Bøker lest oktober 2017, 11 bøker

 

Første bok ut i oktober var Lille Linerle av Myriam H. Bjerkli.

Den var grøssende spennende. Den handler om en liten pike, som en dag blir bortført av en mann. Han kaller henne Lille Linerle, akkurat som mammaen hennes bruker å gjøre, så hun tror det er pappaen sin, som endelig har kommet for å hente henne. Vi finner fort ut at det er det slett ikke og vi får også forståelse av hva den lille jenta opplever, der hun blir innelåst i en kjeller.

Moren leter fortvilt etter barnet sitt, men ettersom tiden går må hun prøve å legge det bak seg og gå videre med livet sitt. Hun gifter seg og får et barn til. Sakte men sikkert får vi nøstet opp hele historien som er langt mer komplisert enn vi får inntrykk av i starten.

Det blir ikke beskrevet blodige mord i denne boken for de som ikke liker det. Det er mer at du selv må ser for deg det som skjer og det er ekkelt når det handler om små barn. For de som liker spenning, anbefaler jeg Lille Linerle.

Her er bloggen der jeg anmeldte Lille Linerle

http://lillasjel.blogg.no/1507129846_lille_linerle_myriam_h_bjerkli.html

Boken er sponset av og bilde og tekst under bildet er fra

http://forlagshusetivestfold.no/

Sju år gamle Mari leker på stranda utenfor huset der hun bor. Det er en regntung oktoberdag og mamma har besøk av den nye kjæresten sin, Petter. Mari liker ham ikke. Hun drømmer om at den ordentlige pappaen hennes – som hun bare husker fra et sort-hvitt-bilde hun har på natt- bordet – en dag skal komme på besøk.

Pappa? Er det deg?
Stemmen skalv. Det siste ordet var knapt hørbart, ikke stort mer enn et lite håpefullt pust. Han nikket, bøyde seg ned og åpnet armene.

Ja, lille Linerle, selvfølgelig er det meg. Kom til pappa.

Det finnes mange eksempler fra virkeligheten på unge jenter som blir holdt fanget av usle menn. Noen av dem i årevis. Ofte i mørke kjellere, i helt vanlige boligområder, der ingen aner hva som foregår innenfor naboens vegger. Kunne det samme skjedd i Kodal, det fredelige, lille tettstedet rett utenfor Sandefjord?

 

Etter en nifs krim, var det klart for litt romantikk og mysterier. Kjærlighetsbrevet av Lucinda Riley. Men jammen det var det mange mord her også. Hun tok livet av både den ene og den andre, så det ble ganske så mange til slutt.

Komplottet i seg selv var ganske morsomt og man må jo se disse bøkene som det de er, ren underholdning, lett underholdning også. Men denne ble kanskje litt overdramatisert. Jeg fikk en følelse av at hun ikke hadde tid til å tenke helt i gjennom alt, slik at personene ble fjernet når hun ikke fant ut hva hun skulle gjøre med dem, men det er jo mine tanker.

Hovedpersonen er journalisten Joanna som har et oppdrag for avisen hun jobber for. Hun skal dekke en begravelse, slik det står i teksten på boken.  Man må holde tunga beint i munnen her for å klare å følge personene og familiesammensetninger og intriger og slutten er ganske så overaskende. For meg ble dette ikke den beste Riley har skrevet, heller den dårligste, men jeg har fire bøker til av henne i hylla som jeg gleder meg til å lese. Ønsker man lett underholding er  Lucinda Riley et godt alternativ.

Anmeldelsen av Kjærlighetsbrevet finner dere her:
http://lillasjel.blogg.no/1507313295_kjrlighetsbrevet_lucinda_riley.html

Boken ble sponset og bilde og tekst under bildet er hentet fra CappelenDamm.

Hvis du vil lese litt fra boken kan du klikke her

http://www.cappelendamm.no/_skjonnlitteratur/underholdningsromaner/kj%C3%A6rlighetsbrevet-lucinda-riley-9788202532239

England sørger over den folkekjære skuespilleren Sir James Harris? død. Den unge journalisten Joanna Haslam skal dekke begravelsen for avisen sin, men i kirken må hun hjelpe en gammel dame som får et illebefinnende. Litt senere mottar hun noen dokumenter fra den gamle damen, deriblant et gammelt kjærlighetsbrev som er fullt av merkelige hentydninger.

Men hvem er de to elskende og hvilke omstendigheter førte dem sammen? Johannas nysgjerrighet er vekket og hun begynner å grave i saken. Dette skal vise seg å bli svært farlig, ikke bare for henne selv. Samtidig skjer det noe som får hennes eget hjerte til å banke fortere. Marcus Harris, barnebarnet til James Harris, er nemlig like sjarmerende som han er mystisk?

Samme dag som den kjente skuespilleren avgikk ved døden, forsvant også de berømte ravnene som har våket over Tower of London og den engelske kongefamilien i hundrevis av år. Legenden sier at dette er et varsel om monarkiets undergang

 

Jeg hadde gledet meg stort til Opprinnelse av Dan Brown. For meg er Dan Brown et must for alle som liker spenningsbøker. Han kjører på i kjent Langdonstil, der professoren blir forfulgt i jakten på de store hemmeligheter.

Igjen er han headhuntet, denne gang av en tidligere student, Edmond Kirsch,  for å bivåne en revolusjonerende oppdagelse Kirsch har gjort. Avsløringen skal foregå i Guggenheim-museet i Bilbao, men selvfølgelig i Dan Brown stil, går ikke alt som planlagt og Langdon blir sendt ut på et halsbrekkende oppdrag, med myndighetene på hjul, som de bruker å være. Og selvfølgelig i selskap med en vakker dame, denne gangen museumsdirektøren Ambra Vidal. Hun er den spanske kronprinsens forlovede, med de komplikasjoner som følger med det.  I tillegg hagler det jo med prester og biskoper og guardia, som det bruker å gjøre og vi aner ikke noe om hvem som er til å stole på og hvem som er ute etter å ta de. Til og med en datamaskin med menneskelige trekk er med på ferden.

Nok en gang en spennende Dan Brown, men den slår ikke Da Vinci koden og Engler og demoner. Men for meg er det nesten umulig. De eneste bøkene jeg har funnet mer spennende er trilogien til Stieg Larsson, Milleniumtrilogien.

En mer utfyllende anmeldelse med bilder og videoklipp finner dere her:
http://lillasjel.blogg.no/1507744219_opprinnelse_dan_brown.html

Teksten under er hentet fra Bazar forlag, som har sponset boken

https://www.bazarforlag.no/

Ny bok om Robert Langdon, ekspert på religiøs symbologi, lanseres internasjonalt 3. oktober. Dan Brown har solgt mer enn 200 millioner bøker verden over, og bøkene hans er oversatt til 56 språk.

Robert Langdon, professor i symbologi og religiøs ikonologi ved Harvard, ankommer det hypermoderne Guggenheim-museet i Bilbao. En av hans tidligere studenter, den 40 år gamle multimilliardæren, futuristen og genierklærte it-gründeren Edmond Kirsch, skal presentere en revolusjonerende oppdagelse ? en oppdagelse som vil besvare to av menneskehetens mest grunnleggende spørsmål.

Etter hvert som den fascinerende presentasjonen skrider fram, forstår Langdon at den er langt mer kontroversiell enn noen kunne forestille seg. Men plutselig kollapser den nøye planlagte kvelden i kaos, og Kirsch? oppdagelse er i ferd med å gå tapt for alltid.

Sammen med museumsdirektøren Ambra Vidal, som har jobbet nært med Kirsch om arrangementet, er Langdon tvunget til å forlate Bilbao. De flykter til Barcelona på en halsbrekkende jakt etter et kryptert passord som vil avdekke Kirsch? hemmelighet.

Langdon og Vidal må navigere gjennom skjult historie, ekstrem religion, moderne kunst og gåtefulle symboler for å finne nøkkelen som til slutt stiller dem ansikt til ansikt med Kirsch? sjokkerende oppdagelse ? og sannheten som lenge har unnsluppet oss.

 

Ny krim stod for tur, denne gangen også en jeg hadde gledet meg stort til, Heksen av Camilla Läckberg. Jeg har lest alle hennes bøker for voksne og sett alle filmene så jeg var spent.

Den innfridde og for meg var det den mest spennende og uforutsigbare av alle Läckbergs bøker. Jeg liker å følge personene i Läckbergs bøker, både hovedpersonene, Erica og Patrik, deres familie  men også den egotrippen Melberg og de andre på kontoret.

Läckberg er innom mange alvorlige temaer i heksen, både hvordan vi mennesker er forutinntatt og hvordan hendelser fra fortiden påvirker også våre barn.

Hun har også med en sekvens fra tiden der hekser ble brent på bålet.

Det er en pageturner for meg dette, jeg måtte bare ha litt mer og litt mer, til 600 sider var unnagjort og mange overaskelser ble det også. Anbefales.

Vil du lese anmeldelsen, finner du den i linken under. Kan trygt leses, for jeg liker ikke å fortelle for mye om bøkene på forhånd. Det overlater jeg til leseren.

http://lillasjel.blogg.no/1508091340_heksen_camilla_lckberg.html

Boken er sponset av og bilde og tekst er hentet fra http://www.gyldendal.no/

Når fireårige Linnea forsvinner fra en gård rett utenfor Fjällbacka, vekkes onde minner til live. Tretti år tidligere forsvant fire år gamle Stella fra den samme gården, og to tretten år gamle jenter ble anklaget. Domstolen fant dem skyldige, men på grunn av sin unge alder slapp de fengsel. Den ene av dem har siden levd et stille liv i Fjällbacka. Den andre er tilbake for første gang siden hendelsen, nå som berømt skuespiller.

Innbyggerne i Fjällbacka stiller opp i manngard for å lete etter Linnea, og til slutt finner de henne. Naken, ved nøyaktig samme skogstjern der den første jenta ble funnet.

Patrik Hedström og hans kollegaer spør seg om det kan være en sammenheng mellom de to drapene. De får Erica Falck, som allerede er i gang med en bok om den gamle saken, til å hjelpe seg. Etterforskningen river opp mange gamle sår i det lille samfunnet. Ryktene spres og innbyggernes redsel for det ukjente får fryktelige konsekvenser.

Heksen er Camilla Läckbergs tiende bok om Erica Falck og Patrik Hedström i Fjällbacka.

 

Blå av Maja Lunde var jeg også veldig spent på. Selv om jeg ikke liker profetier om fremtiden, likte jeg svært godt Bienes historie. Lunde planlegger 4 bøker, som hun kaller klimakvartetten. Denne gangen handlet det om vann og hvor avhengig vi er av friskt vann.

Boken er bra og Lunde skriver svært godt, men for meg kommer den ikke opp mot Bienes historie. Men det er jo så dumt dette med å sammenligne, for hadde jeg ikke lest Bienes historie, ville jeg jo sagt at dette var en veldig bra bok.

Handlingen i Blå er delt mellom 2017 og 2041. Historien fengslet meg, den gjorde det. Jeg ble oppslukt i den, hun skriver på et vis så jeg drives fremover. Sånn at jeg må lese litt mer og litt mer. Den er lettlest, god å lese for min hjerne ihvertfall.

Hun har vært på research på Svalbard for hennes tredje bok, så jeg går ut fra at vi kan glede oss stort til den kommer.

Anmeldelsen finner dere her:

http://lillasjel.blogg.no/1508180343_bl_maja_lunde.html

 

Tekst og bilde hentet fra Aschehougs sider og de har også sponset boken.

https://www.aschehoug.no/

I 2015 tok Maja Lunde verden med storm med Bienes historie. Nå følger hun opp suksessen med en ny roman om menneskenes og naturens sårbarhet. Denne gangen står kampen om det mest livsnødvendige som finnes: vann.

2017: Signe er snart 70 år, men lar seg ikke skremme av havet. Alene seiler hun vekk fra barndomsbygda på Vestlandet, for å konfrontere mannen hun en gang elsket. Det er bare henne, båten og en underlig last.

2041: David kjenner seg for ung til å være far, likevel er han blitt alene med sin lille datter. De to er på flukt gjennom et tørkerammet Sør-Europa, hvor nord står mot sør, og det ikke lenger finnes nok vann til oss alle. Alt forandres den dagen de oppdager en seilbåt i en forlatt hage langt inne i landet.

 

Historien om Maria, Christine Otterstad, er en bok om angst og depresjon og veien ut av den.

Otterstad skriver om datteren Maria som har vært full av angst fra hun var født. Et redd, lite barn som fortsatte å være redd, når hun ble større også. Otterstad utdannet seg til coach for å prøve å hjelpe datteren sin og prøvde alle teknikker på henne. De hadde god hjelp av dem også, men Otterstad skriver også veldig åpenhjertig om at hun pushet datteren altfor hardt, nettopp fordi hun “visste” hva som skulle til, for at Maria skulle få det bedre. Resutatet var at de dyttet henne inn i en depresjon når hun begynte på ungdomsskolen.

Det er mange fine øvelser i denne boken, men like lærerikt er den biten som omhandler alle feilene foreldrene gjorde, når de prøvde å hjelpe.

En bok jeg anbefaler alle å lese, enten de har barn eller ei, for alle kommer vi nok i møte med mennesker med angst og da er det fint å prøve å forstå hva de går gjennom.

Jeg skrev for noen år siden,en blogg om dette med å dytte noen for hardt, den finner du her:
http://lillasjel.blogg.no/1474535704_22092016.html

Anmeldelsen av Historien av Maria finner dere i linken under her. Der er det også et klipp fra Maria og moren når de var på frokost-tv

http://lillasjel.blogg.no/1508324778_historien_om_maria__en_bok_om__gi_barn_og_ungdom_mental_styrke.html

Boken er sponset av CappelenDamm og bilde og tekst er hentet fra deres sider:

https://www.cappelendamm.no/

En bok om mental trening for barn og ungdom!

Christine Otterstads datter Maria var et engstelig barn. Hun sov dårlig og var redd for alle unntatt den nærmeste familien. Hun klarte ikke å være på lekeplasser eller å gå i bursdager, og hun må takle stress, nerver og ødeleggende tanker. Christine videreutdannet seg til coach for å hjelpe datteren, og ved å bruke mental trening klarte de å snu situasjonen. Maria ble tillitsfull og fikk tilbake troen på seg selv.

På skolen lærer de nesten ingenting om selvfølelse, selvrespekt, stress og vanskelige følelser. Christine Otterstad arbeider for at psykisk helse skal bli et eget skolefag, for det hjelper ikke å være god i matte hvis man ikke takler livet og hverdagen. Med enkle teknikker som riktig fokus og mental trening kan du hjelpe barnet ditt til å mestre nye utfordringer og bli mentalt sterkere.

 

Da var jeg klar for å tørke tårene etter å ha fulgt Maria og gå over til noe lett underholdning igjen.

Alt vi vil beholde. Kerry Lonsdale.

Type lettlest feelgood, for meg ble den av det letteste slaget. Helt grei som ferieunderholdning eller hvis man bare vil slappe av, men ikke noe jeg kommer til å huske i årevis. Jeg har nesten glemt den allerede.

 Aimee skal gifte seg, men på bryllupsdagen blir det begravelse av brudgommen istedetfor, for James, som hun skal gifte seg med, har forulykket i en båtulykke. Hun har derimot ikke fått se den døde kroppen, som i boken blir omtalt som liket, noe jeg reagerer på, for hvem kaller vel den døde kroppen til sin kjære for liket.

Men slik starter dog boken og Aimee må finne fotfestet igjen så hun starter sin egen restaurant. Dette bruker da forfatteren 200 sider på før Aimee begynner for alvor å fundere på om James er død eller levende. Det blir en uventet slutt, tror ikke noen vil gjette seg til den slutten.

Utfyllende anmeldelse her:

http://lillasjel.blogg.no/1508429397_alt_vi_vil_beholde_kerry_lonsdale.html

Boken er sponset av Bastion og bilde og tekst er hentet fra deres side som du finner her:
http://bastion.no/

Kokken Aimee har oppskriften på det perfekte liv: hun skal gifte seg med sin barndomskjæreste, James, og kjøpe foreldrenes restaurant. Men livet tar raskt en forferdelig vending når James sporløst forsvinner i en båtulykke.

Mens Aimee kjemper for å gjenvinne livet sitt, dykker hun dypere ned i James dramatiske  forsvinning. Det hun oppdager er et hav av hemmeligheter. Og like under overflaten er en sannhet som kan sette Aimee fri ? eller knuse henne for alltid ?

Kerry Lonsdale har skrevet en medrivende historie full av uventede vendinger, om kjærlighet, tap og ikke minst, det vi er villige til å gjøre for å beskytte oss selv.

 

Da var jeg spent på en annen norsk forfatter,  Ankomst av Gøhril Gabrielsen.

Hun skriver om en kvinnelig forsker som drar til Svalbard. I første omgang skal hun være der alene, men den nye kjæresten skal komme etter. Det viser seg at han er ikke klar for å komme enda og hun blir alene der oppe i den vakre naturen. Det er fine beskrivelser fra landskapet på Svalbard. Hun har en datter som er hos faren, mens hun selv er på Svalbard og vi får inntrykk av at forholdet til eksen er komplisert og at han nok har psykopatiske trekk. I det hun er der alene, fornemmer hun også historien til en famile som bodde der for mange år siden og der huset brant ned og sønnen deres døde i brannen.

Boken har fått veldig gode kritikker, men dette var ikke en bok for meg. Jeg følte jeg ville hatt mer for at dette skulle vært en god historie for meg, nesten så jeg føler jeg fikk bare halve boken. Hadde jeg derimot fått litt mer, ville jeg kanskje likt den bedre. Jeg er ikke så glad i å lese mellom linjene.

Bilde og tekst under er hentet fra  Aschehoug og boken er sponset av dem.

https://www.aschehoug.no/

En forsker skal overvintre ved et fuglefjell lengst nord i Norge. Hun er nylig blitt separert, datteren bor hos eksmannen, og hun venter på sin nye elsker.

Etter hvert blir det klart at forskningsoppholdet også er en flukt. Hvem har hun egentlig overlatt datteren til? Og hvorfor kommer ikke elskeren?

Ankomst er en intens roman om utsatthet. Om å søke en forutsigbar virkelighet, men oppleve nærværet av nye, foruroligende krefter i og utenfor seg selv.

 

Humorbøker er noe jeg ikke er så god på, men i høst har jeg utfordret meg selv i å lese bøker jeg før har skygget litt unna, da også humor.

Jeg fikk i hendene to bøker av Annette Haaland, Pastor Viveka og giftmordene og Pastor Viveka og hundreårsjublileet.

Ja, hva kan jeg si annet enn at jeg storkoste meg. Dette er krimbøker, men krimmen er bare en bagatell egentlig, det er pastoren i seg selv som gjør disse bøkene til en lesefest. Til alle som elsker krim som ikke er blodig, må dette være et kupp. Jeg humret og lo over pastoren som gikk på kurs i balanse og likevekt, men måtte gi opp fordi hun så langt fra er balansert, men synger gjerne ut, både der det passer seg og ikke passer seg.

Jeg håper inderlig at det kommer flere bøker om pastor Viveka og jeg vil også ha henne på film. Anbefales for alle som liker underholdning og ikke skummel krim.

Jeg anbefaler å lese de etter hverandre, da vi følger Vivekas forviklinger, både i menigheten og i familien 🙂

Anmeldelse her:
http://lillasjel.blogg.no/1509126801_pastor_viveka_og_giftmordene_og_pastor_viveka_og_hundrersjublileet.html

Bøkene er sponset av og bilde og tekst er hentet fra https://www.cappelendamm.no/

Viveka er en frikirkepastor som begynner å bli lei av å ofre seg for andre. Hun har fire barn og en distré mann, og så ofte hun kan stikker hun av til sin hemmelige kolonihytte. Viveka har også begynt å bruke T-skjorter med påtrykte tekster under prestekjolen. Der står det blant annet: Slutt å mase og Legaliser dødshjelp. Når en av kvinnene i kirkekaffe-komiteen blir funnet død, brer uroen seg i nabolaget.

Bok nummer to i den sjarmerende serien om Pastor Viveka

Tiden er inne for å markere Gamla Enskedes hundreårsjubileum, men medlemmene i jubileumskomiteen er uenige om hvordan det skal markeres. Pastor Viveka må navigere gjennom alt dette, samtidig som hun går på kurs for å lære seg å uttrykke følelsene sine på en nyansert og balansert måte og har bekymringer på hjemmebane. Og som om ikke det var nok, skjer det et nytt drap.

 

Siste bok ut var Lasaruseffekten av Tom Egeland. Mitt første møte med Egeland. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har lest noe av  han før, jeg har til og med fire bøker som venter i bokhylla. Men nå er jeg klar for flere, både med Beltø som hovedperson og noen av de andre som Egeland skriver om.

Lasaruseffekten kan leses, uten at man har lest de andre bøkene om hovedpersonen Bjørn Beltø.

Det var en fengende bok, ikke gørr spennende, men spennnede nok.  Beltø får i oppdrag å lete etter De dødes bok, noe som vi forstår slett ikke er en enkel sak. Mange er ute etter han og han vet ikke helt hvem de er, hverken de som vil han vondt eller de som redder han ut av kinkige episoder. Han får også sendt meldinger om barn som har forsvunnet og han vet ikke hvor disse meldingene kommer fra eller hva saken dreier seg om.

De dødes bok sies skal fortelle hva som skjer etter vår død og det er ikke bare herr Beltø som er ute etter den boken.

Min anmeldelse finner dere her:
http://lillasjel.blogg.no/1509385131_lasaruseffekten_tom_egeland.html

Boken er sponset av Aschehoug og bilde og tekst under bildet er også hentet fra deres nettsider:

https://www.aschehoug.no/
Arkeologen Bjørn Beltø leter etter et babylonsk-egyptisk oldtidsverk kalt De dødes bok. Men han er ikke den eneste som jakter på det mystiske manuskriptet.
 
En farlig munkeorden er villig til å gå langt for å stanse ham. Samtidig er medisinske forskere i USA i ferd med å avdekke hva som skjer med oss etter døden. Er det faktisk mulig at sjelen vår lever videre når kroppen er død? Det topphemmelige forsknings­prosjektet har fått kodenavn Lasaruseffekten.

Beltø avdekker snart en skremmende sammen­heng mellom De dødes bok og Lasaruseffekten. Tittelen henter inspirasjon fra den bibelske legenden om Lasarus, som Jesus vekket til live etter fire dager i graven: «Lasarus, kom ut! ropte Jesus høyt. Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet.» – Johannesevangeliet, kapittel 11

 

 

2 kommentarer
    1. Jammen leser du mye! Koselig å dykke ned i fantasien, men jeg rekker det ikke så ofte. Gleder meg til litt roligere tider ved juletid, da er det min tur til å sitte med nesen i en god bok. Jeg er ingen krimleser, men det var mange andre bøker du anbefalte her som fristet. Takk for tipsene og ha en vakker dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg