Er du en av de som tenker på alle andre hele tiden

 

Når jeg hadde fargeøvelsen, “møtte” jeg mange mennesker som bestandig tenker på andre

http://lillasjel.blogg.no/1497425511_lring.html

De hjelper andre, men glemmer seg selv

Det som ofte skjer er at vi gir av oss selv, for da oppnår vi en takknemlighetsfølelse inni oss

Vi føler oss verdifull og vi føler oss viktig

Vi gir for å få noe tilbake som tilfredstiller følelser i oss

Å bli avhengig av denne følelsen er fort gjort

Det som da ofte skjer er at man gir for å gi og da blir man til slutt utbrent

Vær obs hvis du blir fornærmet fordi du ikke får takk eller gjenytelser

Da gir du ikke for å være snill, men for å få noe igjen fra den du gir til

Da kan du veldig snart føle deg utnyttet og bli utbrent

Hemmeligheten er å gjøre ting fordi det er slik en er som menneske

Ikke fordi noen forventer det eller krever det

 

For min egen del gir jeg også mye til andre

Jeg gjør ikke stort fysisk, for det har jeg ikke energi til

Jeg gir ordene jeg skriver og jeg gir tanker jeg tenker

Jeg gjør det heller ikke for å være snill

Jeg gjør det også for å få noe

Jeg gjør det for å få tilbake det samme som jeg gir

Men jeg tenker ikke jeg får det tilbake fra de jeg gir til

Jeg tror jeg blir gitt det først og så deler jeg det videre

Da får jeg selv påfyll, jeg blir ikke tappet av energi

 

Men…………………

Jeg har kontakt med masse mennesker, jeg tenker på veldig mange

Av og til må jeg stoppe opp og gjøre en øvelse

Dette fordi jeg oppdager at noen besøker hodet mitt hele tiden

Mennesker kommer og går i tankene mine, også mens jeg sover

Da må jeg gå til aksjon, for det er greit å tenke på andre når jeg bestemmer meg for det, men de kan ikke bo i hodet mitt

Jeg har ikke noe hybelhus med mange rom, jeg har bare en kropp og et hode og et hjerte

Og selv om hjertet mitt er stort, så må jeg ha alenetid

Nå er jeg egentlig ikke så glad i alenetid, derfor lar jeg nok alle de som kommer på besøk, fylle et behov jeg har

Ubevisst vil nok hjernen min gjøre det som andre gjør fysisk

Den sender gode tanker til mange mennesker for at jeg skal føle jeg er verdifull og er ikke alene

Så uansett hvilken måte man gir på, så må man være forsiktig

Det som skjer med meg er da at jeg får ikke fred i hodet

Det er som et tog der oppe, der folk kommer på og går av, konstant

Da er det jeg må gjøre øvelsen min

 

Hjertemeditasjon

Sett deg ned og vær avslappet

Se for deg at det er en dør inn til hjertet ditt

Du åpner døren og går inn

Hva møter deg

I mitt tilfelle denne gangen etter fargeøvelsen, var det flokkevis med mennesker der

Men hva møter deg

Og ikke gruble, bare la det komme til deg av seg selv

Se for deg en benk der inne

Hva ser du og hva føler du

Kanskje er det ingen der og du føler deg ensom

Eller du ikke hverken ser eller hører noe som helst

Kanskje ser du ditt favorittsted der du går tur eller du ser noe du liker å holde på med

Sitt der på benken og la tankene fly en liten stund, så lenge du føler det riktig

Men………….

Hvis det er mange mennesker der, kan du takke dem fordi de der der

Men nå er møtet over og du har behov for tid for deg selv

Du er fortsatt glad i alle og de er velkommen tilbake, men akkurat nå må du ha litt tid alene

Dette er også fint for grensesetting utenfor hjertet ditt

Når du øver deg på å be de vennlig og fint å gå, venner du deg også til å sette grenser for deg selv

Når du så er blitt alene i eget hjerte, da sitter du der på benken din og kjenner etter hvordan dette føles

Når du føler det er nok, kan du reise deg, si takk til hjertet som tok i mot deg og rusle ut gjennom døren igjen

Hele øvelsen trenger ikke å ta mer enn et par minutter

Når du blir vant til å gjøre den, går det lettere og lettere

I starten kan du ha litt problemer å la folk gå, for det føles ubehagelig

Du føler du avviser dem og det strider mot din natur, men det vil går over

Jeg ønsker deg lykke til

I dag

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Så fint! Kloke ord! Jeg forsøker å tenke at i dag hjelper jeg deg, i morgen hjelper du en annen og sånn fortsetter det. Da gir det ringvirkninger og vekst for oss alle!

    2. Hei ,har prøvd øvelsen men lukker opp hjertedøra og ser benken men kommer meg ikke av flekken .Altså ikke bort til benken
      . Må øve på den der trur jeg

    3. Aud Sonja Dahl: Du må ikke til benken, bare stå der og se på den. Gjør det til din øvelse, det er ikke sikkert det er benk der, men det kan og hende at du ikke har helt kontakt med ditt eget hjerte, så du føler motstand mot å gå dit. Hvis man har lukket hjertet sitt, kan man føle man ikke vil gå inn dit. Så stå der og se på benken eller ta den bort, gjør det som du føler inni deg <3

    4. En veldig interessant øvelse. og du har så inderlig rett i det du skriver,at man ikke må være så ivrig på å hjelpe og være der for andre at man glemmer seg selv….
      Jeg tror det er viktig at du med dine evner også er så bevisst på det. Uten kunne du vel ikke “holdt det gående

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg