Plukke mareritt ut av hodet

 

I dag skal jeg gjøre noe jeg sjelden gjør, nemlig basere innlegget på et sitat.

Jeg leste ut boken Og fjellene ga gjenlyd av Khaled Hossseini.

Han har før skrevet Drageløperen og Tusen strålende soler.

De bøkene var jo fantastiske, men denne hadde fått blandede kritikker, så jeg var spent.

Men dette er dog ingen bokomtale, det kommer når måneden er omme,  kun et sitat.

Det er fordi jeg syntes det var så nydelig skrevet og det var en vakker øvelse.

Jeg stjeler øvelsen fra boken og legger den inn under kategorien øvelser på bloggen min.

Øvelsen kan nemlig gjøres om så man kan gjøre den på seg selv hver kveld før man sovner.

Man kan også bruke den når hodet er fullt av bekymringer.

 

Sitat:

Da jeg var liten pike, hadde min far og jeg et ritual hver kveld. Etter at jeg hadde sagt mine tjueen Bismallah og han hadde pakket meg godt inn, satte han seg på sengekanten og plukket vonde drømmer ut av hodet mitt med tommelen og pekefingeren. Fingrene hoppet fra pannen til tinningene, mens han tålmodig lette bak ørene og hodet og lagde små poppelyder – som når du trekker korken opp av en flaske – for hvert mareritt som han rensket ut av hjernen min. Han puttet drømmene, den ene etter den andre, inn i en usynlig sekk på fanget og trakk snoren stramt igjen. Så ville han se seg om og lete etter gode drømmer som han kunne erstatte dem han hadde tatt bort, med.

Jeg så på mens han la hodet litt på skakke, rynket pannen og så seg om fra side til side,som om han forsøkte å høre fjern musikk. Jeg holdt pusten og ventet på det øyeblikket da fars ansikt bredte seg ut i et smil, når han sang Å, her er en, når han formet hendene til en kopp og tok imot drømmelandet som et blomsterblad som sakte daler ned fra et tre. Forsiktig, veldig forsiktig – min far sa at alle gode ting i livet kan lett gå i stykker og er lette å miste –  løftet han hendene til ansiktet mitt, og med håndflatene mot pannen min gned han lykke inn i hodet mitt.

 

Var vel ikke det vakkert. Slike sitat er en av de tingene som gjør at jeg elsker å lese. Denne øvelsen kan gjøres lett med deg selv. Før du sovner se at du plukker ut marerittene og bekymringene ut av hodet. Erstatt de med lykkelige øyeblikk du kan drømme deg bort i før du sovner. God natt 🙂

2 kommentarer
    1. Så fint skrevet. Ja, det er nok nesten sånn jeg selv mange ganger har forsøkt å fjerne urolige tanker før jeg skal sove. “Løft” vekk det bedrøvelige og legg det på nattbordet, og erstatt det med en vandring i fantasien. Det hjelper faktisk! Ha en vakker dag videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg