Jeg må få ut litt sinne og sorg i dag


 

Jeg liker ikke å være sint

Dette fordi jeg vet at det er ikke godt for kroppen min

Samtidig skal man ikke stenge sinnet inne

Ikke sorgen heller

Derfor vil det ut

Det skal få lov til det i dag

Jeg skal skrive det ut

 

Jeg har fått innvilget uførepensjon

På en måte er det lettelse

Samtidig kommer sinnet og sorgen

Sorgen over alt det har mistet

Det å ikke kunne bidratt med alt man har ønsket

Det å sitte hjemme og ikke få brukt evnene sine

Det å vite at man aldri mer skal oppleve kollegaer og et arbeidsmiljø

Ja, jeg har enda ikke gitt meg enda

Jeg har endelig en lege som er interessert i å finne ut hvorfor min kropp ikke fungerer

Mye kan oppsummeres i et ord – Jod

Jeg har hatt jodmangel

Det kan være en av årsakene til mitt svingende stoffskifte

 

Det er der sinnet kommer og erstatter sorgen

Alle disse årene man ikke har blitt trodd

Eller at man er blitt pålagt andre årsaker

To ganger har jeg måtte prøve antidepressiva

Ja, ikke noe galt med det, hvis det er det man har behov for

År etter år der man ikke blir trodd

Der man prøver å forklare at kroppen ikke samarbeider

Viljen er sterk men kroppen vil ikke følge på

 

Heldigvis for viljen

Til aldri å gi opp

Aldri tillate seg å bli sittende hjemme så lenge beina kan røres

Hele tiden prøve nye ting

Nye leger, prøve å få hjelp i det private helsevesen

Hele tiden pushe seg selv til å prøve nye typer arbeid

Hele tiden med håpet om at det nå vil fungere

Stort håp og desto større skuffelse når det ikke gikk denne gangen heller

Man vil jo så gjerne

At de ikke kan forstå det, de som ikke tror en

De som tror en er lat og ikke gidder

At en ikke forstår at alle kan ha tunge dager på jobb en gang i blant

Men når de tunge dagene er der hele tiden

Hva da

Nei, det tror de ikke på

 

 

Så kommer perioder hvor alt fungerer bedre

Man flyter på en sky av lykke

Før man igjen blir sendt ned i  kjelleren til de som ikke tror en

Frustrasjonen og hjelpesløsheten man føler når ingen kan hjelpe en

Når de i din nærmeste krets synes du kunne tatt deg sammen

Tatt deg sammen, er et uttrykk som jeg får frysninger når jeg hører

Si aldri til noen at de skal ta seg sammen

Du vet nemlig ikke hvor mye de har strevd for å komme dit de er

 

Og når jeg tenker på alle de som strever, blir jeg enda sintere

Jeg har nemlig et godt liv

Jeg har et hjem, familie, jeg kan reise, jeg kan gjøre mange ting jeg har lyst til

Økonomisk har jeg det bra

Jeg har en forsørger og trenger ikke å ha noen bekymringer for økonomien

Men hva med andre som er alene og skal leve på 17000 brutto i måneden

Jeg skjønner ikke hvordan de får det til å gå rundt

 

Og for ikke å snakke om sinnet jeg føler mot helsevesenet i dag

Og det er det aller største sinnet jeg kan klare å oppdrive

Sinnet over alle som ikke blir hørt

Sinnet over alle som ikke får hjelp

Mange som har alvorlige sykdommer som ikke blir trodd

De blir behandlet nedlatende og skysset ut av døren igjen

Hvor mange historier er det ikke som forteller nettopp dette

Mennesker som faktisk kunne mistet livet fordi de ikke blir trodd på

Hvem er de disse menneskene som sitter på kontorene sine og leker med andres liv

Hvorfor har de tatt denne utdannelsen

Hvordan kan de se på et menneske og si at dette er ikke noe å bry dem med

Jeg har selv fått brev fra en spesialist som har skrevet at de skulle ikke bry han med friske folk

Skal tro hvordan de selv hadde følt det, hvis de hadde mistet alle årene med et aktivt liv

Når man får brev fra trygdkontoret om stoffskiftesykdommen “hun mener å ha”

Et brev der de ikke en gang kan kalle deg ved rett navn

Du betyr ikke så mye at de en gang vet hva du heter

 

Ja, jeg blir sint

Jeg blir sint på alle som er på jobb og har med mennesker å gjøre

Leger og lærer og alle i omsorgsyrker, som ikke har respekt for mennesker

Jeg har akkurat lest boken Da jeg var usynlig av Martin Pistorius

Den handler om en gutt som i en alder av 12 år blir uforklarlig syk

De mister kontakten med han og anser han som hjernedød

Noe han slett ikke er

Ett eneste menneske skal til for at han får den hjelpen han har behov for

Ett eneste mennneske som oppdager at det er kontakt bak øynene hans

Ett eneste menneske som klarer å rope så høyt at han får hjelp

I dag er han i fullt arbeid og gift og har et godt liv

Tenk hva han hadde vært uten å ha møtt det eneste mennesket

Jeg rystes langt inn i sjela når han forteller hvordan han ble møtt av mange av de som pleide han

Pleide han da de trodde han ikke bevisst var det

Å jeg blir sint at jeg holder på å sprekke

 

 

Alle som jobber med mennesker, våkne opp

Hvis du ikke er glad i de menneskene du møter, så slutt i jobben din

Alle de lærerne som bryter ned mer enn de bygger opp

Alle de legene som ikke lytter og ikke tror på pasientene sine

Alle de som ikke behandler mennesker med respekt

Jeg blir så sint på dem

HØRER DERE DET, JEG BLIR SÅ SINT AT JEG KAN FLY I TAKET

Men hva betyr det vel om jeg blir sint

Det hjelper ingenting

De som har vært igjennom disse prosessene er som regel for syk til å protestere

De har allerede kjempet så hardt at når og hvis de endelig får hjelp, har de ikke krefter igjen til å protestere

De har gitt opp, resignert, sitter igjen med sorgen over det de kunne ha hatt

 

Så til alle dere som jobber med mennesker

Vær det ene mennesket

I hvert eneste møte med en annen sjel

Det ene mennesket som kan være et avgjørende element for den som har behov for det

Det ene mennesket som behandler andre mennesker med omsorg og respekt

Gi aldri noen opp

Vær der med hele deg

Lyttende og med stor respekt for den du har med å gjøre

 

Jeg kjenner sinnet daler

Det blir igjen erstattet med sorg

Vi skal ikke la vonde følelser bli en ryggsekk vi bærer på i hverdagen

Det er derfor vi må anerkjenne det vi føler

Deretter må vi lette på trykket

Vi må få det ut

For meg var det viktig

I dag

28 kommentarer
    1. Anne Linn: Skal se på boken 🙂 Ja, jod er noe som ikke blir sjekket. Hos meg ble det sjekket for tre år siden, men først den tredje legen jeg kom til sa at prøvene viste at jeg hadde for lite.

    2. Av og til trenger vi å ventilere….få det ut for å komme videre! Det er fort gjort å tråkke på andre mennesker – bli kynisk enten man jobber i helsevesenet eller ei. Det er godt å få avklart det med trygd. Samtidig vet jo du at du har spesielle evner som du har begynt å ta i bruk. Kanskje er det en annen arena en på “Ansattes Arena” du skal ha ditt virke. Nå kan du konsentrere deg om å bli frisk(ere) i stedet for å gå på alle mulige tiltak for å prøve ut arbeidsevnen! Så kan du gå videre på den veien du har begynt på ….hvis du vil! 😀

    3. Kjære deg – så godt at du får det ut. Vi har likheter på mange punkter vi Mariann. Jeg ble ufør i fjor og har hatt en lang lang vei dit. Fremdeles kjemper jeg for å bli sett og trodd. Jeg kjenner igjen sårheten. sorgen og sinne. Stoffskifte sykdom som vi begge har, er et langt lerret å bleke. Takk for at du deler <3

    4. Var nok godt å få skrevet av seg litt frustrasjon ja..flott skrevet også :)) Veldig synd det er slik at det er for mange udugelige folk som jobber med mennesker..så det er litt flaks om en treffer på en som virkelig ser deg..og er opptatt av at du skal få rett oppfølging :)) Jeg savner også utrolig mye å være i aktivitet med jobb og det hele..men nå går ikke det…
      Så flott å lese om den gutten..den boka fikk jeg lyst til å lese :)) Alle gode ønsker til deg <3<3

    5. Ja anbefaler boken. Den er veldig fint skrevet, trist men likevel full av håp, optimisme og kjærlighet og handler nettopp om dette at vi ikke kan la fremtiden styres av fortiden. Og at vi alle har noe vi kan brukes til selv om vi er litt parkert 🙂 annebe:

    6. Det er godt å brøle ut av og til, og det er helt sikkert bra for deg også….
      Selv om det føles som en sorg å bli uføretrygdet, så må det vel like mye være en befrielse…Alle tiltak som skal prøves, oppturer , nedturer….Nå kan du slippe å tenke mer på annet enn det du vil og kan prestere med de evnene du har….
      Ett eneste menneske som ser, oppdager…Så mange det er som har opplevd akkurat det…
      Min eldste sønn fikk pasienterstatning for at ingen hadde skjønt hva han slet med, og hadde det ikke vært for den ene , så hadde han kanskje ikke levd i dag. Tilfeldigheter….Neppe….

    7. Ja, jeg har forberedt meg og jeg har holdt igjen så lenge at jeg ble anbefalt å søke av både nav og lege, men litt sårt likevel. Men i dag er det jo mulig å jobbe hvis man blir friskere 🙂 Så sønnen din er også en av de som har vært så heldig å møte den ene. <3 Jeg tror det kommer noen ord om akkurat det 🙂 maiken:

    8. Skjønner deg godt…jeg ble også forbanna da jeg fikk uføretrygd for rundt 4 år siden. Kunne ikke jobbe mer, selv etter mye utprøvinger….Men…jeg etablerte eget enmannsforetak, starta å jobbe hjemmefra når det passer meg, ved siden av. Så får jeg brukt evner og så dufter ikke hjernen bort hehe 🙂 Så nå har jeg innsett at sånn blir det bare. Reiser en del, er sosial, går på kafè og treffer nye mennesker… Så i dag har jeg det fint 🙂 Lykke til du og…ta tak i det og stå på <3

    9. vonhippie min mening: Ja, jeg har det fint jeg også, synes jeg har vært heldig. Jeg føler vel egentlig at jeg er en av de som har sluppet billig unna tross alt. Jeg er nå i en prosess der mitt eget stoffskifte bedrer seg og jeg reduserer medisinene så det ser svært lovende ut. Og jeg håper å få jobbe mer med healing fremover etter som jeg blir friskere. Jeg er også helt sikker på at healingen og meditasjon har vært hjelpemiddel som har gjort at kjertelen fortsatt fungerer. Nå er det jo mulig å trekke fra på trygden hvis man klarer å jobbe, så det er en stor fordel, ikke slik som før at man mistet den. Hvis jeg jobber hjemmefra, greier jeg også mer enn om jeg må ut av huset. Måtte bare få ut litt frustrasjon, mest på andres vegne egentlig men også litt sorg som ligger der fra den tiden man ikke ble hørt. Nå møter jeg mennesker som hjelper meg og tror på meg, alt fra nav til fastlegen til Balderklinikken og også veilederen som hjalp meg til å innse at jeg ikke greide å tøye strikken lenger. Det er å lete til man finner de som kan hjelpe en, og det har jeg gjort nå og er veldig takknemlig for det. 🙂 Jeg er også stolt av meg selv over hvor hardt og fornuftig jeg har jobbet med egne tankemønster, noe som er veldig viktig. Jeg leste nettopp en artikkel av Lars Omdal som bekrefter alt jeg har selv funnet ut om stoffskiftet mitt relatert til stress.

    10. Av og til må man bare slippe ut litt trykk, og jeg kjenner igjen dette med å “se ned på dem som går hjemme”. Mange tenker så negative tanker som de ikke har bakgrunn nok til å tillate seg. I min jobb med barn, er der noen som synes foreldre er egoister som sender barna i barnehagen mens de selv er hjemme…Det er mye vi ikke vet, og vi har ingen rett til å dømme dem. Klart at barna har det bra hjemme, men det kan hende at mor eller far trenger litt tid alene til å hente seg inn eller gjøre noe for seg selv som gjør dem til bedre foreldre. Foreldre har ingen plikt til å forsvare sine handlinger, og vi er der for barna! Vi skal gi dem en best mulig hverdag, kanskje nettopp fordi mor eller far er sliten eller syk og kanskje vet at barnet har det bra utenfor hjemmet også. Det viktigste er at alle finner en løsning som fungerer for dem. Jeg håper du har blitt litt lettet også nå som du har fått innvilget uførepensjon. Du slipper å “slåss” med systemet, slipper å teste alt mulig som likevel ikke fungerer. Håper du får overskudd og masse glede av healingen og kan bruke den til det du ønsker. Klem <3

    11. Veldig godt å få det ut 🙂 Jeg fikk fibromyalgi…sykdommen ingen ser, og derfor mener vi er late… Men tro meg… akkurat nå har jeg betennelse i begge slimposene i knærne og i hoftene… Så lat? Nei hehehe… Men har fått en kortisonkur nå da, og det hjelper. Pluss at jeg tvinger meg ut i skogen med hunden ett par ganger om dagen…hjelper det og.
      Du kommer deg du og <3 Jeg har foretatt meditasjon i skogen...det var godt. Opptil flere ganger...og så bruker jeg tromma mi på meg sjøl...hjelper det og 🙂
      Skal nok klare å leve med det jeg...værre med andre, som mener jeg burde vært i full jobb igjen...som kokk. Hahaha da har de aldri jobba på kjøkken... :)))

    12. Jeg kjenner meg igjen i endel av det du har skrevet. Har selv stoffskifte problemer og har strevd i årevis med ett ustabilt ett. Ofte har jeg opplevd å ikke bli tatt på alvor og følt meg som en pasient som maser for ingenting. Jeg kan nevne depresjoner, selvmordstanker, hjertebank i lengre perioder, angst, total utmattet i perioder.. Ja, det er en tilstand som har mange følger som de aller fleste leger ikke evner å sette seg inn i, eller forstå. Det er dessverre slik og man må nesten være frisk for å være syk hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg kjemper enda for å bli forstått. Det er ikke lett.

    13. vonhippie min mening: Jobbe på kjøkken ja, det er travelt. Jeg ser jo Masterchef og mange sier de koser seg sånn med å lage mat, så de vil jobbe som kokk. Jeg tror de vil få sjokk når de ser virkeligheten, ikke mye kos, men hardt og travelt. Jeg er takknemlig for at jeg har ikke smerter. Jeg blir bare sliten og da kan jeg jo hvile 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg