Begynn i det små

 

Ingen blir verdensmester første gang de prøver noe

Først må man begynne

Ofte er det det vanskeligste steget

Kanskje strever du med å bli glad i deg selv

Du føler det er vanskelig å lytte til den indre stemmen

Gang på gang faller du i fellen med å la deg såre av andre

Eller det er noe du vil i gang med som du ikke tør å kaste deg ut i

Kanskje er det noe du skulle ha gjort, men ikke orket å komme i gang med

Det er da man må begynne i det små

Begynne med det som er bittelite

Så lite at det ikke føles vanskelig i det hele tatt

 

Et par av temaene som å bli glad i seg selv og lytte innover, skal jeg skrive mer om i et annet innlegg

Hvis ikke blir det altfor langt

Og da vet du, da blir det for mye på en gang

Det var dette bittelille

Har du et helt rom som skal ryddes, begynn med en liten ting

Ikke se for deg hele rommet, men bare den ene tingen

Når du så har tatt den tingen, da roser du deg selv

For da har du gjort litt

Vær da glad for det du har gjort

For føler du glede ved det, da øker du også mestringsfølelsen

Når du så føler deg klar for det, kan du ta en ting til, kanskje to

Men fall ikke i den fellen igjen da, å skulle mestre hele rommet

Bit for bit arbeider du deg frem.

 

Det var de praktiske gjøremål

Hva så med annen endring

All endring kan nemlig behandles på samme måte

Trenger du å komme i gang med å bevege deg

Ja, gå da opp og ned trappen et par ganger

Skryt så av deg selv, klapp deg selv på skulderen og si nå var du flink

Vips øker du mestringsfølelsen

 

Ønsker du å bli mer synlig, at du føler ingen ser deg

Ja, da må du selv sørge for å bli sett

Det meste ligger nemlig i eget hode, ikke hos andre

Still deg foran speilet og se deg selv

Snakk til deg selv

Fortell deg selv hvordan du har det og hva du ønsker

Gå ut på kafe og tenk at nå er det mange som ser meg

Sakte, men sikkert, endrer du tankemønstre og det vil bli lettere

Ikke forvent at andre skal endre seg

Når du selv vet hvor vanskelig endring er, kan du ikke forlange at andre skal gjøre nettopp det

Det er en felle jeg selv går i, ganske så ofte

Jeg glemmer at det er jeg som må forandre hvordan jeg reagerer

Jeg kan ikke forvente eller forlange at andre endrer seg for å tekkes meg

 

Blir du såret av andres ord

Ja, da kan du velge å la være å ta i mot de

Ja, du hører de selvfølgelig, men du kan la de går rett ut igjen uten å føle de

Det øver jeg også på, for det er også en felle jeg fort går i

Dette må øves på

Derfor må man begynne i det små.

Se for deg ordene som en person som banker på døra di

Du kan åpne døren og si desverre, det passer ikke å ta imot deg

Dette er ikke noe jeg har bestilt og ikke har jeg bruk for det

Slik kan man øve seg når man er alene

Man kan visualisere de som bruker å si ting og øve på å la være å ta imot ordene

Begynne i det små

Hjernen vår liker nemlig å jobbe med bilder, det forstår den godt

Den skiller ikke mellom det andre sier eller det du sier til den

Den tror du vil ha alt du tenker

Tenker du derfor det negative, ja da tror den det er sånn

Så uansett hva du står i som du føler er en utfordring

Finn det som er bittelite og helt ufarlig å øve på

Og deretter roser du deg selv

Slik vil du endre tankemønstrene dine, sakte men sikkert

Og du er ikke avhengig av andre for å greie det

Begynn i det små

I dag

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg