Gammel vane

Jeg lurte litt på om jeg skulle blogge i dag

Jeg er jo ikke nødt til det

Ingen lov som sier at jo, det må jeg

Likevel føler jeg at det skal jeg gjøre

Skal tro hvorfor det

Er det blitt en vane at et innlegg skal ut hver dag

Det er jo slett ikke nødvendig

 

Er det sånn skal tro med mye av det vi gjør

Blir ting en vane

Går vi på autopilot uten å reflektere over hva vi gjør

Er det hyggelige ting, er det jo ok

Men er det ting vi egentlig ikke ,men gjør likevel

Sånn som til jul

Gjør vi mange ting til jul, som vi egentlig ikke er nødt til

 

Må vi vaske ned mange rom til jul

Midt i den kalde, mørke vinter

Må vi vaske og rydde alle skap

Er det nødvendig å kaste ut alle tepper og gjøre storrent

Hvor mye er nødvendig og hvor mye er gammel vane

Kanskje er det på tide å reflektere litt

Snu litt om på ting

Jeg liker godt tradisjoner

Lutefisk lillejulaften, pinnekjøtt julaften, svineribbe 1. juledag

Hjemmebakt flatbrød og spekemat etter at det er pyntet lillejulaftenskvelden

Lillejulaften er nesten mer tradisjonsbundet enn julaften her i huset

Ekstra kos når vi er ferdig med det som skal gjøres og vi kan bare kose oss

I år gjør vi noe annet

Vi drar i bursdag på Hedmarken 21. des

Lillejulaften skal vi til Rakkestad

Julaften skal vi være i Halden

Tradisjonene blir brutt

Jeg synes det er fint

Veldig fint

Jeg liker ikke at alt skal være så inngrodd at ting ikke kan gjøres på en annen måte

Vi har en dåpskjole i familien som har gått i arv

Min far var den første som brukte den

Det er hyggelig når mine barnebarn blir døpt i den

Men det er slett ikke noe selvfølge for meg

Det er viktigst at de som skal døpe får bestemme selv

Lage sine egne tradisjoner

 

La oss tenke litt

Går vi på autopilot

Lar vi gamle vaner styre oss

Hjernen vår har veldig godt av å tenke nytt

Å gå baklengs opp trappen, skaper ny aktivitet i hjernen

Visste du det

Vær ikke så inngrodd at ikke noe nytt kan prøves

I dag

 

12 kommentarer
    1. Et fantastisk flott innlegg å lese:) Mye til ettertanke her:) Jeg er hvertfall glad du blogget i dag:) Ha en fortsatt nydelig lørdag:)

    2. Har smilt en del i dag..nå skal jeg smile litt til :)) Mange ting man gjør av gammel vane…men de siste åra har jeg kutta ut mange ting som jeg alltid “måtte”til jul før…må spare litt krefter til å kose seg…det er jo det viktigste :)) Skal en tur ned på vaskerommet etterpå..da skal jeg gå baklengs opp trappa igjen og tenke på deg..hehe.. Ha en fin lørdagskveld :))

    3. det er sant,og her på gården har vi gjort om på mange tradisjoner,det tok litt tid men svigers som bor i samme hus måtte bare godta det til slutt ))
      Jeg vasker aldrig ned,jeg vasker når jeg føler for det som i dag )) et rom i dag og tre rom en annen dag,og jeg er helt enig i att det er viktig att dei unge lager sine tradisjoner,samtidig som jeg tror det er bra at noen av tradisjonane går i arv ))

    4. fruensvilje: ja, jeg liker å holde mine tradisjoner når det passer sånn men så kan jeg og gjøre noe annet hvis det passer sånn 😀 Vil ikke bli ei sur, gammel kjerring som vil ha alt på en bestemt måte 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg