Jeg vil ikke slutte

Krøniken om Ylva Alm
 

Vi mennesker er ofte redd for endring

At noen eller noe skal skake opp vår tilværelse

Nei, det liker vi ikke

Vi vil helst ha det bedagelig og godt

 

Men så er det av og til at vi vet at vi må endre på noe

Det er ting vi må redusere eller slutte med

Det er bare at ordet slutte er så innmari tungt å forholde seg til

Ja, hvis det dreier seg om noe vi er glad i selvfølgelig

Husarbeid kan jeg godt slutte med

Det er ikke noe problem

Men nå er jeg i ferd med å skulle endre de tingene jeg er blitt glad i

 

Det er pc-en min og spillene mine og tiden jeg bruker her

Jeg skriver, spiller, snakker med folk

Det skal jeg ikke slutte med

Definitivt ikke, men jeg skal redusere tiden jeg bruker på det

Jeg skal ikke være så hekta at jeg ikke kommer meg vekk fra tastatur og skjerm

Jeg skal gi rom for nye aktiviteter

 

Derfor vil jeg begynne istedetfor å slutte

Hører dere hvor mye kjekkere det høres ut

Jeg vil begynne med andre ting

Det jeg vil gjøre først er å lese mer

Jeg har drøssevis med bøker

Jeg elsker å kjøpe bøker

Jeg elsker å stable dem inn i hyllen min, kjenne på dem, lukte på dem

Jeg gledes over at jeg har mulighet til å skaffe meg dem

Men skal jeg fortsette å kjøpe bøker, må jeg lese dem også

Da blir det nemlig plass til flere

 


Bøker som jeg ikke har lest enda, første og andre er mest krim eller bøker for både meg og gubben. Tredje hylle er bøker for meg. Fjerde hylle er pockethyllen, kan kun leses på ferie. Femte hylle, hmmm, der har det visst begynt å samle seg opp nye bøker etter at bildet ble tatt.

 

Sakte, men sikkert har disse tankene dreid meg fra pc-en til bøkene

I begynnelsen tenkte jeg tanken, men endret ikke noe

Men etterhvert begynte ting å snu

Oftere og oftere forsvinner jeg ned i boken min

Og med det, bruker jeg mindre tid foran pc-en

Målet er nådd eller jeg er ihvertfall godt på vei

Det neste som står for tur er aktivitetsnivået

Det skal opp ettersom formen tillater det

Jeg skal begynne å gå tur i skogen igjen, for det er jeg så glad i

 

Har du noe du vil endre, så snu tankene dine først

Tenk ut hva du har lyst til, ikke hva du må ofre

Alt vi skal ofre, gjør oss ofte lei og sur og da vil vi ikke

Begynn i det små

Det må bestandig en tanke til først

Bruk tankene bevisst på å glede deg over det nye

Ta tiden til hjelp

Ikke noe må skje med en gang

La tankene vokse i hodet

Len deg tilbake og vent til du er klar

Og ta en ting i gangen, ikke gap over alt på en gang

Gi deg selv ros hver gang du får det til

Mestring er en god følelse

I dag

 

Har du noe du har lyst til å begynne med?

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg