Er det en fugl eller er det et fly

 

http://lillasjel.blogg.no/1456916301_jeg_vil_ikke_slutte.html

I høst fikk jeg en følelse av at jeg skulle lese mer

Det var det samme hva jeg leste, bare jeg leste

Jeg har derfor lest mange flere bøker enn på lenge

http://lillasjel.blogg.no/1457084278_bker_lest_januar_og_f.html

http://lillasjel.blogg.no/1459356061_30032016.html

Jeg skjønner hvorfor jeg skulle gjøre det

Jeg skulle lære meg nye rutiner

Jeg skulle trekke meg bort fra pc-en

Jeg satt der for mye

 

Nå har jeg imidlertid skjønt en ting til

Jeg skulle se mer i bilder

Når jeg skriver, forklarer jeg ofte ting i bilder

Disse bildene blir gitt meg på et vis

Akkurat som ordene, daler de ned i hodet mitt


Er det en fugl eller er det et fly som har landet på gulvet utenfor badedøra mi? Og er det forskjell på hva man ser ettersom hvordan man snur bildet?
 

Et eksempel

Jeg snakket med et medmenneske om den åndelige utvikling

Ofte er vi utålmodig og vil forstå alt på en gang

I det jeg legger hodet på puta for å sove, kommer ordene

Før stod jeg opp igjen når dette skjedde, for å skrive ned ordene

Nå sier jeg bare at de får komme tilbake når jeg står opp igjen

Men bildet som ble forklart var så smart, at det ble jeg liggende og måpe over

 

Hvorfor kan ikke vår åndelige utvikling skje fortere?

Det blir som om du skal se en film og du får alle bildene filmen er satt sammen av, i samme sekund. Da vil det bli kaos og du vil ikke forstå noe av det.

http://lillasjel.blogg.no/1458990759_26032016.html

Jeg skal love dere at dette er ikke en forklaring jeg kunne ha tenkt ut selv

Det var så godt forklart med få ord, at jeg ble helt satt ut

Slik forstod jeg også hvorfor jeg skulle lese bøker istedetfor å sitte ved pc-en

Når det gjelder åndelig informasjon, kommer det ofte som  bilder i hodet

Når man leser bøker, lager man bilder inni seg, av det man leser

Bilder basert på egne opplevelser og personlighet

 

Når man sitter foran pc-en, lager man ikke egne bilder inni seg

Man ser alt foran seg, ferdig presentert

Når man skal jobbe med egen hode, endre reaksjonsmønstre, er visualisering viktig

Ved å se for oss de gode løsningene, vil vi lettere komme til de

Ved å se for oss at vi er glade, at vi har det godt, får vi det bedre

Evnene til å se bilder er kjempeviktig

Da kan vi velge hvillke bilder vi vil se

Vi kan påvirke hjernen vår positivt

Vi har ofte bilder i hodet som ikke gjør oss godt

De er der basert på opplevelser vi har hatt

Vi må derfor putte inn nye bilder,  bruke de bildene som gagner oss

Når vi hele tiden ser ferdigproduserte bilder,  taper vi noe av denne egenskapen

Det er synd for det er en nyttig egenskap

Tenk litt over hvilke bilder du ser inni deg

Er det noen du kan bytte ut med nye

Kanskje er det noen du vil forstørre for de er så fine

Og noen er kanskje blitt så utdaterte at du faktisk kan rive dem i stykker og kaste dem i peisen

I dag

Og er jeg ikke heldig som har hjerter på veggen på badet mitt ? 🙂

Husk at i enhver situasjon, kommer det an på øynene som ser.

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg