas-9788280877888

En underholdende roman om mote og glamour, kjærlighet og sjalusi, rikdom og nød, politikk og historie.

Barcelona, 1917: Den vakre Laia begynner som ekspeditrise i tekstilforretningen Santa Eulalia der moren er syerske. Laia blir fascinert av de luksuriøse stoffene og vakre klærne ? og av den elegante Roser. Rosers bror Andreu, som overtar motehuset etter farens død, ønsker å forandre den tradisjonsrike familiebedriften til Spanias første moderne motehus. Til tross for alle sosiale motsetninger blir Laia venner med den privilegerte Roser. Men når de møter Ferran, motehusets karismatiske nye designer, endres livet til begge kvinnene.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg