Jeg blir så glad


 

Jeg blir så glad når jeg finner sånne artikler som denne:

http://www.stoffskifte.org/bladet-thyra/1253287/

Etter en uke med å vært litt nedstemt og grublet mye, er det healing å lese den

Lars Omdal er en av de fremste ekspertene vi har på stoffskifteproblematikk i Norge

I denne artikkelen tar han for seg stress og hvordan det påvirker oss

For meg er det fantastisk å lese dette

Han bekrefter nemlig alt det jeg selv har kommet frem til

Sitat:
Vi har helt klart forskjellig terskel for stress. Tenk deg at to mennesker blir vitne til en bilulykke. Den ene får en voldsom reaksjon som sitter i kroppen i flere dager. Den andre får en støkk, men rister det av seg og tenker at det gikk da tross alt bra. For å forstå hvorfor vi reagerer så forskjellig, må vi helt tilbake til barnet i magen. Det påvirkes av mors psyke under svangerskapet og fanger det opp hvis hun er stresset. Fosteret ?lærer? da at livet utenfor er krevende, og dette former det senere stressresponsmønsteret. Barnets nervesystem får lavere terskel for å reagere på stress. Dette kan gå helt bra helt til han eller hun blir voksen og f.eks. får samlivsproblemer.

 

 

Jeg har nemlig sagt at jeg tror jeg ble født stresset.

Jeg hadde en mor med mange traumer i ryggsekken sin.

Når jeg så kom, tre uker for tidlig, tok jeg på meg det stresset.

Allerede tre måneder gammel fikk jeg mitt første astmaanfall.

Når astmaanfallene gikk over i sjuårsalderen,  tok halsbetennelsene over.

Jeg var bestandig syk.

I flere år ble jeg potte tett forkjølet hver gang jeg fikk menstruasjon.

Slimhinnene gikk helt bananas.

Jeg ble sendt til gynokolog og han fortalte at slimhinner trekker seg sammen og utvider seg ved menstruasjon.

Har man ømfintlige slimhinner, vil man reagere.

Og hvem vet om jeg allerede da, for kanskje 15 år siden, hadde jodmangel.

Jeg tror og at når jeg startet med p-piller som attenåring, startet stoffskifteproblematikken for fullt.

Jeg la på meg 15 kg på 1,5 år.

En annen vesentlig faktor for meg var når min far gikk brått bort.

Da var jeg knappt 12 år.

I løpet av et døgn ble livet mitt snudd opp ned.

Morgendagen ble ikke trygg lenger.

I den tiden skulle barnet skånes.

Jeg fikk “slippe” begravelsen og ingenting ble snakket om.

To måneder etterpå flyttet vi, ny skole og en mor som ikke taklet sorgen.

Jeg var alene med tankene mine.

Akkurat som Omdal skriver, så er vår barndom og våre opplevelser viktig

 

 

Først i slutten av førtiårene begynte jeg å snuse på healing og meditasjon.

Jeg er høysensitiv.

Jeg drar til meg av andres energier,

Jeg har tusenvis av tanker og tusenvis av følelser.

http://lillasjel.blogg.no/1444549569_11102015.html

http://lillasjel.blogg.no/1371202903_gode_rd_for__f_fred_i.html

Ikke noe god kombinasjon med høysensitivitet og stoffskifteproblematikk.

Heldigvis fant jeg verktøyene

Healing og meditasjon og mindfullnesteknikker har gjort livet mitt mye bedre.

Jeg har fortsatt utfordringer med stoffskiftet, men jeg lever mye bedre med det som ikke er bra.

Jeg har snudd og vendt på alle mine gamle tankemønstre.

Denne uken har jeg hatt en ny runde med å kaste gamle, såre følelser.

http://lillasjel.blogg.no/1460544860_13042016.html

Episoder fra barndom blir vist meg i hodet.

Slik kan jeg ta dem for meg og kaste dem.

Jeg må anerkjenne at det har skjedd og hva jeg føler og så be de gå.

Vi har nemlig noe som heter kroppsminne.

Kroppen husker det vi har glemt.

En øvelse med å snakke med barnet inni meg, har hjulpet meg mye.

http://lillasjel.blogg.no/1401130264_hva_har_ditt_indre_ba.html

Jeg lukker øynene og ser for meg meg selv som barn, som er inni meg.

Så spør jeg henne om hvordan hun har det, om hun har noe på hjertet.

Ofte ser jeg henne, ser om hun sitter i et hjørne og er lei seg eller om hun spretter rundt og leker.

Hun kan ofte sette ord på det jeg føler men som jeg selv, i hjernen, ikke ser.

Merkelig, men et nyttig verktøy for å jobbe med seg selv.

Hun er kanskje et bilde på underbevisstheten.

 

 

Sitat:

Kan vi lære å endre stressresponsmønsteret?

Ja, hjernen kan omprogrammeres, men det er et møysommelig arbeid, avhengig av hvor dypt det stikker. Går problemene helt tilbake til barndommen, kan det være vanskeligere å endre mønstre helt, men likevel mulig å påvirke i vesentlig grad.  Man kan lære seg ulike kognitive teknikker, for eksempel mindfullness, (oppmerksomhetstrening), der man øver seg på å la tankene komme og deretter forsvinne igjen. Det virker også veldig bra ved søvnproblemer, som er typisk for stoffskiftepasienter. Man sover dårlig, blir stresset av det, og snøballen ruller videre. Disse tingene kan man jobbe med. Andre metoder som kan gi effekt, er coaching og NLP, nevrolingvistisk programmering og rosenterapi. Husk også at dyp og rolig  pust er en nøkkel til å nå inn til stressresponsen i hjernen.

http://lillasjel.blogg.no/1424721023_meditasjon_p_enklest_.html

Jeg har ikke meditert denne uken og det merkes.

Hodet mitt bombarderes av tanker.

Katastrofetankene kommer og dundrer inni meg.

Jeg ser for meg alt galt som kan skje med mine nærmeste.

Det er som du spiller skrekkfilmer foran øynene mine.

De vonde tankene går i loop i et høysensitivt hode.

Det er vanskelig å få skru de av.

De kommer igjen og igjen med sekunders mellomrom.

Det er vanskelig å finne avknappen.

Derfor må jeg nå begynne å meditere igjen.

Det er et vidunderlig verktøy for ro.

Det gir en indre fred som gjør en helt salig.

Absolutt vidunderlig.

Om man ikke vil lære seg meditasjon, så bruk naturen.

Kommer man seg ikke ut i naturen fysisk, så visualiser den i hodet eller se naturprogrammer.

Hodet vårt tror vi er i naturen.

Hodet vårt kan nemlig lett lures.

Det kan vi bruke som et verktøy.

Jeg har ulike teknikker jeg bruker for å få stoppet tankene.

Noen ganger er det lett, andre ganger tar det lenger tid.

 

 

Jeg anbefaler alle med stoffskifteutfordringer å lære seg teknikker til å roe ned.

Vårt indre stress spenner bein under oss.

Yoga, meditasjon, mindfullness, naturen, musikk, kunst, lesing

Hva som helst som du kjenner roer kroppen din ned.

La det være like viktig å finne tid til deg selv som at du tar medisinen din.

Disse verktøyene er nemlig medisin.

Viktig medisin.

Jeg skal nå ta min dose medisin.

Jeg skal meditere .

I dag.

 

Jeg har mange kategorier på bloggen min du kanskje kan ha nytte av, både om meditasjon og høysensitivitet. Jeg har og noe som heter Ord til andre. Der tar jeg ned ord til andre mennesker. Jeg skal snart ha en liten konkurranse på Lillasjelsiden min på facebook for alle som liker og deler den, så velkommen dit hvis du har lyst. www.facebook.com/Lillasjel

 

6 kommentarer
    1. Det er spennende å lese om sammenhenger og hvordan kroppen husker ting. Dette med stoffskifte synes jeg det er flere og flere som opplever. Kanskje det bare er meg som er blitt så gammel at jeg hører etter på sånt, men bare på jobben har vi to som sliter nå og har fått dette bekreftet. Er det måten vi lever på nå som utløser dette eller? Det er jo ikke kjekt for dem det gjelder, men det finnes heldigvis hjelp for de fleste … etterhvert. I alle fall. Ha en fin helg, og ta deg tid til meditasjon om det hjelper deg 🙂

    2. Det er flest damer som har det og gjerne når de er godt voksne og det er jo en av 10, så det er ganske mange. Om det er flere isdag vet jeg ikke, men at mange har det og ikke får hjelp, det vet jeg. Det er en problemstilling som går på hele kroppen og helsevesenet er lite innstilt på å se hele personen, blant annet hva man har opplevd. Det gjør den legen jeg har nå og jeg er evig takknemlig for å ha henne. Håper ikke hun slutter før jeg har kontroll. Fin helg ønskes deg 🙂 margarites:

    3. Ja, det vet jeg 🙂 Mange lever godt med sitt stoffskifte når de får medisiner så vær snill med deg selv og du er jo flink til å gå tur. Lytt gjerne til rolig musikk og kos deg 🙂 frodith:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg