Jeg tok grundig feil, så nå flytter jeg rein på Finnmarksvidda

Bilde

 

Jeg lo fælt da jeg så at NRK skulle sende reinflyttingen minutt for minutt.

Jeg lo når jeg så de ble forsinket også.

Reinen ville ikke starte vandringen for det var for kaldt enda.

De graver jo under snøen etter yndlingsforet sitt, lav og mose.

Bare for moro skyld sveipet jeg innom NRK 2, liksom bare for å le av hvor dumt det er.

Flere dager reinflytting liksom, og minutt for minutt

 

Du verden hvor feil jeg tok.

Det gikk få minutter og jeg var fengslet.

Det er ren terapi.

En nytelse å se den vakre reinen,  både når den beiter og når den vandrer.

Vakker natur

Men så bærer jeg nok mye av Finnmark i min sjel.

Vakker samisk musikk.

Den samiske musikken har en rytme i seg som treffer meg.

Den er som meditasjon.

Så her sitter jeg med strikkingen min og ser reinflytting minutt for minutt.

Det er en nytelse.

Jeg gruer meg allerede til det tar slutt.

I tillegg til at det er svært vakkert, er det også lærerikt.

 

Men så er det noe som har forbløffet meg mer enn noe.

Når jeg ser på programmet, er energiene rundt meg så sterke.

I starten funderte jeg ikke over det.

Noen dager er jo sånn hos meg.

Men i det energiene i dag igjen smøg seg rundt meg, gikk det opp et lys for meg.

Ikke bare ser jeg, men jeg føler.

Jeg føler energiené der ute på vidda.

Jeg har forflyttet meg energimessig også.

Hjernen tror jo at jeg er der.

Det er jo bevist i forskning at kroppen reagerer mentalt på bilder av natur.

Min kropp  tror den er midt ute på Finnmarksvidda.

Jeg og mine tusen rein

Det føles aldeles nydelig ut.

I dag

 Innlegg med masse bilder da vi kjørte over Sennalandet sist sommer:
http://lillasjel.blogg.no/1469286199_23072016.html

Og fra Lakselv til Vardø:
http://lillasjel.blogg.no/1469288428_dag_15_del_2_lakselv_.html

 

Samisk musikk, Sofia Jannok, Gahkkor.

Men bildene er ikke fra Finnmark. De er fra mitt rike, Romsdalen, Trollstigen. Da kan jeg forene mine to riker. Der jeg har vokst opp og der min mor kommer fra 🙂 MIn mor er fra Vest Finnmark og jeg har jo vokst opp i Romsdalen.

#rein #reinflytting #Finnmark # Finnmarksvidda

4 kommentarer
    1. Noe har jeg sett, men på kveldene ble det for “stille” når reinsdyrene spiser og har det rolig. Men heldige meg har sett litt på dagen og jeg koser meg også. Jeg har vært der oppe i nord og sett samling til kalvmerking og jeg glemmer det aldri. Det er en egen ro der oppe føler jeg og jeg lengter alltid tilbake.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg