Marianns matkasse, nr 7

Nå har jeg faktisk bestilt meg en matkasse, halv pris, hos Adams. Jeg får den den første uken i mai, og det skal bli moro å prøve det. Men det blir helt sikkert bare prøveuken, for det er jo mye dyrere enn når jeg har min egen.Dessuten har jeg godt av å planlegge litt, det er sunt for hodet. Jeg har ikke huskelapp når jeg er på butikken for jeg tror hjernen har godt av treningen.  Jeg handler på lørdager, for hele uken, min egen matkasse og supplerer med middager fra fryseren.Denne uken handlet jeg for kr 900,men det inkluderer alt, både toalettpapir, vaskemidler, ja tom en potteplante, en lilje.

Jeg liker å handle når jeg er på tur. Sideflesk og and og Snitzel, blir kjøpt når jeg er i Sverige, sammen med krydder og diverse frø til baking. Klippfisk kjøper jeg når jeg er på Mega, for der har de 2 ks pakker med fine biter. Serranoskinke, parmaskinke, Chorizo og Salchiccon kjøper jeg når jeg er i Italia og Spania. Parmesan i Italia, kjøper et par kg og fryser i små biter. Olivenolje kjøper jeg i Italia. Fetaost og Halloumi og olivenolje når jeg er i Hellas. Jeg kjøper jo også mye som er nedsatt i pris, grunnet dato og hiver i fryseren.

Når jeg lager mat, er hele vitsen at jeg lager av det jeg har. Derfor blir det aldri likt fra gang til gang. Unntaket må vel være kyllingvingene med djevelsaus.

http://lillasjel.blogg.no/1338824057_kyllingvinger_i_djeve.html

Nå har jeg dessuten oppdaget en blogg som ser spennende ut, med mat fra Midt-Østen og der kommer jeg til ål hente inspirasjon fremover. Har allerede sett meg ut et par retter der som skal prøves.

http://alibabasmat.blogg.no/

Lørdag: Pizzaruller, butterdeig med spekeskinke og pizzadeig med chorizo

Jeg vil ofte ha det enkelt på lørdager og pizzaruller er enkelt. Jeg hadde tapasaften påskeaften og lagde ruller av butterdeig. Det fristet til gjentagelse og er jo så enkelt at alle kan få til det, også barna. Jeg hadde på Serranoskinke, parmesan, soltørket tomat og tomater. Skulle gjerne hatt pesto, men de var utsolgt på butiikken for basilikum.Jeg gidder ikke gå innom flere butikker når jeg skal handle,hvis jeg ikke er nødt. Jeg hadde på fersk tomat, noe som ikke var noe lurt, for det er ikke enkelt å rulle tomatskiver 🙂

http://lillasjel.blogg.no/1459076886_tapasaften.html

Inn i ovnen 200 grader, ca 20 minutter


Se soltørkede tomatene ser fort litt svarte ut når de stekes. Disse var kjempegode.

Jeg hadde en liten gjest på 7,5 år som påstod at det var ikke godt med butterdeig ,så han ønsket seg pizzaruller med vanlig deig. Bestemor er lydig og lagde litt pizzadeig, smurte med ketchup og creme fraiche, la på chorizo og revet ost og rullet sammen.

Ost på toppen, 20-25 min, 200 grader

Søndag: Svinesteik med grønnsaker og soppsaus


Jeg kjøpte en surret svinesteik, utgått på dato, ca 35 kroner. Jeg rullet av strømpen så jeg fikk av svoren. Jeg liker ikke å steike den med strømpen utenpå svoren, for da blir svoren sittende fast i strømpen. Krydre den gjerne dagen før.

Salt og pepper på svoren, Inn i ovnen på vannbad, ca 30 min.

SONY DSC

Aluminiumsfolie, etter 30 min, tas folien av og svoren stekes. Når jeg skal steke svor, har jeg en ny måte å gjøre det på hver gang, for jeg blir aldri helt fornøyd. Nå krøllet den seg litt, men etter ca 2 timer tilsammen, ble den sprø og god. Jeg synes det er enkelt å få sprø svor når jeg steker svineribbe men ikke så enkelt når jeg skal steke kun svoren. Tips mottas.


Tidlig på dagen gjør jeg klar poteter og gulrøtter. De får kose seg i vann mens de venter. Dette kan du og gjøre dagen før.

Steken inn i ovnen, tupperwareformen min, 180 grader, tilsammen ca 1,5 -2  timer..

Blomkål og broccoli blir dampet i en kasserolle. synes ikke de blir så god i ovnsformer hvis det ikke er væske på de.

Avskjæret av broccoli og blomkål får være med i ovnen sammen med poteter og gulrøtter for å sette smak til kraften.


Etter at steika har stått en time, tar jeg den ut og legger i poteter og gulrøtter. Husk salt og pepper.

Jeg ser at jeg mangler bilder av det ferdige resultatet. Var sikkert så sulten at jeg glemte det.

Jeg surret champignon i smør, rørte inn litt mel og spedde med kraften fra steika, så det ble soppsaus.

 

Mandag: Bacalao

Siste rest fra forrige uke

 

Tirsdag: Grillet laks med bakte poteter og grønnsaker


Vi ble bedt bort på middag. Heldige oss.

Onsdag: Ovnsbakt torsk som leker gjemsel i krydderost

Det ble mange fiskemiddager etter hverandre denne uken av ulike årsaker, men fisk er godt og sunt.

Lørdagskvelden hadde vi ost og kjeks og jeg hadde noen rester av krydderost. Disse står seg ikke lenge etter at de er åpnet , derfor bruker jeg de når jeg lager middag.

Purreløk og gulrot og noen biter fra broccolistilker, blandes med litt creme fraiche, salt og pepper

Toppes med fersk torsk i biter og krydderosten bres på toppen.

Inn i onven, 200 grader, ca 25 min


Serveres med sprøstekt spekeskinke og poteter. Jeg bruker spekeskinke, hvis jeg har noen rester liggende. Skjærer de i strimler og steker de i litt olje og lar de renne av på papir. Man kan også bruke bacon eller annen spekepølse eller droppe det.

Torsdag: Snitzel med ovnsbakte poteter og salat


Er jeg i Sverige og det passer sånn, kjøper jeg med denne Snitzelen fra Danish Prim, for det er rent kjøtt og ikke farsesnitzel, så den er mye bedre.

Grillkrydder, litt salt og pepper, 200 grader ca 25 min


Denne gangen blandet jeg ikke salaten men lagde små båter. Hjertesalat med purreløk,broccoli, tomat og paprika med litt rømmedressing på.

Det ble veldig godt. Merkelig hvordan det kan smake annerledes, bare fordi serveringen er litt ulikt det man ellers bruker. Det er jo de samme ingrediensene.

Jeg hadde og er rest av pepperost. Jeg lagde soppstuing og blandet i pepperosten og resten av rømmedressingen. Jeg lagde ikke rømmedressing for anledningen, men brukte en rest jeg hadde i kjøleskapet.

Gubben var sen hjem fra jobb og jeg glemte at jeg hadde poteter i ovnen, så de ble godt stekt.

Fredag: Kalkungryte

Jeg fryser rester av kalkun i porsjonspakker. Har jeg saus eller kraft, tømmer jeg det over kalkunen før jeg fryser det, for det er så deilig å finne når man skal lage gryte. Kalkunkraft er nydelig i saus.

Champignon, purreløk, litt paprika,et fedd hvitløk,litt broccoli, en liten bit chorizo,  surres lett, skal bare mykne, ikke bli brunt. Rør inn litt mel og spe med litt vann og fløte. Har du kraft på kalkunen, vær oppmerksom så la sausen være litt tykk til du har i kjøttet.

Rester av kalkun og kraft.

Bland kjøttet og kraften med sausen og kok noen minutter. Kjøttet er jo kokt fra før, så trenger bare å varmes og avgii litt mer smak.


Serveres med ris og er himla godt.

Lunsj: naturell youghurt, med mandariner og gresskarkjerner.
 

12 kommentarer
    1. Mye godt her, og jeg tror nok også det er billigere å handle selv fremfor ferdig kasser. Men det er nok spennende å prøve, så det er verdt et forsøk. Har lurt på å prøve selv 🙂

    2. Her var det mye godt og sunt – og det handler jo også om å utnytte ressursene på en god måte! 😀 Det trenger ikke bli så himla dyrt med eksklusiv mat når man passer på å kjøpe sånt som holder på å gå ut på dato! 🙂

    3. Hei! Vi har hatt Adams Matkasse hver eneste uke i snart 1,5 år nå!! Og vi er veldig fornøyd! Jeg bytter mellom de ulike kassene hver eneste uke. Ellers vil jeg anbefaler matbloggen: Helles Kitchen
      GOD søndag!

    4. Det kommer an på hva man kaller “Eksklusivt” ;). For dem som har for vane å spise pølse og lompe eller ferdigpizza flere ganger i uka, er sunn mat med gode grønnsaker så absolutt eksklusivt. (Sjøl om det “Eksklusive” gjerne blir billigere enn ferdigmaten i slike tilfelle!) 🙂

    5. Jepp 🙂 Middager her i huset koster som regel samme som ei pølse i brød, ca 25-30 kroner. Mange tror at hjemmelagd mat koster mye men det er det ikke nødt til å gjøre :)! Programmet med Hellstrøm rydder opp hjemme, viste jo at for en familie ble det dyrere med kjøpepizza enn hjemmelagd middag 🙂 karidansen:

    6. Takk for mange tips. Jeg skal lage pizzaruller med soltørkede tomater-som jeg er så veldig glad i for tiden, og pesto. Men pesto kjøper jeg ferdig. Barillo sin, eneste som er god….

    7. Ja, de andre er ikke god men aller best hvis man lager selv. Jeg bruker å blande pinjekjerner og valnøtter jeg nå og det synes jeg blir kjempegodt. Men ganske dyrt å lage en liten boks pesto men jeg synes det er godt på brødskiva også 🙂 maiken:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg