Adams matkasse og Marianns matkasse fusjonerer

Nå har jeg hatt matkasser noen ganger her på bloggen.

http://lillasjel.blogg.no/1454763072_marianns_matkasse.html

http://lillasjel.blogg.no/1455358095_marianns_matkasse_2.html

http://lillasjel.blogg.no/1455979885_marianns_matkasse_3.html

Dette for å inspirere både meg selv og andre til å lage enkle, billige og hjemmelagde middager.

Jeg handler på Rema hver lørdag. Da fyller jeg opp grønnsakskuffen og kjøkkenskuffer og kjøleskap så jeg er vel utrustet til kommende uke. Jeg vet sånn ca hva jeg skal ha lørdag, søndag og mandag men resten av uken blir til på impuls ettersom hva jeg har lyst på. Jeg har diverse ingredienser i fryseren å lage av. Jeg kjøper mye på utgått dato hvis jeg finner det i butikken.

Men jeg har hatt lyst til å prøve Adam matkasse. De er jo også en inspirasjon for å få folk til å lage middag fra grunnen av. Stort sett fra grunnen av ihvertfall, noe ferdigvarer får man nok.

Jeg bestilte derfor en prøvekasse til 500 kroner, 4 middager, 4 personer, originalkassen

Forrige uke gikk derfor sånn:

Lørdag: Pizzaruller, noen med chorizo og noen med skinke

http://lillasjel.blogg.no/1459076886_tapasaften.html
Da jeg har fått litt dilla på pizzaruller med butterdeig, ble det en rask løsning på lørdagskvelden. Noen med spekeskinke og noen med chorizo.
Søndag: Denne søndagen feiret vi 3 års dag og vi flyttet familierestauranten til en restaurant i byen og spiste kebabtallerken

Mandag: Kylling med ris og grønnsaker

Grønnsaker kuttes og legges i form. Her har jeg brukt gulrot, purre, paprika, hvitløk, pastinakk. pluss champignon.

Jeg kjøper ofte Stangekylling på Rema som går ut på dato og putter de i fryseren. Denne kostet kr 25,-

Jeg bruker saks og klipper den opp for da steker den raskere.

Slik bretter jeg den utover og legger den over grønnsakene. Jeg hadde også ei pk med to kyllinglår, kr 15,-

200 grader ca 45 min

Serveres med kokt ris og saus lagd på kraften i ovnsformen og litt fløte. Men man trenger egentlig ikke saus, kraften i formen er god nok som den er.

3 voksne og et barn, det ble ikke mye igjen. Når jeg har igjen rester sånn som her, renser jeg kjøttet av beina og bruker det i salat eller har saus på i en gryterett eller spiser på brødskiva.

Og så kom Adam levert mandag ettermiddag.

For meg var det en utfordring at noe skulle leveres mens halve uken måtte jeg ha middag selv. Det ble vanskelig med innkjøp. Kristi Himmelfarts dag kom også midt i denne uken, og da ble det sesongåpning på grillen.

Stor ble overaskelsen når vi åpnet matkasssen. 😀

Egentlig så den vel sånn ut. Grønnsakene var veldig fine.

Tørrvarer

Kjølevarer.

Tirsdag: Lange i purreløkssaus med raspet gulrot, potet og kokt blomkål

700 gr fisk, beregnet på 4 personer synes jeg er lite. Vi hadde igjen en halv sånn bit som dette.

Vær og obs på at dette er ikke fersk fisk. Den har vært fryst, så tint og pakket. Den var litt bløt. Skal jeg ha fisk som har vært frossen synes jeg det er bedre å kjøpe den frossen og så tine den selv når jeg skal bruke den. Her blir den tint og så ligger den i dagesvis i innpakningen.

Men godt ble det. Fint for de som ikke har lagd så mye mat før, for det er gode forklaringer i oppskriftene.

Onsdag: Pasta Carbonara med erter, spinat og bacon

Det som er litt spennende med disse pakkene er at det er andre produkter enn man får i dagligvarebutikken. Andre leverandører.

Pastaen er lagd i Italia for Adams og var veldig porøs og god. Likedan  sousvide kokte erter var veldig godt. Baconet var også godt, men ganske mye fett på.  Her var det sendt med en ferdig carbonara saus og den var god. Vi mente at dette var nok til tre personer. Jeg serverte også en grønn salat til for jeg synes det ble for lite grønnsaker i denne retten.

Så dro fruen på Remashopping på onsdag. Onsdag er jo en helt feil dag å handle på og hjernen min hadde ikke fusjonert med Adam, så her ble det mye mat igjen. Jeg måtte handle til grilling på torsdag for hele familien.

Torsdag: Grillen har sesongåpning.  Nesten hele familien samlet.

Jeg kjøpte 2 pk ferdig kuttet grønnsaker, kr 10 pr stk. satte de i ovnen 200 grader 20 min. I ovnen hadde jeg også bakepoteter. Man kan jo ha alt på grillen hvis man ønsker det.

Svinefilet marinert i honning/barbeque marinade fra Slakter Hole i Ålesund. Kyllingen krydret med krydder fra Oliviero og drysset med olivenolje. Flintsteika er ferdig marinert fra Nordfjord og faller ikke i smak hos meg men det er andre i familien som liker den.

Focaccia fra fryseren blir skjært i strimler, drysset med olivenolje og får 10 min i ovnen så de blir sprø. Barna elsker disse brødpinnene.

Diverse pølser, en pk fra Sverige, en fra Slakter Hole og en fra Gilde.

Tilbehør var også bakte poteter, mais i boks, cherrytomater, salsa fra Rema, bernaisesaus, rømme, kryddersmør, mais kuttet i biter og lagt på grillen. Ja, her var noe for enhver smak, både store og små.


Den minste gjesten på 7,5 måned skal også ha mat.

8 åringen synes bestemor er så rar som tar bilde av alt hun spiser, så han insisterte på å få ta bildet denne dagen. Sånn ser bordet vårt ut med alt tilbehør. Tendens til kaos.

Fredag: Kalkunburgere fra Adam, servert i pitabrød med mais- og rødløkssalat og agurkdressing


Ruccolaen som fulgte med Adam var veldig god

Kalkunburgerne ble litt tørre synes jeg. Kalkun er jo et veldig magert kjøtt. Denne dagen ville det vært nok mat til 4 personer. Vi spiste bare en burger hver med tilbehør. De to andre har jeg lagt i fryseren så jeg har til en annen dag.

Denne uken blir det veldig lite middagslaging her i huset, så da passer det å ha en burger på lur.

 

Fusjonen mellom Adams matkasse og Marianns matkasse blir ikke videreført foreløbig. Vi er nok begge for glad i å ha kontroll så vi vil samarbeide dårlig. For meg vil også Adam til full pris bli veldig dyrt. Mine middager ligger nok i snitt på ca 30-35 kr pr person pr dag. Det er likevel fint for de som trenger inspirasjon til å lage hjemmelagde middager. Jeg er jo hjemmeværende, har god tid og matlaging er noe jeg liker. Jeg har aldri problemer med å finne på hva jeg skal ha til middag. Likevel kan det nok hende jeg prøver igjen hvis jeg ser noe veldig spennende de har på menyen som jeg har lyst til å prøve.

Alle matvarebutikker har jo  kampanjer der man får hefter med mange fine oppskrifter og internett er full av matinspirasjon. Jeg får også inspirasjon fra matprogrammer på tv. I tillegg må man jo ut og handle uansett. Jeg bruker ca 5-6000 i måneden og det innebærer også vaskemidler, toalettpapir, lyspærer, brus, snacks, lys, servietter, innpakning, ja alt man kan kjøpe på matvarebutikken. Vi er bare to personer i huset, men vi har jo stadig besøk av gjester til middag. Gjestene stikker i tillegg ofte av med hjemmebakte brød. Noe jeg synes er koselig.

http://lillasjel.blogg.no/1460807952_marianns_matkasse_nr_.html

http://lillasjel.blogg.no/1461416144_marianns_matkasse_nr_.html

Det kommer nok flere Marianns matkasser, men ihvertfall ikke første uken, heller ikke neste.

#matkasse #Adamsmatkasse

19 kommentarer

Siste innlegg