Noen ønsker å bli sett, andre ønsker å være usynlig

 

Vi mennesker finnes i alle kategorier

Noen ønsker å bli sett

Helt fra barnsben av

Kanskje måtte de som baby skrike lenge for å bli tatt opp

Kanskje måtte de kjempe for å bli sett

Kanskje var det ingen som tok dem på alvor

Ingen som hørte på dem

Kanskje måtte de gjøre rampestreker for at noen skulle legge merke til dem

Hvis ikke var de usynlige

Da kan det være at de fortsatt som voksen har et sterkt ønske om å bli sett

Kanskje er de redde for å bli usynlig

At ingen skal hverken se dem eller høre dem

At de skal blir glemt i sin egen ensomhet

Kanskje er det drivkraften for mange av dem til å ville synge, skrive, være musiker eller skuespiller

De ønsker å bli sett

 

 

Men vi har en annen kategori

De som ikke vil bli sett

De som har vonde minner med det å bli sett

De som forbinder det å bli sett med ubehageligheter

Med vold og overgrep

For de som hadde det best, når ingen så dem

Som prøvde å gjemme seg så godt de kunne

Kanskje ble de mobbet og hele tiden måtte prøve å være usynlig

Som voksen vil de nok også da, være preget av dette

De vil ikke være den som står i fokus

Den som blir sett

Jo, noen har nok kommet over det, mens andre vil bare gjemme seg

Det er de som vil fortsette å være usynlig resten av livet

De vil bare få være i fred

 

 

Så har vi de som er trygge på seg selv

De som ikke bryr seg om de blir sett eller ei

De som følger sin egen stemme

Trygge og rolige møter de verden

Det er derfor så viktig å se barna

Det å se dem med kjærlighet og omsorg

Fra de er små

Når de kommer på skolen

Det er vel en kjennsgjerning at ikke alle har en god skoledag

Hvor viktig jobb er det ikke for en lærer å respektere hver enkelt elev

Også de som ikke er så skoleflinke eller elsker å stå i fokus

Også de som helst vil gjemme seg i et hjørne og prøve å være usynlig

Også de må vises omtanke og få god oppmerksomhet

Målet vårt må være at flest mulig barn vokser opp til å bli trygge voksne

Da får vi nemlig en bedre verden

Så husk å se dine medmennesker

Se dem på den måten de ønsker å bli sett

Er de redde for oppmerksomhet, vær varsom

Gjør de mye for å få oppmerksomhet, se dem før de trenger å utagere

Tenk også på dette når det gjelder voksne mennesker

Se de medmenneskene du har rundt deg

Behandle de med respekt og varsomhet

I dag

12 kommentarer
    1. Du skriver virkelig mange nydelige tekster. Og bildene du har til… vakkert!
      Du tar virkelig fram viktige ting, og jeg kjenner det rører ved meg. <3
      -Jeg er nok en av dem som er redd for å bli usynlig, fordi jeg har vært det, så lenge.. Av og til redd for å bli visket vekk, alene...

    2. Unni: Jeg var nok og en av de som skreik meg til oppmerksomhet som barn, ble ikke hørt, så jeg liker å bli sett. Det er jo sånn med bloggingen. Hvis jeg ønsket å være usynlig ville jeg nok skrevet dagbok kun for meg selv. Jeg har og spilt i lokal revy 🙂 Jeg tror nok at det å ikke bli hørt for min del, har preget meg ganske mye.

    3. Ja, det er så riktig det du skriver, jeg også tenker på det. En blogg kan leses av alle, ei dagbok er privat. Vi som blogger deler mye av oss, med resten av verden. Og hadde vi da vært en person som ikke ønsker å bli sett, hadde vi jo ikke blogget!
      Og det som er så fint med bloggingen, er at du finner likesinnede, du kan dele med! <3

    4. Du skriver så flott og vakkert. En veldig inspirerende tekst og nydelige bilder:) Ønsker deg en strålende onsdag fine du:) Tusen takk:)

    5. Jeg tror faktisk jeg er litt sånn både og, av og til vil jeg ha masse oppmerksomhet og bli sett, og så er de de gangene jeg kryper helt inn i mitt innerste hjørne og verken vil bli sett eller hørt.

    6. Ja, det har du så rett i. Om man ønsker å bli sett eller gjemmer seg, har mye å gjøre med hva en har opplevd. Varsomhet og respekt er viktig i møte med mennesker.. Du skriver så klokt og godt. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg