Stressanfall

 

Mange har en kropp som er plaget av indre stress.

Den setter i gang fysiske reaksjoner, når den blir trigget.

Ikke alle er klar over at det er sånn.

Disse anfallene varierer fra person til person, både hvordan kroppen reagerer og hva som utløser det.

For noen kan det være migrene.

At kroppen reagerer på stress, lys, lyd, mennesker eller noe man spiser.

Det kan også utløses av situasjoner.

Man opplever noe som ligner en opplevelse man en gang har hatt.

Overgrep, mobbing, sjikanering, redsel, kritikk, osv

Andre kan få angstanfall.

Anfall der det knyter seg i brystet og man føler man får ikke puste.

Eller en stor klump av bekymring i magen.

Ved å lære seg å kjenne disse symptomene, kan anfallene lettere håndteres.

Da kan man minimere dem, så de går raskere over og noen ganger unngå dem.

Kroppen har over 200 ulike stressreaksjoner.

Og hver og en av oss har de som er tilpasset oss.

 

Jeg kan fortelle litt om min kropps stressreaksjon.

Hvis jeg må stå opp tidlig og begynne med fysisk aktivitet, da blir kroppen min lett stresset.

Motorikken er ikke klar til å brukes, med en gang jeg står opp.

Flyplasser tidlig om morgenen, er derfor en stor utfordring.

I tillegg til at alt skal skje med tidspress, kommer også andre elementer inn.

Lukter  og støy er to triggere.

I helga var jeg på hotell.

Jeg har i tre uker nå slitt med en virus som gjør at kroppen er ganske så utmattet.

Ikke har jeg stemme og hoster mye og er generelt uten krefter.

Jeg klarte meg ganske bra i helga, helt til frokost søndag.

Vi sitter og snakker litt etter frokost, da det er som om alle lydene rundt meg forsterkes.

Som om de flytter inn i kroppen min.

Jeg kjenner at jeg fylles av slim, både nese og hals tykner.

Sammen med alle luktene, blir jeg da uvel, for jeg får ikke puste og blir uvel

Jeg kjenner jeg må komme meg ut.

Hvis jeg da ikke kommer meg ut, får jeg litt panikk.

Jeg gir hals og er redd jeg må kaste opp, før jeg kommer meg vekk.

Psykisk er det en belastning og man får mer panikk.

Men jeg kom meg på rommet og fikk lagt meg ned på senga.

Da drikker jeg litt vann og ligger helt i ro.

Hvis jeg får ligge sånn 10-15 min, da blir jeg rolig igjen.

Gubben pakker kofferten og jeg hviler.

Hvis jeg ikke får noen minutter i ro, da sliter jeg.

Er jeg på en flyplass eller noe, må jeg bare finne meg et sted som er rolig, om det så er på toalettet.

Det er faktisk bedre lukt der for meg enn i parfymeavdeligen.

Parfymer er rett og slett noe herk, når det kommer i store mengder.

 

Så har du reaksjoner du ikke helt forstår, så kan det være kroppen din som er i stressmodus.

Og når du lærer disse reaksjonene å kjenne, blir de lettere å håndtere.

Da vet du at det er ikke utenforstående elementer du trenger å forholde deg til.

Det er kun deg selv og gjøre det som er best for deg akkurat da.

Bort fra situasjonen der stresset oppstår.

Hvis jeg ikke kan komme meg bort, foreksempel nå tog eller fly, da mediterer jeg.

Jeg lukker øynene og puster rolig så kroppen får fred rundt seg.

Det er et fint hjelpemiddel hvis man ikke kan rømme unna.

Når man lærer seg symptomene,trenger man ikke være redd heller.

Det vil også gjøre anfallene lettere å håndtere.

Lykke til ønskes deg fra meg

I dag

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg har ikke ofte stressanfall, men når de kommer så er verden tung og vanskelig.
      Det er ting jeg vet jeg reagerer på, og jeg gjør mitt aller beste for å unngå slikt.
      Å bli sint er en ting jeg jobber mye med for å ikke havne i klemma… Da blir jeg ikke meg selv.
      Å gå inn i en blomsterbutikk som jeg egentlig elsker kan være en sann plage. Får ikke puste, hjertet hamrer og det suser i hodet. Kvalm og utslitt… Jeg vet hva det er og slipper dermed at det utvikler seg til full panikk, men det er virkelig ubehagelig når det skjer…
      Å lytte til kroppen, og ta den på alvor er noe jeg virkelig har blitt bevist på i gjennom årene.
      Tusen takk for at du deler..

    2. Det er bra:-) Jeg skal lese litt mer igjennom bloggen din når jeg får tid, hehe. Det blir som regel til at man leser det innlegget som blir lagt ut den aktuelle dagen – men det hender jeg tar meg tid til å gå igjennom arkivet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg