Er du lettlurt?

 

Er du lettlurt?

Tror du på alle bilder og filmer du ser på facebook?

Jeg er skeptisk til veldig mye av det.

Vær klar over at mye av det er lagd for å lure deg.

Det er faktisk mange som blir lurt.

 

Når noen vil fremme en sak, er det ikke bestandig de er så nøye på om det er ekte eller ei.

I flere år gikk det et såkalt sitat av en tidligere Australsk statsminister.

Hun gikk ut med dementi, men hjalp det noe.

Nei, det surrer og går fortsatt på facebook.

Et sted så jeg at de hadde endret navn til en annen statsminster.

Sitatet var det samme.

 

Mange deler noe de synes er riktig, uten å sjekke kilden.

Jeg gjør det selv innimellom.

Deler selv om jeg ikke kan garantere at det jeg deler, stemmer.

Det er slett ikke lurt.

Noen synes visst det er ok å dele, når de er enig med ordet, uten å være så nøye med hvem som har publisert det.

De høyreekstremistiske gruppene benytter seg av dette hele tiden.

Hvem er ikke glad i det norske flagget.

Vi hiver oss på og deler og ser ikke at vi samtidig fremmer noe vi er sterkt i mot.

 

Ta disse to klippene her.

Det første er rettelig så morsomt.

Hvordan kloner man en banan og en kiwi.

Vær klar over når dere ser filmen at mange tror faktisk dette går an.

Ta en bit banan og en bit kiwi og vips så får du en banan med kiwi inni.

Man ser jo det gjøres på filmen.

Eller………..

Men hva med den neste?

Den er da så søt.

To svaner som mater fisk.

Eller…………

Er det at de ikke mater fisk?

De spiser.

De spiser på svaners vis ved å dyppe nebbet i vann når de spiser.

Det er jo fint at fisken samtidig får litt restavfall den setter pris på.

Men svanene har ingen intensjon om å være snille og dele maten sin med fiskene.

Det er egenskaper vi mennesker legger til dem.

Vi liker vel ikke å bli lurt.

Nei, vi gjør ikke det.

Derfor er det greit å være litt skeptisk til hva man leser.

Det er ikke alt som stemmer.

Det finnes blogger som bare skrives for å lure folk.

Det finnes nyheter det ikke er sannhet i.

Hele tiden blir vi manipulert.

I dag så jeg apoteket reklamere for Scholls fotfil..

Tilbud kr 599,- 30 % rabatt

Vel, jeg kjøpte den for en stund siden for 449,-.

De setter opp prisen for så å sette den ned igjen..

En sommer kjøpte jeg en topp for kr. 200,-.

Senere var den på salg, ta tre betal for to, men da kostet den kr 300.

Dere tror vel heller ikke at alle som er filmet på funniest videoer, slumper til å være tilfeldig.

Slik som han som påstod at sønnen var oppe i en luftballong, bare for å komme på tv.

Jeg må innrømme at jeg har fått vansker med å tro på ting jeg leser og ser.

Jeg må kjenne godt etter inni meg.

Der inne har jeg en radar.

Den forteller meg som oftest hva som er sant og hva som ikke er det.

I dag

 

6 kommentarer
    1. At jeg blir lurt blir jeg sikkert. Men jeg føler jeg vurderer. Deler nok ikke å ofte linker….tenker at mye av det som deles er “støy”.

    2. Jeg tror nesten ikke på noenting jeg, for sikkerhets skyld liksom 😀 Den med bananen her over, lo godt. Den var liksom blitt en lang kiwi med bananskall bare…Var ikke noe miks så det ut for meg 😀 Ja-ja…jeg lar meg ikke lure 🙂 Ha en fin kveld Mariann <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg