Lidenskap for bøker

Det er enda en måned til jeg skal på ferie, men det er nok over en måned siden, jeg begynte å plukke de bøkene som skal være med.

Det hemmelige løfte, Annette Dutton, Kom hjem av  Julie Kibler, Fordi det er bittert og fordi det er mitt hjerte,Joyce Carol Oates, Beatrice og Benedikt av Marina Fiorata(Hun har de beste feelgood etter min smak, kjærlighet, historie, spenning), Hviskende skygger, Jan-Philipp Sendker(Mannen bak kunsten å høre hjerteslag), Katz Krefeld, Avsporet, Hjorth og Rosenfeldt med Den stumme jenta og Ahnhem med Offer uten ansikt.

 

De som følger meg, er vel ikke i tvil om hva mine lidenskaper er.

Jeg har jo barn og barnebarn, men de får være i fred stort sett i bloggingen.

Det jeg skriver mest om, er bøker, reising og det spirituelle.

Her er årets reiser planlagt, inkludert et spirituelt kurs på Arthur Findlay College.

http://lillasjel.blogg.no/1517653972_rets_reiser_er_planlagt.html

 

Etter at jeg ble ufør, er disse tingene blitt enda viktigere.

Det er mye mer viktig enn vi tror å ha noe man er opptatt av.

Det fine med alle disse lidenskapene jeg har, er at de utfordrer hjernen og sjelen.

De gir inspirasjon til hele meg.

Jeg lærer og utvikler meg og får ikke den stillstansen jeg ellers kunne fått.

Det er superviktig å holde hodet sitt aktivt selv om man ikke er så fysisk aktiv.

 

Jeg er omringet av bokhauger for tiden og jeg elsker det. Det kribler i fingrene når jeg ser de. Akkurat nå leser jeg en på dagtid, Når kroppen sier nei og en på kveldstid, Timer av fløyel, Alyson Richman. Jeg har nettopp oppdaget et nytt forlag, Flux og de har så mange spennende bøker, temaer som interesserer meg. Blant annet denne som handler om hvordan indre stress gjør oss syke.  Av Alyson Richman har jeg lest, Hele livet på en dag og En himmel av brev. Jeg mangler en og det er Et hav av minner, så den må jeg anskaffe meg, for jeg elsker bøkene hennes. Jeg har akkurat begynt på Timer av fløyel og liker den veldig godt så lang.

Flux forlag

Disse to venter på anmeldelse, jeg henger litt etter. En av favorittkrimforfattere, Jussi Adler-Olsen og en fra Flux, Bevissthet i kosmos.

Det aller fineste med bøker som hobby er jo at det kan være en gratis aktivitet. I mange år brukte jeg biblioteket for jeg hadde ikke råd til å kjøpe bøker. De siste årene har jeg kjøpt mye, men stort sett kun på salg. Mellom 50 og 150,- kroner. Likevel blir det mye penger hvis jeg skal lese så mye som jeg ønsker. Derfor er jeg takknemlig for at forlagene sponser en del bøker så jeg hele tiden har tilgang og slipper å  ha dårlig samvittighet for å lese.

Det er også to nettsteder hvor man kan låne e-bøker gratis. Den ene er app-en til biblioteket, Ebok-bib. Den andre er bokhylla, no, der det er et arkiv på nesten 500 tusen bøker man kan laste ned.

https://www.nb.no/search?mediatype=b%C3%B8ker

https://www.nb.no/nbsok/search.nbdigital?lang=no

For de som gjerne vil lage seg et arkiv med bøker de har lest, anbefaler jeg Bokelskere. no. Her kan du lage dine egne bokhyller med de du har lest eller ønsker å lese.

https://bokelskere.no/

Her er stabelen med de som ligger først i køen. Noe er nytt, noe er gamlere, plukket fra hyllen. Det er som om de roper på meg når de føler det er deres tur til å bli lest. Først kommer den aller nyeste av Sarah Jio, Hjem til deg. Så dukket det opp en som så veldig spennende ut, Trikset av Emanuel Bergmann. Den handler om 10 år gamle Max, som er på leting etter en trylleformel som kan forhindre foreldrenes skilsmisse. Deretter nummer to i Søstreserien av Lucinda Riley, Stormens søster. Etter feelgoodbøker trenger jeg en krim og Trude Teige har jeg ikke lest noe av før, så det blir spennende å ta fatt på Pasienten.  Denne måneden leste jeg første boken i Valhallserien,Ingrid,  så nummer to ligger klar, Estrid. Deretter nummer to i serien til Sarah Lark. Jeg har lest den lange, hvite skyens land fra New Zealand og Maorienes sang er frittstående oppfølger. Safranhuset fikk jeg av en venninne, den tror jeg er fin. Så var det en i hylla som ropte høyt for denne syntes den hadde ventet lenge nok nå. Det er Barfotdronningen av Ildefonso Falcones. Jeg har lest alle tidligere bøker av han og likt de svært godt. Nå skal vi til havnebyen Cadiz på 1700 tallet og det gleder jeg meg til. Jeg var jo i Cadiz i sommer for andre gang.

Vel, disse venter først, men det kan bli rokkeringer underveis.

Her har vi da ventekø nummer to. Det er mest nye bøker, som skal leses, ikke lagres i bokhylla. Her ligger Skyggesøsteren og Perlesøsteren av Lucinda Riley,  Kjetil Karlsen, Jeg, Tuva og stemmen til Iron Maiden.  Eva Møen Brantenbergs Før himmelen roper deg hjem. (Den roper faktisk litt, så det kan hende den plutselig hopper lenger frem i køen). Jussi Adler-Olsen, Hun takket gudene.  Paula Hawkins, Ut i vannet. Frode Eie Larsen med På overflaten flyter vannlljene og Du skal lide, Torkil Damhaugs Glasshjerte, Jane Gardam,En ulastelig mann og så fjerdebok av Sarah Lark, Et håp ved verdens ende. (Men før den må jeg lese nummer to og tre)

I denne listen blir det ofte store forandringer, når det kommer nykomlinger, blir noen skjøvet bak i køen. Det har noe med hvem som roper høyest. Plutselig får jeg en følelse av at det er en som venter på å bli lest og da går denne først.

Her er bokhylla med bøker på vent, utenom den nederste som er barnebarnbøker. De to øverste er krim, den tredje er litt forskjellig, 4. og 5. er pocket. Som dere ser er det faktisk litt ledig plass i pockethylla, men det står også noen bak. Det er de som en gang i fremtiden skal leses, men som vet de må vente en stund.

Alt som er lest, blir gitt bort eller samlet på. Jeg har en del favoritter som jeg ikke klarer å gi fra meg. Krim blir lest av hele familien så de blir også for det meste gjemt på, til de har gått runden.

Det å lese er mat for hjernen.

https://forskning.no/2015/04/lese-barn-er-bra-hjernen

Sitat:

Å lese for små barn fører faktisk til hjerneaktivitet som støtter utviklingen av barnas egne leseferdigheter.

? Å bli lest for som liten har en merkbar og målbar effekt på hvordan barnets hjerne bearbeider historier og forbedrer språkforståelsen,

https://www.nrk.no/viten/slik-endrar-lesing-hjernen-din-1.12351814

https://www.nrk.no/kultur/bok/slik-pavirker-boklesing-hjernen-1.11454227

4 kommentarer
    1. Liker å lese, men sliter med vanlige bøker pga nakken..men nå forsøker jeg meg på.. Et helt halvt år.. tar det rolig så kommer jeg i mål håper jeg.. den virker i alle fall helt etter min smak :)) Har skjønt at du er glad i bøker ja.. 🙂 God helg <3

    2. Koselig å lese, når jeg har tid. Her også er det bøker jeg ikke vil gi fra meg. De kan leses om igjen og nytes da også. Nå ligger flere bøker å venter og jeg håper det blir tid for det til påske. Kos deg med lesingen når du kan, og ha en fin helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg