Gode matopplevelser på Costa Blanca

Marinert feta med tomater, oliven, hvitløk, løk. En rett man enkelt kan lage selv.

Vi har hatt mange gode matopplevelser mens vi har vært i El Campello, Alicante.

På turen til Altea, spiste vi gresk mat.

Restauranten heter Sirtaki og ligger langs strandpromenaden i Altea.

Nydelig mat og god service.

Vi så på Tripadviser at det var en indisk restaurant i nærheten med toppscore på alle punkter. Jeg er veldig glad i indisk mat, så den måtte prøves. Dawat heter den og ligger i den andre gaten fra strandpromenaden i El Campello.

Vi ble ikke skuffet. Nydelig mat og hyggelig betjening gjorde matopplevelsen til en suksess. Ca 65 euro for oss alle, inkl vin og øl

Vi bodde de første dagene på hotell, La familia Galla Rojo. Vi ba der om anbefalinger på gode restauranter. Utfordringen var bare at mange av de restaurantene vi fikk anbefalt var stengt, grunnet festivalen eller ferie. Etter noe leting, fant vi imidlertid en av de anbefalte og vi falt pladask. Inngangspartiet var ganske så anonymt og vi ville nok aldri gått inn der, hvis vi ikke hadde fått den anbefalt. La Masia del sur.

Vi var usikker i det vi skulle bestille, for menyen var spansk og det var en tapasrestaurant og ikke vanlig middags-servering slik vi er vant til fra Norge. Vi hadde valget mellom å gå igjen eller å kaste oss uti det. Utfordringen er at vi ikke snakker spansk og servitøren snakket ikke engelsk, men vi fikk forklart henne at vi ønsket en meny for fire, uten fisk.

Vi gikk tilbake dit to ganger til og da møtte vi en hyggelig belgisk dame som serverte oss og hun snakket engelsk.

Spansk serranoskinke og ost. Spanske oster er veldig gode og skinken er jo i verdensklasse. Den smelter nesten på tungen.

Salat med fem oster.

Entrecôte med tempuragrønnsaker og friterte poteter.

Fritert ost med marmelade.

Første dagen var vi der til lunsj. Andre gangen kom vi på kveldstid og fikk beskjed om at hele helgen var fullbooket. Men vi fikk sitte ute og det takket vi gladelig ja til. Vi satt og spiste denne nydelige maten med lys fra fullmånen.

Vi betalte mellom 45 og 80 euro for alle fire, inkl rødvin, øl og vann.

Vi tok en togutflukt til Alicante. Vi brukte Tripadviser for å finne en god lunsjrestaurant. Igjen fikk vi nydelig mat og igjen ble vi altfor mett. La taberna del gourmet. Fasaden er rett og slett steiner.

En smal restaurant i to plan, uten vindu. Vi bestiller tapas til fire personer og rettene strømmer på.

Sjekk de søte pipettene som blir brukt til oljen, smart.

Potetsalat med brød

Tomatene med fersk mozzarella, smakte bare himmelsk

Sprø bruschetta med tomat som vi toppet med spansk skinke. Sukk

Eggerøre med reker og sopp. Vi fikk og kroketter med potetmos.

Innbakt torsk

For å toppe det hele, avslutter vi med filet mignon med purreløk og hvitløkspoteter. Vi var imidlertid så mette alle fire at vi ikke greide å  spise opp dette nydelige kjøttet. Poteten var så god at den må jeg prøve å få til hjemme.

For all denne maten, inkl rødvin og vann, betale vi 127 euro tilsammen

En kveld lagde vi mat hjemme. Vi skulle grille men grillen ble aldri varm, så vi tok i bruk stekepanne og ovn. En stor paprika ble delt og fylt med persille, oliven, spansk pølse og ost.

. Sammen med bakte poteter, ovnsbakte grønnsaker og entrecôte med kryddersmør, ble også dette et herremåltid.