Nostalgi


Selvportrett på seksårsdagen. Takk til min tante som har tatt vare på alle disse dyrerbare minner.

Dette kunstneriske verket er nok skapt på noenlunde samme tid. 1966

Kongebildene som fulgte med ukebladene

Dette fra Kongefamiien på slottet 19.oktober 1971

Märtha Louise blir døpt

Husker dere minneboken?

Der skrev vi fine hilsener til hverandre.

Blanke ringer, forlovelse, 25. desember 1979

Bruden 26. mars 1982. Rød kjole var ikke vanlig, men jeg har vel bestandig gått mine egne veier.

Den førstefødte kommer til verden. Han som om få måneder blir 30 år.

Og så kom det en godgutt til. Sitter på benken og er med på matlagingen. Når Ingrid Espelid var på tv, da satt de entusiastisk og så på.

Skjønnheten kommer jo an på øynene som ser.

Ja, er ikke så enkelt å skrive alt riktig, men her skal det nok være skjellsalg

Junior, som i dag fyller 28 år, planlegger nøye sin bursdag.

Her er både meny og aktiviteter

Og det er viktig å kladde innbydelsen. Hvilket årstall står det ikke noe om.

Vi hadde i mange år en blå Ford Granada.

Skrivemaskin var tøffe saker.

Jeg holder på med loftsrydding

Stort loft, mye rot

Jeg går igjennom gamle papirer

Og jeg tenker

Skal tro hva de finner de som rydder loftene sine om 20 år frem i tid

Tegninger fra barna, finner de nok

Kanskje fra de selv var små også

Men det er mye de ikke finner

 

Her er noe av det jeg fant i min rydding

Flyttemelding. En lapp skrevet under av folkeregisteret

Vårt første bosted sammen 1. oktober 1980

 

Kvitteringer fra regninger

De måtte man ta vare på

Hvis ikke kunne man bli krevd for manglende betaling

Porto på hver enkelt

Heldigvis kom brevgiroen etterhvert

Men vi betalte også hver gang vi brukte kort

Og for ikke å snakke om når vi skrev ut sjekk

 

Lammekjøtt kostet 54 kroner pr kg

Jeg kjøpte nettopp fårikålkjøtt til 39,90 pr kg

Klær og sko til barna kostet det samme som det gjør i dag.

Det kostet i 1995 3 kroner for hvert bilde man fremkalte, pluss 30 kroner i fremkalling

Og hvor mange av de bildene som var ubrukelig, ja det varierte jo

Selv skjelver jeg på hendene så jeg fikk mange utydelige bilder

Med dagens teknologi kan vi knipse i vei så mye vi vil uten å betale

Tror dere vi ville ha trodd det gikk an, hvis noen fortalte oss det i 1995

 

Jeg fant et gjeldsbrev fra kommunen

Et støttelån  når vi bygde hus

8000 kroner skulle tilbakebetales over 10 år, 9 % renter

Rentene på huslånet var 13,6 % når vi lånte i 1985

Vi lånte 500 tusen for å sette opp hus

Det høres ikke mye ut, men vi hadde og en helt annen inntekt

Ingen sydenturer, i feriene kjørte vi til familie og venner

Øl måttte kjøpes i kasser på utsalget

Man fikk ikke kjøpe enkeltflasker

En kasse øl til jul var årets innkjøp

Vin ble også kjøpt inn kun til spesielle anledninger

Polet lå i nærmeste by og det var ikke penger igjen i pungen til sånne utskeielser

Vi lagde hurtigvin i kjelleren

Hjemmebrent var det også noe som het

Det er vel ikke mange som har brennevinsapparat i kjelleren i dag

Heldigvis

Jeg hadde en timelønn på 86 kroner på nittitallet og gubben litt mer

Bensinen kostet  i 1996, 9,40 pr liter

Da var bensinen dyr i forhold til inntekt

 

I 1992 vant jeg 100 tusen kroner på et skrapelodd

Det reddet hele familieøkonomien

Jeg kjøpte på impuls et lodd og vant

Det var store penger den gangen

Vi kunne dra til Trondheim på weekend

På impuls handlet vi skinnjakker til 3490 kroner tilsammen

  Første mobiltelefonen i 1995, det var stort

Musikk-kassetter og Vhs filmer, ikke spillbart i dag

Vår første pc kjøpte vi brukt

Lagringskapasiteten var under 1 gb

 

Mange minner, nostalgi

Gode minner men også tunge tak

Slik det nok er for alle

Mye arbeid å rydde, men også fint med tilbakeblikk

Alle årene som bare har forsvunnet

Du verden hvor mye man har glemt

Men hva da om 20 år

Hvordan ser man da tilbake

Hvor langt har teknologien kommet

Jeg oppfordrer de unge i dag, til ikke å kaste absolutt alt

Selv om det går ut på dato

Deres barn vil elske å finne foreldrenes leker på loftet

Eller tegningen som faren tegnet når han var på samme alder

Det første klesplagget

Noen minner så man kan erindre en tid som er forbi

For meg har det vært fint

I dag

 

20 kommentarer
    1. Det er utrolig moro å finne sånne gamle ting, jeg blir ofte sittende og mimre voldsomt, hver gang jeg flytter. For da dukker sånt opp. Jeg får meg noen tidsreiser da 🙂

    2. Så herlig og for en reise. Var artig å lese, forandringer en ikke tenker over i hverdagen. Men store forandringer. Du giftet deg ung. Men vi har begge desember barn, mi fyller 22 i morgen.
      Artig å gjemme og gi seg tid til et tilbakeblikk inn i mellom. Det setter dagen i dag i en sammenheng.
      Guttene dine var forresten søte :))).
      Takk for titten <3

    3. Koselig er det å rydde på loftet, men litt vemodig også. Jeg gjorde den jobben i våre,s og guttene vår som for lengst er voksne, kom hjem og gikk igjennom en del av sine eiendeler. Men barnebarna var mer imponert over funnene der oppe enn faren! Rart å tenke på som du sier. Jeg har gjemt noe i en eske, og det skal få står der ja. Ha en fin dag videre! 🙂

    4. Ja jammen dukker det opp mye rart når man rydder skikkelig! Og det tar mange ganger så lang tid som det kunne tatt, nettopp fordi vi må mimre litt over ting vi finner. Og at ting har endret seg er helt sikkert. Husker min første betalt jobb- hadde lønnstrinn 1…litt mindre enn jeg har i dag. Men pengene rakk nok til nesten det samme. Første pc’n vi kjøpte var i 1984, en brukt maskin til 12000! Og da var det halv pris i forhold til han som kjøpte den et halvt år tidligere. Tv’er har for eksempel blitt mye billigere i forhold til dagens priser. Mange fine minner i ryddingen din. Ha en fin kveld 🙂

    5. margarites: Jeg hadde 12 kroner timen første sommerjobben min 🙂 Da var jeg ikke så gammel, bare 13 tror jeg. jeg jobbet i bokhandel på midten av åttitallet og hadde ansvaret for hjemmedatamaskinene når de kom. De var jo nesten ikke brukelig til annet enn å spille enkle spill på 🙂

    6. Jeg har måttet se over denne flere ganger. ja det er nostalgi, og jeg lurer av og til på hvordan mange fikk det til. Kravene var langt ifra de samme,og jeg husker nå barndommen fylt opp av minner med høy rente, og dyr mat.:)
      Utrolig gøy å være med tilbake igjen::)

    7. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, dette er barndommen til mine barn, og ja høy rente og alt var dyrt. Klær, sko, kopper og kar, reiser og mat. Det som har steget til himmelsnår det gjelder priser i dag, er husprisene.:) Ja, det var litt rart å bla i alle disse papirene, men nå har de fleste havnet i søppelsekken. Man kan ikke gjemme på alt. Men noe tar jeg vare på 🙂 Når jeg tok vare på alle frimerkene på kvitteringene, tenkte jeg på Tubfrim. Skal tro hvor mange som har frimerkesamling som en hobby i dag, hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg