Hva hadde vi vært uten nysgjerrigheten vår

 

Jeg leser en bok som heter undringens makt.

I det jeg ser den ligger der og venter på meg på en stol, slår tankene ned i meg

Den får meg til å tenke på  undring

 

Hva ville vi vært uten undringen

Hva ville vi vært uten nysgjerrigheten vår

Den er en del av vår utvikling

Av vår lærdom

En del av selve livet

En del av det vi er her for

 

Jeg ser vår lille skatt undersøke alt som er i huset

Han er så full av undring

Hvordan henger ting sammen

Hvorfor og hva og hvem og hvordan

Spørreordene som er så viktige

 

La oss aldri bli voksne

La oss beholde barnets undring

Den store nysgjerrigheten til livet

La det være en del av drivkraften vår

La oss være åpen for ny lærdom

La oss ikke være sånn at vi går kun for det vi vet fra før

La oss ikke være sånn at vi kun går for det vi er enige i fra før

La oss være åpne for andres synspunkter

Det betyr ikke at vi må være enige med dem

Men vi kan utvikle kunnskapen vår til å vite mer

La oss være vitebegjærlige

Ikke så påståelige for at kun det vi selv mener er riktig

Verden er ikke svart/hvitt

Det er så mange fargenyanser mellom der

La oss forske litt på de med et åpent sinn

Det beriker hverdagen vår

Det gjør livet vårt så mye mer spennende

I dag

4 kommentarer
    1. Jeg er nysgjerrig på mange måter fremdeles 🙂 Og veldig åpen for at andre kan ha rett. I dag derimot er jeg mest sliten og sint …Jeg tror hun med hårrullene er på vei igjen snart.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg