Åpne opp øynene dine, lille venn

 

Åpne opp øynene dine, lille venn

Se deg rundt

Se menneskene du omgir deg med

Ta deg tid til å se dem

Ikke bare drive avsted forbi dem

Men se dem

Se hva dem rommer

 

Legg merke til detaljene

Se når de smiler

Se når de grubler på noe

Se inn i øynene deres

Gjennom øynene, ser du sjelen

Hva er det du ser

Ser du varme

Ser du kulde

Ser du sorg og smerte

Sorgen vises godt i øynene

 

Ser du smerten i øynene på de du møter

Er du i stand til å se at de kanskje ikke har det så godt

Greier du å forstå hvorfor de er som de er

At de ikke mestrer alt

Ikke gjør alt riktig i ditt bilde

Ingen greier å være helt perfekt

Ingen greier å være glad og positiv hele tiden

Det er ikke sikkert de viser deg hvordan de har det

Men hvis du er villig til å se dem, så vet du det

Da vet du hvordan de har det

 

Vær glad i de menneskene du omgås

De er en stor ressurs

La de speile seg i din godhet

La de speile seg i din kjærlighet

Det vil komme deg selv til gode

Det du sender ut, vil du få tilbake

Kanskje ikke av den du sender til, men av en helt annen

Nemlig deg selv

For det du sender ut, speiler det du er inni deg

Så hvis du er godhet og kjærlighet, så har du det selv godt

Det er det som er nøkkelen til å ha det bra

 

Fyll opp skoene dine med godhet og omsorg, før du går ut av døren om morgenen

Da vil du gå som på luftputer

Da vil de ord du ikke liker, prelle av deg

Du trenger ikke ta deg inn i deg, for du vet at det stemmer ikke med virkeligheten

Derfor kan du bare la de falle til jord

Du er ikke nødt til å  ta inn andres følelser

De kan du la ligge i et lag utenpå

Du skal ikke la de trenge  inn i deg

Så kan du rense de bort igjen

 

Det går an å si nei takk, til det andre prøver å gi deg

Det er som at du lukker døren hvis du ikke vil at noen skal komme inn

Du sier ganske enkelt, nei takk

Det vil jeg ikke ha

Jeg vil ikke føle meg såret, jeg vil ikke ha dårlig samvittighet

Jeg vil ikke føle meg skuffet

Jeg vil nemlig være glad

Det er et valg jeg tar

Jeg tar det valget hver dag

Det betyr ikke at det ikke faller en tåre i sorg eller smerte

Livet er ikke helt bekymringsfritt

Det betyr bare at jeg velger gleden , når jeg har muligheten til det

For da vil gleden vokse seg stor

Den vil fylle meg opp

Da blir det vonde enklere å takle

Det vil gå raskere over

Jeg kan lettere leve med smerten, hvis gleden liggger på toppen

Som et lokk

Av og til må jeg lette på det lokket

Da flyter tårene ut

Det er en fin renselse

Da blir det så godt etterpå

Da blir det enda mer plass til gleden

I dag

10 kommentarer

Siste innlegg