Mambo i Chinatown, Jean Kwok

Jeg elsker å kjøpe bøker på impuls. I det jeg passerer en bokhandel kjenner jeg et sug i meg og jeg dras inn. Av og til har jeg kjøpestopp og prøver å la være. Noen ganger greier jeg å motstå fristelsen, mens andre ganger gir jeg etter. Når jeg så går blant bøkene og kikker, kjenner jeg forventningen bruse i kroppen og fingrene klør liksom inni, fordi de er så ivrig. Jeg plukker ofte opp bøker etter bildet på omslaget. Så leser jeg litt på baksiden og så føler jeg. Jeg kjenner etter hva følelsen forteller meg. Er dette en bok som skal bli med meg hjem eller ei. Mange forfattere kjøper jeg alle bøker de skriver og Jean Kwok er blitt en favoritt allerede etter to bøker.

Midt i mellom var et sånt impulskjøp. Det skriver jeg om her i bloggen for juni i år.

http://lillasjel.blogg.no/1499161833_bker_lest_juni_2017.html

Det var en bok jeg likte så godt, så når jeg så at Jean Kwok hadde kommet med en bok til, gledet jeg meg veldig.  Jeg kjente hvordan hele meg sitret av forventning i det jeg åpnet den. Alle som elsker bøker, kjenner denne gleden inni seg ved å  åpne en ny bok.

Og forventningene ble innfridd, helt fra første side, forsvant jeg inn i historien.

Det er så tydelig at forfatteren selv har opplevd mye av det hun skriver om, for det virker så autentisk. Jean Wong har selv vært innflytter til Usa fra Hongkong. Hun var da 5 år gammel. Hun bor nå i Nederland.  Hun har studert litteratur  og hun har jobbet som profesjonell danser. Det er nettopp dansen som er en av hovedtemaene i Mambo.

Men historien handler om så mye mer enn dans. Vi følger de to søstrene Charlie og Lisa, som bor sammen med faren i Chinatown i New York. Moren døde da søstrene var små og Charlie har bestandig tatt ansvar for lillesøsteren. Faren klarer ikke å leve seg inn i det moderne Usa og lever derfor mentalt fortsatt i gamle dagers Kina.

Charlie jobber i oppvasken på en restaurant for hun klarer ikke holde på noe annen jobb fordi hun er så klønete. Likevel søker hun som resepsjonist i et dansestudio, på oppfordring fra søsteren Lisa, som hele tiden leter etter nye, bedre jobber for henne. Hun får stillingen og da snur det livet hennes opp ned på mange vis. På samme tid blir søsteren Lisa mer og mer syk og kampen for å få henne frisk starter. De har ikke råd til vestlig medisin og morens sykdom gjorde at de ble skyldig penger i årevis. Faren tør derfor ikke ta med datteren til en vestlig lege. Vi får derfor et innblikk i overtro og heksekunster de tyr til når Lisa blir syk.

En bok etter mitt hjerte. Jeg elsker å få innblikk i andre kulturer og jeg greide ikke å legge boken fra meg og jeg gleder meg allerede til neste roman fra Jean Kwok.

Boken ble gitt meg av Bazar og bildet og tekst under bildet er hentet fra deres sider.

https://www.bazarforlag.no/

Charlie Wong har aldri kunnet forestille seg et annet liv enn i New Yorks Chinatown. Men jobben som resepsjonist på en danseskole på Manhattan åpner en ny verden for henne, og hun oppdager nye sider ved seg selv. Charlie holder sitt nye liv hemmelig, for familien er skeptisk til at alt som vestlig. Mens Charlie blomstrer, blir søsteren alvorlig syk. Er det sant det en lokal heks har sagt: “Det den ene søsteren vinner, skal den andre tape?”

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg