Diskusjonslæring

 

Liker du å diskutere?

Hiver du deg inn i nettdiskusjoner med liv og lyst, gjerne om brennbare temaer?

Det har jeg brukt å gjøre, vært ganske så engasjert.

Men etterhvert som jeg har utviklet meg spirituelt, har jeg gått mer lei.

Jeg er med i de diskusjoner der jeg kan lære noe, ikke i de der det kun er om å gjøre å triumfere frem sin egen mening.

Der alle parter er ute etter å lytte til hverandre i respekt, det synes jeg er fint.

Men her om dagen lærte jeg noe som forbløffet meg stort.

 

Dere som følger meg, vet at jeg er opptatt av energier.

Jeg er i energilæring og utvikling.

Jeg åpner mer og mer opp for sansene mine.

Jeg øver meg i å kjenne på energier og ofte leser jeg dem.

Det er jo sånn jeg kan skrive Lillasjelord.

Jeg er medlem av en fin gruppe på facebook, som er opptatt av det samme.

Vi vl  lære oss å være positiv og jobbe aktivt for å høyne våre frekvenser.

 

En dag startet en diskusjon om et svært brennbart tema.

Et emne med mange følelser involvert.

Det ble to parter, der den ene parten var i et stort flertall.

Ingen var ufine, ingen gikk til personangrep.

Likevel skjedde det noe merkelig.

Energien i gruppen endret seg drastisk.

Det var ikke bare jeg som merket dette.

Vi er jo veldig mange som er svært følsomme for energier i denne gruppen.

Selv om personene er spredt utover hele landet og få kjenner hverandre, dalte energien i gruppa.

Plutselig følte man ikke samme varmen, når man gikk inn i gruppa.

Det ble med ett mye mer negativt, selv om ikke noe negativt ble sagt.

Det var en stor lærdom for meg og sikkert for andre.

 

Når man diskuterer, selv om man ikke er ikke samme rom, sender man følelser inn i diskusjonen.

Alle tanker vi sender ut, har energi, det er jo derfor healing kan virke.

Nå er vi mennesker blitt så mye mer åpne at vi tar inn mye lettere fra hverandre.

I en betent debatt, sender man derfor den energien ut, helt uten å vite det.

Man tar også med seg de følelsene man har lagret fra tidligere diskusjoner.

Samt de følelser som ligger i luften fra den kollektive bevisstheten.

Har du allerede diskutert temaet flere ganger, vil energien fra alle de diskusjonene følge dine argumenter.

Jeg vet at for mange høres dette merkelig og lite troverdig ut.

Det får bli opp til hver enkelt hva de tror eller ei.

I en debatt er det lett å glemme at man skal ha respekt for at motparten må få lov til å være uenig med en.

Det er jo nettopp derfor man diskuterer.

Mange skulle derfor lært seg å diskutere, uten å sende med personlige følelser.

Det er slett ikke enkelt og det må øves på.

 

Selv øvde jeg i en gruppe som har stor motstand mot alt jeg tror på når det gjelder det spirituelle.

Der øvde jeg på å legge frem mine sannheter, uten å angripe og uten å forsvare meg.

Dette var en gruppe der man fikk personangrep mot seg, så ørene flagret.

Jeg har aldri blitt kalt så mange stygge navn noen gang.

Likevel svarte jeg på alt høflig og saklig uten å  “kjefte” tilbake.

Det gjør jeg også bevisst, når noen er uenig i det jeg skriver når jeg blogger.

Alle må få lov til å ha sin mening, ikke bare jeg.

Forventer jeg å få respekt, må jeg gi respekt.

 

Så tenk litt over hvordan du selv er i diskusjoner.

Gå ikke til personangrep.

Ikke kall noen ved navn eller si de må være teit eller uvitende, osv

La deg ikke opprøre, så du svarer i affekt, men tenk sak.

Lytt og respekter motstanderen din og dennes meninger

Ikke vær ute etter at du skal overtale noen til å tro på det samme som deg.

Du skal bare argumentere for hva du tror og du mener.

Slik kan dere belyse en sak fra flere sider.

På den måten kan du tillegne deg ny informasjon og læring.

Jeg ønsker dere lykke til i diskusjoner

I dag

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg diskuterer aldri på nettet. Jeg diskuterer med folk på jobb, i jobbsaker, men ellers veldig sjelden. Var nok mer til det før, men føler sjelden det FØRER noen vei, så ser ikke poenget ..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg