Jeg har fått negler

 

Hva for noe, spør du kanskje nå .

Hva mener jeg med at jeg har fått negler.

I desember fikk jeg ny lege på Balderklinikken.

Hun lurte på hvorfor jeg ikke tok jod.

Prøver tatt for tre år siden viste at jeg lå på grensen til å ha jodmangel.

 

Jeg har lavt stoffskifteproblematikk.

Jeg har ikke fått stoffskiftet mitt til å fungere.

Jeg har ikke tålt noe slags stressbelastning.

Kroppen min har blitt utmattet av veldig lite.

Slik har jeg holdt på i snart 20 år.

Jod er viktig for stoffskiftet.

Det er viktig for leveren.

Jod er viktig for slimhinnene.

Jeg har utfordringer med ømfintlige slimhinner.

Jeg blir lett slimete i halsen, tett i nesa, plaget med underlivs- og urinveisinfeksjoner.

Noe som kan komme av skjøre slimhinner og jodmangel.

Ultralyd viser at leveren min ikke fungerer optimalt.

For lite jod gjør og at du legger på deg.

Jeg bærer på 40 kg overvekt enda jeg er ganske så flink med maten.

Jeg spiser variert og veldig lite sukker.

Prøver å spise 5 måltid pr dag og lite snacks, alkohol og godterier.

 

Jeg tar 6 tabletter hver dag med Kelpasan

“Kelpasan er fremstilt av friske alger (Kelp) fra Stillehavet. Kelp er en naturlig rik kilde til viktige sporstoffer (spesielt Jod og Sink), mineraler (spesielt Kalsium og Kalium) og vitaminer.

Jod er nødvendig for skjoldbruskkjertelens normale produksjon av hormonet tyroksin som bl.a har stor betydning for kroppens forbrenning.”

Nå skal man ikke ta jod hvis man ikke har for lite.

Det er derfor ikke lurt ukritisk å spise jod for man vil gå ned i vekt.

Man kan få hjertebank og mageproblemer og for mye jod kan skade kroppen.

Rådet mitt er følgende:

Hvis du har problemer med stoffskiftet ditt, legger på deg, mangler energi, gå til noen som kan sjekke jodverdiene dine.

Sjekk også B12 og d-vitaminer, noe vi ofte kan ha for lite av.

 

Når jeg hadde legetime i januar, hadde stoffskiftet mitt bedret seg

Jeg skulle redusere medisinbruken for selv med mindre medisin hadde prøvene bedret seg

Nå skal jeg snart ta prøvene mine igjen.

Jeg er veldig spent.

Når jeg gikk ned på medisindose ble jeg mye friskere.

Etter en stund ble jeg dårligere igjen.

Jeg krysser fingrene og håper på at de neste prøvene viser at det er fordi mitt naturlige stoffskifte stiger.

Jeg går mye og kremter.

Det er i halsen skjoldbruskkjertelen sitter og jeg tror og håper at jeg kremter fordi den holder på å våkne til liv igjen.

At jeg faktisk har egenproduksjon.

Spennende dager er det, mens jeg går rundt her og suller og venter.

 

Jeg lever i håpet om at jod er det som skal til for å gjøre meg friskere.

 

Jeg gleder meg til å fortelle legen at jeg har fått negler.

Det har jeg ikke hatt på hendene på sikkert 20 år.

Jeg har hatt bare et tynt skall jeg kunne skrape bort med fingrene.

Det betyr for meg at joden hjelper.

Jeg er veldig, veldig spent på hvor dette bringer meg.

I dag

16 kommentarer
    1. Det virker jo veldig positivt da! Særlig at du får så konkrete tegn som at neglene er blitt sterkere.Det er jo ikke “bare” en fornemmelse eller følelse, men noe som er både synlig og fysisk veldig merkbart ! Da jeg var ung, hadde jeg negler som var ofte veldig flisete og som delte seg i “skjell” som jeg kunne plukke av. Jeg hadde også mange luftveisinfeksjoner. Kanskje var det noe jeg manglet? Det er uansett ikke slik nå! 🙂

    2. Så bra at du har fått negler Mariann! .-) Godt å høre at joden hjelper!
      Håper det hjelper på resten av plagene også! <3
      Ønsker deg en fin dag, og sender en god klem.

    3. karidansen: Ja, det har vært så mye synsing og håp om bedring, så jeg er litt redd, derfor er det med neglene noe veldig håndfast noe og også noe jeg ikke hadde tenkt på, på forhånd 🙂 En bagatell å ikke ha negler, men viktig når en håper på å bli bedre 🙂

    4. Dette var jo positivt, for negler er veldig fint å ha… Kan brukes til mangt de, samtidig som de kan være riktig lekre å se på :o))
      Ha en fortsatt fin dag :o))

    5. Så bra det hjelper på neglene dine 🙂 …og sikkert viktig å balansere medisinbruken så den har best effekt..så man blir i best mulig form :)))
      Nydelig sang <3

    6. Jo når det gjelder stoffskiftet så får man ikke erstattet alle prosesser med medisin, som stressmestring. Hvis man derfor har egenproduksjon av hormoner vil derfor det være gull verd 🙂 neglene er jo bare en bagatell, men jeg har prøvd så mye i årevis så neglene er et tegn på at ting kanskje går i riktig retning.,og hvis ikke, blir det en ny skuffelse siden kroppen min ikke ser ut til å ville være frisk på medisiner. 🙂 Men da har vi prøvd det også 🙂 annebe:

    7. Hei
      Veldig fint at du deler dette. Jeg er i veldig lik situasjon som deg. Har slitt med stoffskifte i mange år. Finner ikke riktig dose på medisiner for mitt lave stoffskifte. Har nå begynt på jod og det du skriver om negler det har jeg også fått nå. Tydelig at kroppen mangler jod. Masse mer overskudd og mindre kroppsverk. Jeg gikk litt ned på jod tilskudd nå i noen dager og da kom symptomer tilbake. Kan nok hende jeg må gå ned på medisinen som du har gjort for å komme mer i balanse. Fint å kunne dele erfaringer.
      Hvordan går det med deg nå??
      Heidi

    8. Jeg er nå nede på litt under halve. Jeg er ikke tungpustet lengre, stort sett og er ikke sur i magen. Formen er ikke dårligere enn før jeg begynte nedtrapping, selv om stoffskiftet ble for lavt nå, grunnet indre stress. Tror det kan ha bedret seg noe. Nye prøver om en måned 🙂 Heidi Christoffersen:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg