Jeg er ikke normal


Knekkebrød med grov leverpostei og rødbetsalat, nam

Rødbetesalatoppskrift hos Mors middag,her

 

Jeg er ikke normal.

Jeg er faktisk ikke det.

På mange felter er jeg helt ute å kjøre.

Normalstreken er langt unna.

Ihvertfall når det gjelder tilstander i kroppen.

 

Jeg sliter fælt for å få stoffskiftet der det skal være.

Jeg er for lav, for høy, for lav.

Insulin har jeg for mye av, så jeg kan dele med to personer til.

Stresshormoner høy, de trigger insulinproduksjonen .

Insulinresistens heter det når du ikke utnytter insulinet, så du produserer mer og mer.

Mange overvektige har for mye insulin, men de vet det ikke.

Få leger sjekker dette, de sjekker kun blodsukkeret.

Hadde flere funnet ut dette tidligere, kunne de unngått diabetes 2.

Kilo kropp er en av de tingene på over normalt listen .

Kolestrolet er  for høyt.

Blodsukkeret mitt har jeg klart å holde innen det normale.

Dette fordi jeg er flink med kostholdet.

 


Syltaflesk og rødbetsalat, nam
 

I desember i forfjor ble jeg fortalt at prøver tatt tre år tidligere, viste for lite jod .

Jod er viktig for stoffskiftet og for leveren og der igjen ligger en kilde til overvekt.

I desember i fjor fant de endelig på at de skulle måle 24 timers blodtrykk.

Jeg hadde høyt blodtrykk, til og med når jeg sov.

Er det rart at kroppen min er stresset.

Ellers har jeg lite folsyre, d-vitaminer og b12.

Mens jeg merkelig nok har for mye magnesium og sink.

Så jeg er ikke mye på normalstreken.

Gubben vil nok påstå at hodet er verst, der er det svært lite  normalt.

Det er hva vi kaller godmodig erting.

 

Å spise sunt er derfor viktig for meg.

For meg er det viktig med et balansert kosthold.

Det tror jeg er best i lengden.

Jeg spiser derfor både fett og sukker.

Jeg spiser imidlertid lite sukker i form av godterier, brus og kaker.

Jeg koser meg litt i helga eller når det er ferie eller på besøk.

Jeg spiser også lite snacks.

Jeg lager stort sett all mat fra grunnen av, lite ferdigprodukter.

Dette for å unngå skjult salt, sukker og fettstoff.

 


Mine knekkebrød er tynne, derfor vil det og bli en del småbiter. Disse samler jeg i en boks og spiser de i yoghurten min. Her går ikke noe til spille.
 

Et variert kosthold tror jeg er viktig.

Jeg spiser for lite grønnsaker i mellommåltidene.

Det er en av de tingene jeg trenger å fokusere på.

Rødbeter har en god effekt på blodtrykket, for å senke det.

Havre er fabelaktig når du har høy kolesterol.

Når jeg så at Mors middag la ut oppskrift på rødbetsalat, slo jeg til

Bloggen til Mors middag finner du her.

Hun har mange fine oppskrifter og tips for de med  og uten matintoleranse.

 

Jeg hadde rødbeter i kjøleskapet og gikk i gang.

Enkelt og lage og smashing godt.

Jeg har også forandret litt på knekkebrødoppskriften min for å få inn mer havre.

De ble faktisk enda bedre enn de var før.

Målet er å bli litt mer normal, ihvertfall når det gjelder helsen

Sånn ellers er det nok ikke håp.

Jeg vil fortsatt være litt rar, det er nå meg det og jeg liker å være det.

I dag

8dl økologisk havre, 9 dl vann, ca, 1 dl linfrø, 2 dl solsikkekjerner, 1 dl sesamfrø, 1 dl ghiafrø, en neve mandler(Mandler og linfrø kjører jeg litt i noe av vannet i hurtigmikseren for å knuse de), 2dl havremel, 2 dl havrekli, 1 ts salt.  Du kan bruke de frøene du selv liker og så mye du selv ønsker. La det stå og svelle en stund.

Jeg bruker kjevla og ruller ut mellom to bakepapir, jeg liker de nemlig veldig tynne. Det blir hos meg mellom 6 og 7 brett. De kan og smøres utover med en slikkepott.Før jeg steker de, deler jeg de opp.  Jeg steker de 160 grader, en halv time med døren igjen og en halv time med døren oppe, varmluft. Hvorfor døren skal være oppe, vet jeg ikke, det er kanskje unødvendig, men jeg så det på den første oppskriften jeg brukte.

10 kommentarer
    1. Mange som ikke er normale da du, inkludert meg. men jeg som du er veldig opptatt av kostholdet og å spise vitaminer og mineraler. Jod har jeg tatt i noen år, merkelig at ikke legene kan noe om det.

    2. morsmiddag: Og prøvene viste det tre år tidligere men ingen av de to legene jeg hadde først, sa et ord, enda så viktig det er for stoffskiftet. Og høyt blodtrykk, skal tro hvor mange år jeg har hatt det, sikkert 10. J

    3. Ja, det er egentlig kort summert slik det har vært for meg siden jeg først gikk til legen i 1998, men det er nok en mening med det. Hvis Ikke hadde nok ikke vi planlagt Englandstur og ikke ville jeg sittet hjemme og skrevet Lillasjelord 🙂 Og det føles veldig riktig 🙂 morsmiddag:

    4. Uff, det høres ikke enkelt ut å ha så mange helsemessige utfordringer. Kjenner at jeg er heldig som er frisk, men ingen vet hva som lurer der fremme. Jeg tror også på å lage mat fra bunnen er en god ting. Da har man kontrollen. Vi gjør alltid også det og i dag har jeg stekt fiskekaker.
      Lykke til med helseutfordringene dine. Ønsker deg alt godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg