Marianns Ukemeny, nr 1

Jeg ble jo inspirert her i vår av Adams matkasse og prøvde en kasse, men fant ut at det passer meg kanskje ikke. Det var ikke noe fel på de, og de er et utmerket tiltak, men jeg har ikke noe problem med å finne på noe til middag, jeg har god tid og for oss blir matkasser levert på døren, både upraktisk og dyrt. Vi må jo på butikken og handle uansett og da kan jeg handle til hele uken på en gang. Jeg handler på lørdager og det holder som regel til hele uken. Vi er to voksne mennesker, men har også middagsbesøk, som oftest et par ganger i uken.

Jeg har hatt en del innlegg av Marianns matkasse og det fortsetter jeg med, men gjør om navnet til ukemeny 🙂


Lørdag: Pizzaruller av butterdeig

http://lillasjel.blogg.no/1460807952_marianns_matkasse_nr_.html

En stadig tilbakevendene suksess. Inspirert av Nagellas kjøkken, på matkanalen. Jeg blir ofte inspirert av retter jeg ser på tv eller på blogg, men så lager jeg dem på min egen måte.

Her er tre flak Butterdeig kvevlet ut til en leiv, smørt med creme fraiche, toppet med spansk spekeskinke, brie, soltørket tomat og purreløk

Jeg lager de på et bakepapir for da kan jeg bruke papiret og rulle dem sammen med. Deler så rullene opp i skiver på ca 4 cms tykkelse. Pensler med egg.

Versjon nummer to, er creme fraiche, chorizo, rødløk, tomatsalsa og vanlig Norvegia, oregano på toppen


Inn i ovnen, 25 minutt, 200 grader

Serveres med salat og rømme. De vi ikke spiser, fryser vi til en senere anledning.

Søndag: Helstekt lammelår

http://lillasjel.blogg.no/1367144072_lammelr_med_fltepoter.html

Helt lammelår, ligget i fryseren siden i fjor. Siden jeg nå har kjøpt nye, må det gamleste vike. Vanligvis har vi lammelår 1. nyttårsdag og 1. påskedag, her i huset. Denne gangen spekket jeg det ikke med hvitløk. Jeg lagde en marinade av olivenolje, hvitløk, chili, hvitvinseddik, salt og pepper og smurte den utenpå lammelåret, før jeg la det i en stekepose og inn i ovnen, 180 gr, ca 1,5 time. bruk steketermometer, temperatur, kjernetemperatur 65 grader. Mitt kunne vært litt mindre stekt i dag, men var mørt og godt.

Jeg serverer med fløtepoteterr, saus lagd av kraften i stekeposen og fløte, stekte champingnon, rødløk og cherrytomater

Mandag:
Lutefisken har kommet og vi har gledet oss. Jeg kjøpte benfri fisk. Jeg beregner en kg per person, for mye av den koker bort.

Jeg har på godt med salt og lar den stå en halv time.

Se hvor mye vann. Jeg synes fisken blir fastere når man salter den og får tømt ut noe av vannet.

Her har fisken stått i ovnen på 180 grader ca 30 min og igjen er det mye vann i formen.

Her spises lutefisken kun med bacon og flatbrød til. Det smakte himmelsk. Gleder meg til neste gang.

Tirsdag: Rester av lammelår

Rester av lammelår. Enda ble det litt kjøtt igjen og det fryses så man kan bruke det i en lapskaus. Da surrer jeg litt løk, gulrot og kålrot, koker det noen minutter før jeg blander i kjøttet og eventuelt noen kalde poteter.

Onsdag: Spekesild

http://lillasjel.blogg.no/1361268444_spekesild_og_klstuing.html

Spekesild er det lenge siden jeg har hatt og det er godt av og til. Jeg serverer med kålstuing, poteter, rødløk, rødbeter og flatbrød


Torsdag: Berit Nordstrands svartbønnegryte

Fikk tipset til denne gryten av ei venninne og siden jeg har bestemt meg for å spise mer bønner og linser fremover, måtte denne nå prøves. Anbefaler Berit Nordstrands side, for der får man mange gode tips og oppskrifter.

Jeg hadde ikke riktig alt som skulle til, men det bryr jeg meg ikke om, jeg lager med det jeg har. Worchestersausen ble derfor byttet ut med en krydret soyasaus og korianderen ble til persille, pluss at jeg brukte et par champignon.

http://beritnordstrand.no/berits-sorte-bonnegryte/

http://beritnordstrand.no/berits-blogg/


Dette er en smaksbombe og har du ferdigkokte bønner på boks, er den superrask å lage. Husk i så fall å skylle bønnene.

Fredag: Fylte auberginer med strimlet svinekjøtt

Aubergin er en grønnsak jeg liker veldig godt. Jeg har lenge tenkt å prøve å fylle de og nå var dagen kommet.

Jeg delte de i to og hulet de ut. Så saltet jeg de og lot de ligge mens jeg skar opp resten av ingrediensene.

Jeg bruker ostehøvelen og høvler bort noe av det sorte, men lar litt være igjen. Dette er en smakssak.

Strimlet svinekjøtt koster kr 15.- pr pakke på Rema for tiden, så dette er en rimelig middag.


Paprika, champignon, løk, chili og hvitløk. Strimlet svinekjøtt surres først, deretter får grønnsakene være med noen minutter. Jeg skylte av saltet på auberginen og kuttet opp innholdet og hadde i pannen sammen med de andre grønnsakene og kjøttet.Jeg hadde en dasj mojosaus på en flaske som jeg lot koke med et minutt. Salt og pepper. Bruker du en ferdig saus på, vær forsiktig med saltet for ofte er det mye salt i ferdigsauser. Man trenger egentlig ikke noe saus.

Så fylte jeg fyllet mitt i auberginene.

Toppes med ost, ble litt mye hos meg :), 200 gr 30 min

Ser de ikke fristende ut?

De var kjempegode. Serverte med brun ris. Kunne godt hatt en salat til i tillegg.
 

10 kommentarer
    1. Her var det mye godt :)) Vi hadde pizza i går, og har laget pizzasnurrer før men aldri av butterdeig..sikkert godt det også :)) Lutefisk må vi ha i løpet av Desember…liker det veldig godt :)) Takk for fin inspirasjon :))

    2. Variert ukemeny og mye god mat! Litt tradisjon med egen vri og litt mer moderne – også med egen vri. Du er flink til å ta vare på og bruke rester. Jeg kunne ikke tenke meg å abonnere på matkasse. Jeg liker å gå i butikken sjøl. Det må imidlertid være supert for de som, av ulike årsaker, ikke så lett kommer seg til butikken. 🙂

    3. Flere flotte retter som jeg bare kan gjøre litt om på siden jeg ikke spiser kjøtt. Pizzaruller hadde jeg helt glemt og den bønnegryten var også fristende å prøve.
      Adams matkasse er nok et godt tilbud, men ikke for alle. Jeg er heller ingen bruker av den, enda…

    4. Men det dummer er at man må jo på butikken uansett, for man må jo ha andre varer, middag til flere dager, pålegg og vaskemidler, osv. Og når man først er på butikken, kan man like godt kjøpe alt. Ja, prøver å bruke rester. Liker ikke å kaste mat. Matkassene er fin hvis man trenger inspirasjon, så blir jeg matlei, kan det være jeg prøver ei ny 🙂 karidansen:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg