Heksen, Camilla Läckberg

Camilla Läckberg er endelig ute med ny bok, Heksen.

Jeg har lest alle hennes bøker og sett alle filmene og liker de svært godt, både bøker og filmer. Det er lettlest, god krim.

Heksen er etter min smak den aller, aller beste av de alle.

Den har mange sider, over 600, men den er så fengende og lettlest og spennende at det ble sene natten i natt. Jeg greide ikke å legge den fra meg. Fra første til siste side var jeg fanget i handlingen. Og for en handling. I starten sukket jeg litt, for det var så mange personer å forholde seg til. Vi følger søstrene Elin og Britta på 1600 tallet, vi følger etterforskingen av Stelladrapet, drapet på en liten pike for 30 år siden der to unge jenter tilstod men trekte så tilståelsen og vi følger etterforskingen av det som er et nytt barnedrap. En ny liten pike på samme alder, som bor i samme huset som Stella bodde blir funnet drept på samme åsted som Stella.

Vi får følge mange menneskeskjebner underveis i boken og mange temaer, som mobbing og rasisme og heksebrenning.

Jeg synes Camilla Läckberg skriver drivende godt om alle temaer hun tar opp og når man bare blir kjent med det store persongalleriet, går det fint. Og jeg klarer ikke å gjette sammenhengen før vi får den servert.

For deg som elsker krim, må dette være en av de bøker man bare må lese og jeg gleder meg til filmen kommer, for det går jeg ut fra den gjør.

Boken er sponset av og bilde og tekst er hentet fra http://www.gyldendal.no/

Når fireårige Linnea forsvinner fra en gård rett utenfor Fjällbacka, vekkes onde minner til live. Tretti år tidligere forsvant fire år gamle Stella fra den samme gården, og to tretten år gamle jenter ble anklaget. Domstolen fant dem skyldige, men på grunn av sin unge alder slapp de fengsel. Den ene av dem har siden levd et stille liv i Fjällbacka. Den andre er tilbake for første gang siden hendelsen, nå som berømt skuespiller.

Innbyggerne i Fjällbacka stiller opp i manngard for å lete etter Linnea, og til slutt finner de henne. Naken, ved nøyaktig samme skogstjern der den første jenta ble funnet.

Patrik Hedström og hans kollegaer spør seg om det kan være en sammenheng mellom de to drapene. De får Erica Falck, som allerede er i gang med en bok om den gamle saken, til å hjelpe seg. Etterforskningen river opp mange gamle sår i det lille samfunnet. Ryktene spres og innbyggernes redsel for det ukjente får fryktelige konsekvenser.

Heksen er Camilla Läckbergs tiende bok om Erica Falck og Patrik Hedström i Fjällbacka.

6 kommentarer
    1. Åååå, så kult du har blitt sponset! 🙂 Elsker Heksen. Har enda litt igjen av den på lydbok. Koste meg virkelig når jeg i sommer gikk rundt på Gotland med heksen på øret 🙂

    2. Ja, får en del bøker fra forlagene til anmeldelse så det setter jeg stor pris på og heksten var dritspennende 🙂 Hørte den på svensk du da? Jeg så reprisen i helgen fra når du bakte kake med sjel 🙂 Jeg har enda ikke bakt den, er litt flau, men baker sjelden kaker :)Min matgale verden:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg