Nedstemt overgangsalder

 

Jeg er  i den berømmelige overgangsalderen, som det heter

En overgang fra å være ung til voksen, er det ikke det skal tro

Jo jeg velger å tro det, for gammel er jeg jo ikke

Ja ok, at man ser tallet 60 der i det fjerne, men man føler seg ikke gammel

Det rare med alder er at man føler seg likedan uansett hvor mange år man feirer

Det er ganske så fint også det da

Men så er det likevel den overgangen som trenger seg på

Som banker meg i hodet og roper: Her er jeg

 

Heldigvis forstår jeg at det er den som gjør ap med meg

Jeg våkner nemlig med en liten klump i magen om morgenen

Om kvelden kommer den sigende tilbake

Den irriterer meg, for den forstyrrer min indre mentale fred og ro og dra til blokksberg med deg

Men jeg lærer små knep for å lure den

Små, enkle knep, for lange iherdige øvelser er ikke jeg flink til

De knepene skal jeg dele med dere her

 

En stemme i meg maser om at jeg skal lese bøker

Den stemmen er mer og mer påtrengende

Den blir ikke fornøyd for jeg leser visst ikke nok

Og jeg ser poenget

 

For det første er det fin hjelp til å se bilder i hodet

Noe man kan bruke på en veldig fornuftig måte

Man kan nemlig sette seg ned og se for seg gleder

Man kan drømme seg bort

Ja, allerede da glemmer man mageklumpen

Og så må man selvfølgelig forstå at klumpen ikke har noe med utenforstående ting å gjøre

Vi er jo så snar til å skylde på situasjoner rundt oss

Men denne er der uansett om alt rundt oss er bare fint

Så drøm deg bort til sol og strender eller fjell og vidder, eller hva du måtte ønske

Det frigjør gode hormoner som hjelper det mentale

 

Så er det tankeflukten i seg selv når man leser

Man forsvinner inn i andres historie og er i en verden der klumpen ikke har plass

Man glemmer rett og slett av den

Har man bekymringer, glemmer man dem også

Å lese holder også hjernen friskere, så det er et fantastisk verktøy

 

Så bruker jeg farger

Jeg tenker mye gult og marineblå for min del

De fargene ser jeg for meg fyller kroppen din

Det gule får gjøre salto i magen min og tar med seg det jeg ikke liker ut gjennom føttene

Jeg bruker også andre farger

Det tar bare noen sekunder så det er en øvelse du kan gjøre når som helst og hvor som helst

Velg de fargene som du først tenker på

Tenk deg at du spiser de, fyller deg opp med de fargene

Det gir deg god selvhealing

 

Har du vansker med å sove, har jeg også noen knep

Legg deg på ryggen og bruk fargene og mediter

Da kan du gjøre akkurat det samme, se for deg gode bilder

Legg en stor pute under beina

Først når du kjenner at kroppen er avslappet, snur du deg for å sove

Du kan også massere tommerfingerleddet og tinninger, for det gir avspenning

Dette kan du også gjøre hvis du våkner om natten og ikke får sove igjen

Legg deg på ryggen, lukk øynene og si at du skal bare slappe av

Når du så er helt slapp, legger du deg til å sove igjen

Ofte kan jeg ligge sånn en halv time til en time, men så sovner jeg igjen

Da får jeg ihvertfall litt mer søvn enn om jeg stod opp

Jeg har også en liten selvhealingsøvelse, men den får dere en annen dag

Det blir ikke nå

I dag

 

12 kommentarer

Siste innlegg