Dag 16, Vardø

I dag har vi hatt sightseeing i Vardø og vi har kjørt til Hamningberg.

Bildene derfra kommer i neste del.

Vi starter med Vardø.

Som dere ser på bildet, hadde jeg en copilot  i dag.

Ja, der var ikke bare en, men to.

Bildet over er ett av flere av City-art.

Det er kunstnere som med ulike uttrykk forskjønner byen.

velvel. For meg hadde det nok vært mer forskjønnende om kommunen påla renovering av hus, for her var det mye som var forfallent.

Vardø har redusert innbyggertallet fra 4500 til ca 2000.

Det kan og være en del av årsaken.

Veldig trist for en liten by som kunne vært en liten perle.

Omgivelsene er jo som tatt rett ut av et maleri.

Men å være en del av et maleri er,sjelden nok til å gi befolkningsvekst, så her må det nok andre tiltak til.

Fanget fullt av gode hjelpere.

 


Her er husveggen malt før bildet er skjært ut, ganske så effektfullt


Vardøhus festning


I denne kassen ligger en trestokk som alle konger har skrevet navnet sitt,


Vardødrakten


Mannen som nektet å heise det tyske flagget.

Her er uniformen hans


Det eneste treet i Vardø. Før var det et stort tre her men når det døde, plantet barna i byen et nytt tre. Det så nå ganske så tørt ut så vi får håper noen husker å vanne det.



Heksemonumentet b, monument over 100 personer som ble brent som hekser, noen få menn men mest kvinner


En lyspære for hver heks. Skal være veldig virkningsfullt når det er mørkt ute


Jeg kom meg levende ut igjen heldigvis


Symbol for å snu flyttestrømmen, har visst ikke virket s


Hurtigruta snur og bakker inn til kaia. Det bruker den vanligvis ikke å gjøre


Stor forventning til flere retters middag

Gratinert kongekrabbe

Scampi asian way

Is til dessert måtte jeg bare stå over etter dette fantastiske måltidet

Jeg fikk tilbud om å bli kjørt for å se solen gå ned i havet men jeg var så trøtt etter dagen at jeg måtte takke nei til mer sightseeing

. Snork

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg