Hjernen din vil ha riktig kosthold

 

Vi er så opptatt av hvilken mat som er sunn. og hva som er skadelig

Vi snakker om trening og helse.

Men hvorfor blir det snakket så lite om hva vi forer hjernen med.

Jeg fant denne artikkelen for lenge siden, men jeg har gjemt den.

Den omhandler noe jeg tror er svært viktig.

Nemlig hvordan vi er preget av det vi har opplevd og hvordan kan vi endre de minner som er vonde.

De minnene former tankemønstre som preger oss hver eneste dag.

http://sor.rvts.no/no/nyhetsarkiv/Hjernen+formes+av+bruken.9UFRrK2X.ips

 

Om folk bare skjønte hvor viktige tankene deres er

Det du tenker. former deg som menneske.

Klager du over andre, tror hjernen det er deg selv du snakker til.

Du du sier og det du tenker, er så utrolig viktig.

Alle har vi dårlige dager, alle har vi vonde ting som skjer i livet vårt.

Men det å vite at ting kan endres, er oppmuntrende og trøstende.

Det må ikke være sånn for bestandig.

Og det beste er at vi kan gjøre det selv.

Det er alltid tilgjengelig og helt gratis.

Så hva kan vi gjøre for å få våre medmennesker til å forstå dette.

 

Hva kan jeg gjøre for å få deg til å forstå.

Til å forstå at du sitter med et verktøy som kan gjøre ditt liv så mye bedre

De aller fleste vil ikke høre.

De er mye mer opptatt av å legge skylden over på noen andre.

Jeg river meg i håret her, for jeg grubler på hvordan jeg skal få deg til å forstå at du er selv sjefen.

Du kan selv velge hva du skal tenke og deretter kommer følelsene.

Når du endrer tanker, endres følelsene.

Når følelsene endres, endrer du tankene.

Det henger sammen det der.

En liten dum tanke, kan ødelegge dagen din, hvis du lar den få lov.

Det må da gå an å bytte spor.

Det må da vel gå an å prøve noe annet.

Du kan aldri endre noen andre, du kan kun endre deg selv.

Derfor nytter det ikke hele tiden å klage over hvordan andre oppfører seg.

Du må endre din egen reaksjon.

Du må endre din egen tankegang.

Den er det bare du som har kontroll over.

Når du selv ikke endrer deg, da kan du heller ikke klage over at andre ikke gjør det.

Hvorfor mener du det er lettere for andre enn deg selv.

Det var dagens hjertesukk.

I dag

 

8 kommentarer
    1. Dette sier jeg ofte til elevene mine. Tankens makt er enorm, og de kan selv velge hvordan de vil ha det, sier jeg. Derfor ber jeg dem om å se seg i speilet hver morgen, smile til seg selv og si at dette blir en fin dag. Jeg ber dem også om å tenke positivt om skolen, at de sier til seg selv hver dag at de skal lære noe nytt i hver eneste time. Det hjelper på motivasjonen deres, og er et håndgripelig og konkret verktøy de selv kan lære seg å bruke.
      Flott at du tar opp dette!

    2. Om man passer på hva man putter i seg og at man bruker kroppen til fysisk aktivitet, så vil det også være fine verktøy til å få positiv energi , gode tanker, se lysere på livet. Det er faktisk utrolig hvor mye det kan ha å si for det mentale….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg