Bygd eller by

Bygd eller by er vanskelig og enes om og heller ikke nødvendig. Noen liker det ene og noen det andre. For meg er valget enkelt. Jeg har bodd  på landet bestandig og vil ikke bytte med noen.

Det er en annen ro her. Vi står ikke i kø, vi kjører ikke i kø, vi parkerkerer utenfor butikken eller tannlegekontoret. eller frisøren 5 min å kjøre.

Det snakkes om bygdedyret og det finnes nok. Men det finner man også i byene. Mobbing og sure naboer, kan man alltids finne overalt. Men det er klart at i bygda vet vi hvem det er hvis de stikker hodet frem. I byen kan det være mange og ingen kjenner de.

Likevel står man også tettere når noe skjer i bygda som kan være vanskelig. Da stiller man opp for hverandre. Det er vanskelig å gjemme seg bort i mengden.

Jeg liker nærheten. Jeg liker å kjenne folk jeg har rundt meg.

Noen ganger savner jeg selvfølgelig alle tilbudene man har i en by. Når man bor her, må man kjøre en time til nærmeste by. Ja, Åndalsnes er også by, men med få innbyggere, er det ikke alle tilbud man kan få her. Man må til Molde eller Ålesund.

Det beste for meg er nok å ha naturen rett utenfor døra. Ser jeg rett opp fra balkongen, ser jeg opp på Romsdalseggen.

Jeg kan spasere opp  i skogen. Det setter jeg stor pris på.

Romsdalseggen starter til høyre i bildet.

Isfjorden i Rauma kommune

Se solen er på vei ned til meg. Hvis det er sol i morgen, kan det hende jeg ser den på stuen.

På veien ovenfor huset mitt.

I det røde til høyre  nedenfor veien bor jeg.

Nye, fine skolen i bygda

Biildene ble tatt under det siste store snøfallet, så nå er det mindre snø igjen.

 

22 kommentarer

Siste innlegg