Hvordan kan jeg

 

Hvordan kan jeg snakke om å stå stødig i sin egen kraft-
Når jeg selv knekker som en kvist, bare noen pirker i meg
Hvordan kan jeg snakke om å være den man er-
Når jeg selv ikke tør, for det blir for tøft for meg
Hvordan kan jeg snakke om å stole på seg selv-
Når jeg selv tviler på alt jeg gjør
Hvordan kan jeg snakke om å finne veien frem-
Når jeg selv snubler meg nedi hvert et hull i veien 
Hvordan kan jeg snakke om å ikke ta inn vonde følelser –
Når jeg selv suger til meg av hver en negativ kommentar og hendelse
Hvordan kan jeg snakke om å finne styrken inni seg –
Når jeg selv helst vil grave meg ned og være alene hele tiden
Hvordan kan jeg snakke om å velge de rette tankene- 
Når jeg selv forer hodet mitt med de som er feil for meg
Når de tankene gjør at klumpen i magen vokser seg stor som et fjell
Når man føler seg unyttig og umulig og ingenting verd

Nettopp derfor kan jeg skrive om det
Nettopp fordi jeg har smakt på det
Nettopp fordi det slår meg i bakken gang på gang
Jeg vet hvordan det føles
Jeg vet at det slett ikke er enkelt
Man kjører i samme grøfta gang på gang
Ja, kanskje er de grøftene på ulike steder
Kanskje er det ulike mennesker involvert
Men følelsene er de samme
Man gjør seg selv til offer
Man synes synd i seg selv
Så graver man sin egen grøft

Så hva gjør man
Jo, man må ta ansvaret for å komme seg opp igjen
Man må finne igjen de gode tankene
Selv blir jeg oftere enn jeg liker, sittende i denne grøfta ei stund
Jeg mater meg selv med negativitet
Jeg skjønner at det er meg selv som må hjelpe meg selv opp
Jeg trenger bare litt tid før jeg kommer dit

Jeg surmuler litt , men så begynner jeg å jobbe
Først setter jeg opp stoppskilt
De negative tankene går nemlig i loop
Hver gang jeg kjenner de kommer, setter jeg opp stoppskiltet i hodet
I starten kommer de ofte, gjerne med sekunders mellomrom
Så blir de sjeldnere
Jeg innfører små gleder
En tur ut i solen, en bok, en film, noe som gir meg glede
Jeg forer så hjernen med de riktige tankene
De som gjør meg godt
Sakte, men sikkert snur jeg
Noen ganger er det fort gjort, andre ganger tar det lengre tid
Men jeg vet inni meg at jeg greier det
I dag

 

10 kommentarer

Siste innlegg