Noen ganger må jeg rømme

 

Jeg er så skiftende

Hvis det er mye støy rundt meg finner jeg ikke igjen meg selv

Det er som om tusen personer roter rundt i hodet mitt

Jeg finner ikke meg selv i vrimmelen av mennesker

Den ene taler over den andre

Jeg kommer ikke til orde

Det er som om jeg sitter gjemt i et hjørne og ikke kjenner meg selv igjen

Jeg blir en annen

En stresset humle som suser rund

En høyrøstet humle kan man kanskje si

Jeg hører meg selv roper

Og ofte når jeg er sånn, faller jeg ned i fordømmingsfellen

Blir opptatt av alle rundt meg, hva de sier og hva de gjør

Kanskje synker jeg i frekvens, samtidig som jeg fyrer meg opp i stressnivå

 

Sånn er det nok å være høysensitiv

Man skal ha disiplin når man er det

Når man så lett tar inn andre

Når man trenger mer ro enn de man er sammen med

Når vanlig musikk eller radio plutselig graver seg inn i hodet ditt med gravemaskin

Når du kjenner det koker inni der, så lufta går ut av deg

Noen ganger må jeg bokstavelig talt rømme

Når jeg er sammen med mange, rømmer jeg ut eller på do

På do kan det være veldig fredelig

Er jeg hjemme,  kan jeg finne meg et eget stille rom

Sige ned i en stol eller legge meg på senga og lese litt i en bok

Da kjenner jeg hvordan støyen sakte, men sikkert, stilner hen

Noen ganger er det fort gjort, andre ganger må jeg ha mer hvile

 

Tenk på alle de høysensitive barna som har sånne travle hoder

På skolen er det full fres, liten tid til nedstressing

Hadde bare skolevesenet forstått betydningen av meditasjon

Forskning viser jo at meditasjon bedrer konsentrasjon og innlæring

I dag bombarderes barna av visuelle inntrykk fra alle kanter

Er man hyperaktiv har man behov for å roe ned

Det har man og når man er sensitive, ekstra følsomme

Det blir for mange inntrykk på en gang

5-10 minutters meditasjon i stillhet gjør underverker

Jeg er avhengig, totalt avhengig for å holde kroppen i gang

Avhengig av å få tid til å hente meg inn igjen

Noen minutters stillhet gjør underverker for meg

Stemmene i hodet blir lavere og jeg kan igjen høre meg selv

Jeg faller på plass der jeg skal være

Rolig, med oversikt over situasjonen, som meg selv

Lyttende og søkende og følende, akkurat som jeg skal være

I dag

12 kommentarer
    1. Det er viktig med ro, og tid til å kunne “lande” litt. I den nye rammeplanen for barnehager så kom det faktisk inn et punkt om at “personalet SKAL ivareta barnas behov for fysisk omsorg, inkludert behov for ro og hvile”. Så nå er det faktisk flere som legger vekt og skal legge vekt på dette. Det er ikke bare på småbarnsavdeling at barn trenger en “time out”. Nå står det i loven! Barn (også) trenger ro og hvile i løpet av en hektisk dag med mange impulser og inntrykk 🙂

    2. Så gjenkjennbart! Slitsomt å være høysensitiv. Det påvirker også håndteringen av all «dritten» som kommer til en ( unnskyld språkbruken) men fant ikke bedre ord for det. Skulle gjerne vært foruten det høysensitive. Ja, trekker meg unna og finner godstolen og bare meg selv når det blir for mye.

    3. Vera Lynn: Ja, det er sant, men hodene våre er forskjellig. Han jeg bor sammen med, han hører ikke radioen han mens jeg må gå ut fordi jeg får ikke konsentrert meg når den står på 🙂 Han har evnen til å lukke seg ned og ikke høre, mens hjernen min tar inn den minste lyd 🙂

    4. Jeg kjenner meg så godt igjen på det der med altfor høy støy blandt masse mennesker og da må jeg bare prøve å komme meg ut av det rommet fort

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg