Rullekake, på 10 min

Her om dagen hadde svigerdatteren bursdag og hun kom til middag og jeg hadde glemt kake.Huttetu for en dårlig svigermor. Jenta måtte jo få kake, men svigermoren hadde ikke noe ønske om å dra på butikken. Hva gjør man da, jo man baker rullekake.

3 egg

1,5 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts bakepulver

I fryseren hadde jeg rørt jordbær og i kjøleskapet en boks fløte

Rør sukker og egg til eggedosis. Bland forsiktig inn siktet mel og bakepulver. Bre røren utover et bakepapir i langpannen. Stek 5-7 min 250 grader

Mens kaken steker, gjør du klart et nytt papir som du strør sukker på. Jeg bruker silikonbakepapir, for de kan jeg bruke opp igjen og ikke noe fester seg på de.

Ta ut kaka når den er stekt, snu den ned på papiret. Smør utover syltetøyet og rull den sammen. La den ligge med skjøten ned og bli kald. Serveres med en klatt krrem, hvis ønskelig.

Oppskriften er hentet fra boken Formkaker i Hjemmets kokebokklubb. Før i tiden kunne man nemlig abbonere på kokebøker. Det var før internettet var oppfunnet, så vi måtte ty til bøkene. Det var mange fine bøker i den serien

22 kommentarer

Siste innlegg