hits

Jeg blir s glad


 

Jeg blir s glad nr jeg finner snne artikler som denne:

http://www.stoffskifte.org/bladet-thyra/1253287/

Etter en uke med vrt litt nedstemt og grublet mye, er det healing lese den

Lars Omdal er en av de fremste ekspertene vi har p stoffskifteproblematikk i Norge

I denne artikkelen tar han for seg stress og hvordan det pvirker oss

For meg er det fantastisk lese dette

Han bekrefter nemlig alt det jeg selv har kommet frem til

Sitat:
Vi har helt klart forskjellig terskel for stress. Tenk deg at to mennesker blir vitne til en bilulykke. Den ene fr en voldsom reaksjon som sitter i kroppen i flere dager. Den andre fr en stkk, men rister det av seg og tenker at det gikk da tross alt bra. For forst hvorfor vi reagerer s forskjellig, m vi helt tilbake til barnet i magen. Det pvirkes av mors psyke under svangerskapet og fanger det opp hvis hun er stresset. Fosteret ?lrer? da at livet utenfor er krevende, og dette former det senere stressresponsmnsteret. Barnets nervesystem fr lavere terskel for reagere p stress. Dette kan g helt bra helt til han eller hun blir voksen og f.eks. fr samlivsproblemer.

 



 

Jeg har nemlig sagt at jeg tror jeg ble fdt stresset.

Jeg hadde en mor med mange traumer i ryggsekken sin.

Nr jeg s kom, tre uker for tidlig, tok jeg p meg det stresset.

Allerede tre mneder gammel fikk jeg mitt frste astmaanfall.

Nr astmaanfallene gikk over i sjursalderen,  tok halsbetennelsene over.

Jeg var bestandig syk.

I flere r ble jeg potte tett forkjlet hver gang jeg fikk menstruasjon.

Slimhinnene gikk helt bananas.

Jeg ble sendt til gynokolog og han fortalte at slimhinner trekker seg sammen og utvider seg ved menstruasjon.

Har man mfintlige slimhinner, vil man reagere.

Og hvem vet om jeg allerede da, for kanskje 15 r siden, hadde jodmangel.

Jeg tror og at nr jeg startet med p-piller som attenring, startet stoffskifteproblematikken for fullt.

Jeg la p meg 15 kg p 1,5 r.

En annen vesentlig faktor for meg var nr min far gikk brtt bort.

Da var jeg knappt 12 r.

I lpet av et dgn ble livet mitt snudd opp ned.

Morgendagen ble ikke trygg lenger.

I den tiden skulle barnet sknes.

Jeg fikk "slippe" begravelsen og ingenting ble snakket om.

To mneder etterp flyttet vi, ny skole og en mor som ikke taklet sorgen.

Jeg var alene med tankene mine.

Akkurat som Omdal skriver, s er vr barndom og vre opplevelser viktig

 

 

Frst i slutten av frtirene begynte jeg snuse p healing og meditasjon.

Jeg er hysensitiv.

Jeg drar til meg av andres energier,

Jeg har tusenvis av tanker og tusenvis av flelser.

http://lillasjel.blogg.no/1444549569_11102015.html

http://lillasjel.blogg.no/1371202903_gode_rd_for__f_fred_i.html

Ikke noe god kombinasjon med hysensitivitet og stoffskifteproblematikk.

Heldigvis fant jeg verktyene

Healing og meditasjon og mindfullnesteknikker har gjort livet mitt mye bedre.

Jeg har fortsatt utfordringer med stoffskiftet, men jeg lever mye bedre med det som ikke er bra.

Jeg har snudd og vendt p alle mine gamle tankemnstre.

Denne uken har jeg hatt en ny runde med kaste gamle, sre flelser.

http://lillasjel.blogg.no/1460544860_13042016.html

Episoder fra barndom blir vist meg i hodet.

Slik kan jeg ta dem for meg og kaste dem.

Jeg m anerkjenne at det har skjedd og hva jeg fler og s be de g.

Vi har nemlig noe som heter kroppsminne.

Kroppen husker det vi har glemt.

En velse med snakke med barnet inni meg, har hjulpet meg mye.

http://lillasjel.blogg.no/1401130264_hva_har_ditt_indre_ba.html

Jeg lukker ynene og ser for meg meg selv som barn, som er inni meg.

S spr jeg henne om hvordan hun har det, om hun har noe p hjertet.

Ofte ser jeg henne, ser om hun sitter i et hjrne og er lei seg eller om hun spretter rundt og leker.

Hun kan ofte sette ord p det jeg fler men som jeg selv, i hjernen, ikke ser.

Merkelig, men et nyttig verkty for jobbe med seg selv.

Hun er kanskje et bilde p underbevisstheten.

 

 

Sitat:

Kan vi lre endre stressresponsmnsteret?

Ja, hjernen kan omprogrammeres, men det er et mysommelig arbeid, avhengig av hvor dypt det stikker. Gr problemene helt tilbake til barndommen, kan det vre vanskeligere endre mnstre helt, men likevel mulig pvirke i vesentlig grad.  Man kan lre seg ulike kognitive teknikker, for eksempel mindfullness, (oppmerksomhetstrening), der man ver seg p la tankene komme og deretter forsvinne igjen. Det virker ogs veldig bra ved svnproblemer, som er typisk for stoffskiftepasienter. Man sover drlig, blir stresset av det, og snballen ruller videre. Disse tingene kan man jobbe med. Andre metoder som kan gi effekt, er coaching og NLP, nevrolingvistisk programmering og rosenterapi. Husk ogs at dyp og rolig  pust er en nkkel til n inn til stressresponsen i hjernen.

http://lillasjel.blogg.no/1424721023_meditasjon_p_enklest_.html

Jeg har ikke meditert denne uken og det merkes.

Hodet mitt bombarderes av tanker.

Katastrofetankene kommer og dundrer inni meg.

Jeg ser for meg alt galt som kan skje med mine nrmeste.

Det er som du spiller skrekkfilmer foran ynene mine.

De vonde tankene gr i loop i et hysensitivt hode.

Det er vanskelig f skru de av.

De kommer igjen og igjen med sekunders mellomrom.

Det er vanskelig finne avknappen.

Derfor m jeg n begynne meditere igjen.

Det er et vidunderlig verkty for ro.

Det gir en indre fred som gjr en helt salig.

Absolutt vidunderlig.

Om man ikke vil lre seg meditasjon, s bruk naturen.

Kommer man seg ikke ut i naturen fysisk, s visualiser den i hodet eller se naturprogrammer.

Hodet vrt tror vi er i naturen.

Hodet vrt kan nemlig lett lures.

Det kan vi bruke som et verkty.

Jeg har ulike teknikker jeg bruker for f stoppet tankene.

Noen ganger er det lett, andre ganger tar det lenger tid.

 

 

Jeg anbefaler alle med stoffskifteutfordringer lre seg teknikker til roe ned.

Vrt indre stress spenner bein under oss.

Yoga, meditasjon, mindfullness, naturen, musikk, kunst, lesing

Hva som helst som du kjenner roer kroppen din ned.

La det vre like viktig finne tid til deg selv som at du tar medisinen din.

Disse verktyene er nemlig medisin.

Viktig medisin.

Jeg skal n ta min dose medisin.

Jeg skal meditere .

I dag.

 

Jeg har mange kategorier p bloggen min du kanskje kan ha nytte av, bde om meditasjon og hysensitivitet. Jeg har og noe som heter Ord til andre. Der tar jeg ned ord til andre mennesker. Jeg skal snart ha en liten konkurranse p Lillasjelsiden min p facebook for alle som liker og deler den, s velkommen dit hvis du har lyst. www.facebook.com/Lillasjel

 

6 kommentarer

Jeg har ogs lavt stoffskifte , mulig jeg skal ta meg en skogstur i morgen :-) Klem

Ja, det vet jeg :) Mange lever godt med sitt stoffskifte nr de fr medisiner s vr snill med deg selv og du er jo flink til g tur. Lytt gjerne til rolig musikk og kos deg :) frodith:

Det er spennende lese om sammenhenger og hvordan kroppen husker ting. Dette med stoffskifte synes jeg det er flere og flere som opplever. Kanskje det bare er meg som er blitt s gammel at jeg hrer etter p snt, men bare p jobben har vi to som sliter n og har ftt dette bekreftet. Er det mten vi lever p n som utlser dette eller? Det er jo ikke kjekt for dem det gjelder, men det finnes heldigvis hjelp for de fleste ... etterhvert. I alle fall. Ha en fin helg, og ta deg tid til meditasjon om det hjelper deg :-)

Det er flest damer som har det og gjerne nr de er godt voksne og det er jo en av 10, s det er ganske mange. Om det er flere isdag vet jeg ikke, men at mange har det og ikke fr hjelp, det vet jeg. Det er en problemstilling som gr p hele kroppen og helsevesenet er lite innstilt p se hele personen, blant annet hva man har opplevd. Det gjr den legen jeg har n og jeg er evig takknemlig for ha henne. Hper ikke hun slutter fr jeg har kontroll. Fin helg nskes deg :) margarites:

her var det jammen mye gode rvarer og mat, det er en sann fryd se. God helge klem til deg Marianne :-)

God helg til deg og :) morsmiddag:

Skriv en ny kommentar