Å modnes som menneske krever generøsitet og toleranse

Å modnes som menneske krever generøsitet. Og da mener jeg ikke i en materiell betydning. Ved å gi andre frihet til å være som de er og samtidig være rundt dem, gir jeg dem vinger å fly med og noen å fly sammen med. Jeg må bare ikke forveksle akseptering med å finne meg i noe som vil gjøre meg ulykkelig. Om jeg ser kvaliteter i andre som jeg ikke kan leve med, betyr det at denne personen ikke skal være en del av livet mitt. Å forvente endring er bortkastet tid om vedkommen ikke selv ser behovet for endring.

https://www.facebook.com/Synnasverden?fref=ts

Dette er en reprise fra mai 2015

 

Disse ordene fant jeg i bloggen Synnas verden

Hun skriver så vakkert og jeg blir ofte inspirert av henne

Disse ordene her er så viktige for meg

Jeg har ikke bestandig vært så tolerent

Jeg er en sta  person med mange meninger

Ikke bestandig har jeg respektert at det gjelder også andre mennesker

 

 

Vi må bli flinkere i dagens samfunn til å godta at vi ikke aller er like enig om alt

Det er helt ok

Vi hadde ingenting lært hvis alle var enige

Tenk på Einstein og andre vitenskapsmenn

Tenk på at de trodde jorda var flat og at vi kunne finne en måte å fly på

Det var ikke mange som trodde på dem, var det vel

Hva tror du hvis det var blogg eller facebook den gangen

Vi må innse at vi har behov for annerledes tanker

Tanker som kan høres hårreisende ut for oss

Vi trenger ikke å være enig med dem

Det vi må er å respektere at det er noen som har disse tankene

Så fremt de ikke fører til ulovligheter selvfølgelig

Lover må følges

 


Tenk så litt over dette

Neste gang noen har en helt motsatt mening enn deg

Hør på dem

Respekter dem

De har sin mening akkurat som du har

De er ikke noe dummere enn deg

Hvis du legger ut et innlegg om hvor dum alle er som stemmer på et parti du ikke har tro på

Da sier du egentlig at noen av dine venner er dumme

Det er helt sikkert noen av dem som tror på akkurat det partiet

Det må de få lov til uten at du skal rakke dem ned

Dette er noe vi alle trenger å jobbe med

Meg selv inkludert

I dag

10 kommentarer

Siste innlegg