Føler du at du ikke blir sett eller forstått?

Er du en av de som skriker etter oppmerksomhet?

Higer du etter tilbakemeldinger?

Blir du nedfor hvis ingen forteller deg hvor verdifull du er eller hvor dyktig du er eller hvor snill og god du er?

Er du en av de som legger ut ting i sosiale media for at noen skal synes synd i deg?

Eller at de skal fortelle deg hvor fin du er?

Er du lei deg i et forhold fordi du synes du ikke blir nok sett?

Er du fornærmet på din familie fordi de ikke roser deg eller forteller deg hvor glad de er i deg?

Eller føler du at ingen forstår deg.

 

 

Jeg har vært en av de jeg.

Tenk litt over om du er en av disse.

Tenk litt over om dette gjør deg ulykkelig.

I så fall må jeg desverre fortelle deg at ingen andre enn deg selv kan gi deg det du har behov for.

Samme hva andre sier så er det som å hive vann på en glassplate.

Vannet renner av igjen og det er like tørt.

Det trekker ikke inn.

Slik er det med deg også.

De gode ordene fra andre trekker ikke inn i deg.

Hvorfor er det sånn at du stadig må ha mer.

Jo, nettopp fordi de ikke hjelper

 De hjelper ikke fordi Du tror ikke på de selv.

Da kan du få all verdens oppmerksomhet, du kan være den største stjernen i verden.

Du kan ha millioner av tilhengere, men føle deg like ensom og lite verd.

 

Så hva skal du da gjøre.

Jo, du må gi deg selv det du har behov for.

Du må være din beste venn.

Du må fortelle deg selv at du er verdifull.

Du må se hva du er god til.

Du må akseptere både de gode og de svake sidene.

Du må si til deg selv at du er glad i deg.

Du er den som må se deg selv.

 

Hva skjer da.

Jo, da går du fra å være en glassplate til å være et trekkpapir.

Trekkpapiret suger til seg vannet.

Akkurat slik vil hjernen din suge til seg ordene.

Helt av seg selv, selv om du i utgangspunktet ikke mener det du sier eller tror det.

Det du sier av gode ord til deg selv, vil endre noe i deg.

Så kan du spørre deg hva som skjer når trekkpapiret er fyllt opp av vann?

Jo, da vil det ikke ha behov for mer vann.

Det vil være mettet.

Akkurat slik vil du være mettet av gode ord.

Du vil være tilfreds med å være den du er.

Du vil være glad i deg selv, som den du er.

 

Så denne øvelsen kan være god for alle.

Si noen fine ord til deg selv, slik du ville sagt til din beste venn.

Se for deg at det trekker inn i deg akkurat som vannet på trekkpapiret.

Send deg selv et stort smil.

Nå har du ikke bruk for andres tilbakemeldinger for å ha det bra.

Nå vet du nemlig at du er mer enn god nok, akkurat som du er.

Da kan du slappe av å stråle som den stjernen du er.

Og hva skjer da, jo da kommer de tilbakemeldingene igjen fra de du møter.

Da ser de hvor vakker du er.

Og nå kan du smile og si takk og du tror dem.

I dag

8 kommentarer
    1. Ja, kanskje er det sånn med alt som legges ut på sosiale medier 🙂
      For meg selv, så er sosiale medier en god kanal for å føle at jeg faktisk er med i samfunnet 🙂 Alt jeg ikke får være med på, får jeg likevel med meg der, på en litt annen måte da, så klart 🙂
      Jeg er vel også der at jeg later ikke som at jeg er syk, jeg later som at jeg er frisk. Og ting jeg gjør, gir mestringsfølelse. Og da blir jeg stolt. Og det må jeg så klart dele 🙂 Så virker jeg nesten like frisk som alle andre 😉 Hehehe 😀
      Jeg skulle bare ønske at jeg klarte å være like aktiv her inne. Men her inne, blir det mest at jeg bruker tiden og energien jeg har igjen, til å lese hos andre. Det gir også litt mestringsfølelse, samtidig som det utvider horisonten 🙂 Jeg koser meg veldig med den aktiviteten <3
      Sosiale medier har nok vært den sosiale redningen for meg. På den måten kan jeg faktisk klare å holde kontakten med folk. Noe jeg ikke ville klart uten, sånn som jeg har hatt det de siste årene.
      Men det er så klart fordeler og ulemper ved alt 🙂
      Å være seg selv, er vel det viktigste uansett 🙂

    2. Som regel trenger jeg ikke så mye bekreftelser fra folk utenfor meg selv, men av og til trenger jeg det. Og noen gangere føler jeg at jeg får ALT for lite 😀

    3. Samme med meg 🙂 men jeg bruker tiden til å skrive innlegg, jeg leser lite, men jeg sluker jo bøker for tiden 🙂 jeg tenkte mest på de som hele tiden higer etter tilbakemeldinger og ønsker bekreftelser for å ha det bra. Med deg er det jo motsatt. Du vil jo at alt skal se bra ut og ønsker ikke at noen skal synes synd i deg 🙂 Du er dyktig 🙂 Eva:

    4. Kloke ord. Veldig viktig å elske seg selv. Være sin egen bestevenn. Heldigvis er jeg for tiden ganske elskbar, så det går greit. Men sånn var det jo ikke før. Ganske deilig å bli gammel og klok altså 🙂 Fine og viktige ord du har skrevet! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg